Senaste nytt

Svensk mat genom kinesiska Tullen

Det är väl så att de slutat med våra vanliga svenska märken som de alltid sålt via sina butiker och börjat sälja produktier i sitt eget märke.

Jag vet inte hur stort utbudet är i det nya konceptet men i övergångsperioden så
gapade hyllorna tomma. Ska bli intressant att se sortimentet vid nästa IKEA-
besök i Potomac Mills, VA.

Kul! För mer än tio år sedan tog en kollega och jag med oss en "kräftskiva" till Hong Kong, beställt av kollegorna på plats då.
Allt gick igenom tullen (i Hong Kong på den tiden var nog allt tillåtet :) ), vi hade inte med oss någon potatis, men ostkakan och kräftorna var fortfarande frusna (inpackad i dagstidningar) när vi packade upp hela kalaset hemma hos den som skulle hålla i partajet.

Kul! För mer än tio år sedan tog en kollega och jag med oss en "kräftskiva" till Hong Kong, beställt av kollegorna på plats då.
Allt gick igenom tullen (i Hong Kong på den tiden var nog allt tillåtet :) ), vi hade inte med oss någon potatis, men ostkakan och kräftorna var fortfarande frusna (inpackad i dagstidningar) när vi packade upp hela kalaset hemma hos den som skulle hålla i partajet.

Finns det inte kinesiska kräftor från Pandalus i Hong Kong? ;)

När det gäller Ikeas utbud av tex Sillen så är den i "own brand" Ikea i Europa, men samma produkt som tidigare (ABBA). I Kina har man hittat en lokal tillverkare som också ger Ikea "own brand"... Denna produkt är inte alls god och kallas också därefter sitt utseende: Sill-mos!

Mina vänner i Shanghai menade att det inte är tillåtet. Bland annat därför har IKEA tvingats hitta lokala leverantörer. / ©

Ja, men det gör jag inte om jag åker till Australien/Nya Zeeland. Där åker man fast garanterat. :)

Jag har faktiskt kommit in med "mat" som jag deklarerat utan att de tittat i väskan vad det varit. Nu var det ju ingen farlig mat utan svenskt godis. Blev lite förvånade när de inte ens ville kolla i väskan exakt vad det var, behövde inte ens köra den igenom någon röntgen. Flög in till Cairns från Hong Kong via Brisbane (CX). Inte riktigt samma pådrag på tullen i Cairns som den i Sydney/Melbourne kan man konstatera.
Jag skulle dock inte chansa på att ta in mat i Australien, än mindre inte deklarera det, kan bli väldigt dyrt.

Toppen