Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

Jag förstår. Verkar som sagt inte finnas någon logik överhuvudtaget, man kan ju förstå om dom alltid vill hålla några platser in i det sista för sena bokningar, men att ständigt flyga med flertalet tomma platser hellre än att släppa dessa för upgrade/award känns lite märkligt. Det är ju inte heller helt "billigt" med upgrade/award till F så skulle förmodligen inte bli fullt iaf. Jaja får hålla tummarna att det dyker upp en plats.

Edit: Det är ju även märkligt att det finns tillgång i F från GRU som är en stor affärsdestination men inte från Rio som är liten på affärsresenärer.
Det är inte alls märkligt då det riskerar att urvattna produkten om de alltid ska sträva efter att fylla F kabinen.
Finns helt klart logik i det hela, om de inte sålt en enda F biljett så är chanserna större att de släpper en eller två platser 14 dagar innan. Till Chicago förra sommaren fanns det 5 platser i First på min avgång.

Ser det inte heller som märkligt att det finns på Sao Paolo och inte Rio. Inte bara affärsresenärer som reser i First. Har absolut inga uppgifter på hur fördelningen är men det är långt ifrån alla i First som reser i jobbet.

I slutändan är det nog revenue management som styr, och det är ju ett område som vi har väldigt lite info om som utomstående.

Det är inte alls märkligt då det riskerar att urvattna produkten om de alltid ska sträva efter att fylla F kabinen.
Finns helt klart logik i det hela, om de inte sålt en enda F biljett så är chanserna större att de släpper en eller två platser 14 dagar innan. Till Chicago förra sommaren fanns det 5 platser i First på min avgång.

Ser det inte heller som märkligt att det finns på Sao Paolo och inte Rio. Inte bara affärsresenärer som reser i First. Har absolut inga uppgifter på hur fördelningen är men det är långt ifrån alla i First som reser i jobbet.

I slutändan är det nog revenue management som styr, och det är ju ett område som vi har väldigt lite info om som utomstående.
Jag var nog lite otydlig i mitt förra inlägg, menar givetvis inte att F-kabinen alltid skall vara full givetvis skulle det snabbt urvattna produkten om så var fallet. Men att det verkar variera ordentligt hur många platser som släpps i förhållande till antalet tillgängliga platser och är mer fundersam på hur dom resonerar.

Gällande Rio så finner jag det dock fortfarande märkligt, vet att tex AF har valt att inte ha F på GIG pga att det inte finns någon marknad för detta (enligt flera CC jag talat med), sällan som ens C är fullt men i stort sett alltid knökat i eco. Flög väldigt ofta till Rio i C i ca 3 års tid i olika bolag och såg då aldrig mer än någon enstaka passagerare i F hos LH på denna sträcka.

Jag var nog lite otydlig i mitt förra inlägg, menar givetvis inte att F-kabinen alltid skall vara full givetvis skulle det snabbt urvattna produkten om så var fallet. Men att det verkar variera ordentligt hur många platser som släpps i förhållande till antalet tillgängliga platser och är mer fundersam på hur dom resonerar.
Håller inte riktigt med här. De gånger jag tittar och det har funnits 7-8 platser till salu har det nästan alltid släppts 2 platser med 14 dagar innan (gäller ej för SFO, LAX, SIN och kanske någon till destination). Om det bara funnits 4 platser till salu har det sällan släppts några platser som award med 14 dagar till godo. Med 1-4 dagar kvar till avresa brukar det ibland släppas några extra platser och det är oftast då man har bäst chans på San Francisco och Los Angeles (singapore har jag nästan aldrig sökt på).
Att det släpps färre platser till San Francisco och Los Angeles än Chicago med 14 dagar kvar även om det är 0 sålda First-biljetter är inte heller så konstigt i och med att de två destinationerna har större chans att sälja biljetter sista minuten.

Tittar man mina datum för nästa F-resa så var det bara 1 plats till salu på ena flighten och 7 på den andra. Detta säger mig att det troligtvis släpps 1-2 F-award på andra flighten om inget ändras i bokningsläget fram till 14 dagar innan. På första flighten är det minimal chans att någon F-award över huvud taget kommer att säljas.

Det man ska komma ihåg är att Lufthansa släpper awards till Miles&More långt tidigare. Jag skulle tro att det är en parameter i hur många awards som sedan släpps till *A vid T-14.

Har plöjt denna tråden och kanske har missat det, men är det någon som ser någon logik eller system i hur Lufthansa släpper awardbiljetterna i F. Hoppas på biljett GIG-FRA 6/3 och det finns för tillfället 5 platser tillgängliga i F denna avresan. Kan man säga något om sannolikheten, i så fall hur stor chans är det att dom släpper en plats?

Det kan väl också bero på hur bokningsläget ser ut i klasserna under. Det kanske är fullt i business men man forsätter att sälja (dyra) business-säten eftersom det finns plats i first att opup:a några då det finns plats kvar där. Och så ser det väl ut i hela kedjan ner till ekonomi, finns det platser kvar i högre klasser så fortsätter man kanske sälja ekonomisäten även om det är fullt.

Verkar som sagt inte finnas någon logik överhuvudtaget, man kan ju förstå om dom alltid vill hålla några platser in i det sista för sena bokningar, men att ständigt flyga med flertalet tomma platser hellre än att släppa dessa för upgrade/award känns lite märkligt
Att inte förstå är inte samma sak som att det inte är logiskt. Revenue management är ju höljt i dunkel för oss men flygbolagen har med stor sannolikhet stenkoll på detta.

Är detta någon bugg eller finns det verkligen platser att boka redan nu?
Eller har jag gjort något galet i sökningen?

hUX9wFC.jpg

Det kan väl också bero på hur bokningsläget ser ut i klasserna under. Det kanske är fullt i business men man forsätter att sälja (dyra) business-säten eftersom det finns plats i first att opup:a några då det finns plats kvar där. Och så ser det väl ut i hela kedjan ner till ekonomi, finns det platser kvar i högre klasser så fortsätter man kanske sälja ekonomisäten även om det är fullt.
Så är det givetvis, i detta specifika fall finns det dock gott om biljetter i alla klasser att köpa, fanns även platser för award i C sist jag kollade. Som flera har skrivit så är revenue management det som styr och som sagt inte helt lätt att förstå sig på.

Toppen