palmen
Moderator
Det är inte alls märkligt då det riskerar att urvattna produkten om de alltid ska sträva efter att fylla F kabinen.Jag förstår. Verkar som sagt inte finnas någon logik överhuvudtaget, man kan ju förstå om dom alltid vill hålla några platser in i det sista för sena bokningar, men att ständigt flyga med flertalet tomma platser hellre än att släppa dessa för upgrade/award känns lite märkligt. Det är ju inte heller helt "billigt" med upgrade/award till F så skulle förmodligen inte bli fullt iaf. Jaja får hålla tummarna att det dyker upp en plats.
Edit: Det är ju även märkligt att det finns tillgång i F från GRU som är en stor affärsdestination men inte från Rio som är liten på affärsresenärer.
Finns helt klart logik i det hela, om de inte sålt en enda F biljett så är chanserna större att de släpper en eller två platser 14 dagar innan. Till Chicago förra sommaren fanns det 5 platser i First på min avgång.
Ser det inte heller som märkligt att det finns på Sao Paolo och inte Rio. Inte bara affärsresenärer som reser i First. Har absolut inga uppgifter på hur fördelningen är men det är långt ifrån alla i First som reser i jobbet.
I slutändan är det nog revenue management som styr, och det är ju ett område som vi har väldigt lite info om som utomstående.