Senaste nytt

Air Berlin - Rättigheter Nerlagd linje

proxie

Medlem
Hej Alla experter där ute.

Vi fick idag ett mail från Air Berlin att vår resa blivit avbokad då de inte längre flyger ett leg i vår bokade resa. Vi bokade resan tidigt då det är under påsken och nu kostar den billigaste resan ner minst 10000 kr mer än vad vi betalade.

Vad har vi för "rättigheter". De har ju betalat tillbaka, men vi förlorar mkt pengar om vi bokar ny egen resa. Täcker försäkring detta eller kan man "tvinga" Air Berlin att boka om oss ?

/P

Ni borde få ett val: Boka om, eller få pengarna tillbaka. Så hanterar British Airways det hela iallafall. Skulle ha flugit juldagen till Miami, de ställde in flighten från Landvetter till Heathrow på juldagen. Vi hade ganska många val. Åka julafton (blev vårt val), åka annandagen, få pengarna tillbaka.

Ni borde få ett val: Boka om, eller få pengarna tillbaka. Så hanterar British Airways det hela iallafall. Skulle ha flugit juldagen till Miami, de ställde in flighten från Landvetter till Heathrow på juldagen. Vi hade ganska många val. Åka julafton (blev vårt val), åka annandagen, få pengarna tillbaka.
Det låter ju dock som att din flight var inställd. På trådskaparen låter det som att air Berlin lagt ner linjen. Däremot så är slutsatsen samma. Flygbolaget skall alltid erbjuda återbetalning eller ombokning, oavsett när du får reda på att flyget är inställt. Däremot har du inte rätt till någon kompensation om de meddelar mer än 14 dagar i förväg. Så ombokad men utan ersättning är mitt svar.

Har varit med om liknande situation med Qatar. Vi hade bokat Phuket-Kuala Lumpur men när de lade ner linjen blev vi kontaktade och fick ett antal förslag på ombokningar med Malaysian istället. Smidigt och bra skött!

Vilken är sträckan som Air Berlin lagt ner? Finns det något alternativ alls på just den sträckan?

Jag kan inte se någon anledning till att EU261/2004 inte skulle gälla i detta fall, så du bör ha rätt till ombokning.

Tack alla för era svar.

Här är mailet:

"Due to operational adjustments airberlin can no longer offer your flight service booked under reference XXXXX.

Unfortunately there are no convenient alternatives we can currently offer to replace this flight. Therefore we have arranged a free cancellation and refund of your flight booking so you can make alternative arrangements to suit your own specific requirements. Any additional service booking related to this flight will also be cancelled and refunded free of charge.

We apologize for any inconvenience this may cause and thank you for your understanding. We hope in the future you can place your trust in us again under the new airberlin and we look forward to welcoming you again aboard of one of our flights"

Ansåg precis som ni att man bör få frågan vad man vill göra, det är inte de som ska ta beslut vad som är "convienient".
Efter kollat alternativen såg jag att det blir minst 2 mellanlandningar inom One World med långa väntetider, så bokade jag direktflyg hos SAS med poäng.

/Prox

Jag kan inte se någon anledning till att EU261/2004 inte skulle gälla i detta fall, så du bör ha rätt till ombokning.

Påsken är i april, så det är mer än 14 dagar och de har rätt att bara avboka den. Däremot borde de inte ha det om kunden inte har rätt att 14 dagar före säga "nej, jag vill inte åka, full återbetalning" enligt svensk lagstiftning.

Kanske något man skulle gräva i någon dag.

Påsken är i april, så det är mer än 14 dagar och de har rätt att bara avboka den. Däremot borde de inte ha det om kunden inte har rätt att 14 dagar före säga "nej, jag vill inte åka, full återbetalning" enligt svensk lagstiftning.

Vad dillar du om? Läs EU261/2004 och återkom sedan. Det finns inget som get bolaget rätt att ensidigt avboka och återbetala mer än 14 dagar före avresa i förordningen.

Flygbolaget skall alltid erbjuda återbetalning eller ombokning, oavsett när du får reda på att flyget är inställt. Däremot har du inte rätt till någon kompensation om de meddelar mer än 14 dagar i förväg.

Vad dillar du om? Läs EU261/2004 och återkom sedan. Det finns inget som get bolaget rätt att ensidigt avboka och återbetala mer än 14 dagar före avresa i förordningen.
Citerar mig själv. Oavsett när de avbokar så skall de ge alternativen ombokning eller avbokning. Om det är mer än 14 dagar innan har man inte rätt till någon ytterligare kompensation.

Citerar mig själv. Oavsett när de avbokar så skall de ge alternativen ombokning eller avbokning. Om det är mer än 14 dagar innan har man inte rätt till någon ytterligare kompensation.

Ja, grejen är att kunden ska välja ombokning eller avbokning, inte flygbolaget som ensidigt ska välja avbokning.

Toppen