Senaste nytt

Några timmar i Addis Abeba, tips?

Och det går (gick?) faktiskt att växla från svenska kronor till birr på flygplatsen (kanske på grund av den stora etiopisk-eritreanska diasporan i Sverige?). Jag har bara provat växla birr tillbaka till kronor före resan till Sverige och jag måste ha fått världens sämsta kurs. Det var ingen i valutabåset trots att den borde ha varit öppet. När kvinnan som jobbade där äntligen dök upp på plats hade hon endast en hundralapp kvar och ingen koll på om det var faktiskt den valuta jag ville ha.

Loungen på Bole har jag aldrig provat men har inte särskilt stora förväntningar med det. Den tiden (sent) då Ethiopians flyg till Sverige avgår finns det gott om plats i restaurangerna.

Skulle inte rekommendera att gå själv från Bole i mörkret. Inte att det nödvändigtvis är farligt men åtminstone 2013 saknades det gatubelysning och gångväg på sträckan från/till närmaste bussterminal vid Ring Road (Toyota Hiace- terminalen). Kan vara annorlunda numera dock, dom bygger jättemycket nytt i Addis hela tiden, bland annat spårvägen vars första etapp lär vara i drift nu.

Säkerheten på flygplatsen är rigorös om inte på någon USA-nivå. Mina etiopiska kompisar kunde inte komma in i terminalen att säga hejdå då man behöver gå igenom security bara att komma in i terminalen. Ytterligare security finns före gaterna. Samma gäller även ett flertal gallerior och köpcentra där man får gå genom metalldetektorer och vakterna kollar igenom dina väskor. Var faktiskt samma sak även på tidigare nämnda Yod Abyssinia innan man fick komma in dit.

Jag kände mig aldrig otrygg i Addis, varken när jag rörde mig ensam eller i sällskap av etiopier. Men bestämmer du dig att lämna terminalen, var vaksam (som man ska vara var som helst) och gå inte ensam på obelysta bakgator och annat som är common sense blah blah blah :)

• Gilla
Reactions: Gus
Som frekvent resenär dit kan jag ge dig följande tips:
Gula taxibilarna har fasta priser dit du ska och blir ofta väldigt dyrt, t ex till Hilton 250 birr, deras pris är inte förhandlingsbart. Tar du en blå taxi så pruta, funkar bra på engelska, se bara lite världsvan ut ;-). Säg att du vill betala 150 birr till Hilton så kan du få ned priset till det. Kursen är just nu 40 öre/birr.

Det finns ATM över hela Addis idag, kolla bara att de tar internationella kort Visa/MC. Det finns ingen garanti att ATM funkar på Hilton heller, så hugg den första ATM du ser. På Sheraton har däremot ATM ALLTID funkat! Käka lunch eller middag på Hilton är svindyrt, dyrare än t o m här hemma. Välj en lokal och trevlig restaurang.

Visum får du "upon arrival" när du landar, det finns ingen särskild kö för Cloud nine-resenärer. Men det tar ca 20 min till en timme att få visum. Har du otur har det just landat en USA-kärra och då tar det tid för ingen verkar ha köpt visa i förväg från USA. Som Cloud Nine-resenär får du ju gå av först så du hinner få en bra plats i kön... Kostar 50 dollar eller 48 euro.

Undvik Stadion-området samt Nationalteaterområdet även dagtid. Om det mörknar, ta ALLTID en taxi om du bär på värdesaker i en ryggsäck... Vid station La Gare finns en trevlig italiensk-inspirerad restaurang, Bufé La Gare.

Annars möter du bara leende och trevliga personer om du själv kostar på dig ett leende vid möten...

Tack för alla bra tips!

Visum får du "upon arrival" när du landar, det finns ingen särskild kö för Cloud nine-resenärer. Men det tar ca 20 min till en timme att få visum. Har du otur har det just landat en USA-kärra och då tar det tid för ingen verkar ha köpt visa i förväg från USA. Som Cloud Nine-resenär får du ju gå av först så du hinner få en bra plats i kön... Kostar 50 dollar eller 48 euro.
Måste man betala med just 50 amerikanska dollar, eller går det lika bra med Birr? Tar de kanske till och med kreditkort för visumavgiften?

Det verkar finnas både 30 dagars visa och 12-timmars transit visa. 12-timmars visa kostar hälften så mycket som 30 dagars. Hoppas man kan lösa 12-timmars visa på flygplatsen, det står lite luddigt.

Detta är iofs lite off topic när det gäller just din resa, men kanske någon annan läser tråden i samma syfte med annan destination:
Jag hade tänkt något liknande när vi har ett par timmars stopp på väg till Seychellerna. Det man då ska veta är att det i Etiopien finns risk för gula febern. Därför kräver myndigheterna på Seychellerna att man kan visa upp vaccinationskort om man kommer därifrån. Har man bara varit på flygplatsen i transferområdet behövs inget, men har man visum och stämplar i passet kommer de säkert kräva att få se vilka vaccinationer man har. Så jag för min del la ner planen på ett snabbt besök i landet.

• Gilla
Reactions: Gus
Jag känner inte till något om 12-timmarsvisa eftersom det inte varit aktuellt för mig.

Birr får man nog bara betala med om man har ett etiopiskt pass, men du kan ju fråga! Kreditkort fungerar sällan (kortläsaren trasig säger man) så oftast är det bara cash som gäller.

Ibland frågar man efter det gula vaccinationskortet, men inte så ofta. Grannen Kenya däremot frågar ALLTID efter det gula kortet!

Jag känner inte till något om 12-timmarsvisa eftersom det inte varit aktuellt för mig.

Birr får man nog bara betala med om man har ett etiopiskt pass, men du kan ju fråga! Kreditkort fungerar sällan (kortläsaren trasig säger man) så oftast är det bara cash som gäller.

Ibland frågar man efter det gula vaccinationskortet, men inte så ofta. Grannen Kenya däremot frågar ALLTID efter det gula kortet!
Tack för återkoppling! Jag får nog gå till Forex och ta ut usd. Tråkigt att inte få komma in i landet bara för att kortmaskinen inte skulle fungera just den dagen.

Detta är iofs lite off topic när det gäller just din resa, men kanske någon annan läser tråden i samma syfte med annan destination:
Jag hade tänkt något liknande när vi har ett par timmars stopp på väg till Seychellerna. Det man då ska veta är att det i Etiopien finns risk för gula febern. Därför kräver myndigheterna på Seychellerna att man kan visa upp vaccinationskort om man kommer därifrån. Har man bara varit på flygplatsen i transferområdet behövs inget, men har man visum och stämplar i passet kommer de säkert kräva att få se vilka vaccinationer man har. Så jag för min del la ner planen på ett snabbt besök i landet.

Ja sådant där är lurigt. Bättre att besöka landet på vägen hem i så fall, om tiderna passar. Jag har gula febern-vaccin från en tidigare resa så då får det intyget slinka med!

Med 4 timmars mellanlandning antar jag att man inte hinner att se stan?
Du hinner nog se mer av stan än om du stannar på flygplatsen i alla fall! :) Om jag fattat det rätt så finns det några restauranger väldigt nära flygplatsen som man kan promenera eller ta en kort taxiresa till.

Ang gula febern: det spelar egentligen inte så stor roll om det finns risk eller inte, ska man resa i Afrika gör man livet väldigt mycket enklare för sig om man har vaccinerat sig mot gula febern i god tid innan resan. Vaccinet måste tas minst 4(?) veckor före avresa om jag inte missminner mig helt.

Från Vårdguiden:
Många länder kräver att man har ett intyg om vaccination mot sjukdomen för att få resa in i landet.Vissa länder kräver intyg fast sjukdomen inte finns där. Andra länder kräver intyg om man nyligen varit i ett land där sjukdomen finns. För att få resa in i vissa länder behöver man få vaccinet och intyget minst tio dagar före inresa.

Har man vaccinerats mot gula febern men tappat bort intyget kan man be vaccinationsmottagningen om ett nytt intyg, de spar uppgifterna i tio år. Minns man inte på vilken mottagning som vaccinationen gjordes kan man få en ny dos utan några risker. Om man får en ny dos inom tio år behöver man inte vänta tio dagar utan intyget gäller från den dag man får sprutan.

Vaccination mot gula febern ger livslångt skydd. Det är fastställt internationellt genom WHO, världshälsoorganisationen. Trots det finns det länder där man kan riskera problem vid gränspassage eftersom tullmyndigheterna inte alltid känner till vad som rekommenderas internationellt. I sådana fall är ännu en dos vaccin eller intyg av värde.

Toppen