Senaste nytt

Sammanslagning av Lufthansa och Etihad?

Detta verkar otroligt då Etihad nyligen erkände sin Equity Alliance
som misslyckad o italienska medier rapporterat att Hogan redan är ute...
Alitalia fick in pengar i sista stund senast, men enligt uttalanden är det ekonomisk svångrem även i emiraten (vilket såklart inte innebär dåligt med våra mått...).

30% av Lufthansa kommer inte att vara billigt, då jag upplevt att Lufthansa lyckats med att minska sin kostnadsbas redan o inte behöver en kapitalinjektion.

Lufthansa - anställda bemannar dock snart Air Berlin-flygen (deal med Etihad) o kanske är det är här man kommer att utöka samarbetet (t.e.x för Alitalia).

På sikt (inte alltför lång) ser jag ändå en konkurs för Alitalia.
Denna sista vända upplevde jag för första gången att ALLA tröttnat. Banker, politiker, folket o ägare.

Vi får väl se om något avslöjas senare idag.
Fler som rapporterar att saker är på gång nu (vad det än kan vara).

Etihad May Actually Join The Star Alliance?!? - One Mile at a Time

Mycket spännande! Jag kan bidra med en pusselbit som kan spä på ryktet om att Etihad är på väg in i Star Alliance. Jag har en Etihad First inbokad ARN-LHR-AUH-ICN om en vecka. I bokningen har det legat min airBerlin topbonus-nummer sedan flera månader tillbaks.

Inatt fick jag ett varningsmeddelande från MyFlights-appen om en förändring på den flighten. Mycket oroad gick jag igenom bokningen att det ev. hade skett flygplansbyte eller tidsändringar. Den enda ändringen som gjordes var att Etihad på egen bevåg hade tagit bort mitt airBerlin topbonus-nummer. Man kan ju undra varför :rolleyes:

Det tror jag var en ganska förhastad slutsats även om agerandet är märkligt från Etihad. Min tolkning skulle snarast vara att Etihad och Air Berlin är sura på varandra. Att ta sig in i en allians brukar väl vara en process på ett antal månader upp till ett halvår?

I Italienska medier så talas om fördjupat samarbete när det gäller catering o underhåll.
Även utökat codeshare mellan Etihad - gruppen o Lufthansa.

Lufthansa fick i förrgår godkänt att leasa 20 plan från Air Berlin, något som Ryanair inte gladdes över...

Presskonferensen över:

Som ryktena, i Italienska medier, gjorde gällande: 1. Gemensamt sköta underhåll av flyg, 2. Gemensam catering för long haul, 3. Fördjupad Codeshare (bara mellan Abu Dhabi o Tyskland).
4. Diverse planer för att gemensamt sköta frakt-verksamhet och en gemensam ombordupplevelse (kanske samma stolar och mediainnehåll).

Det var det hela. Inget Star Alliance alltså, som någon drömde om :)

Synd på mer än ett plan. Dels förstås för att det hade varit kul med Etihad i Star. Men också för att generellt sett dessa djupare samarbeten med andra bolag utanför allianserna brukar skapa problem framförallt för statuspax. Boka med LH-kod, få inte dina benefits och dina poäng för det var Etihad som flög den...

Synd på mer än ett plan. Dels förstås för att det hade varit kul med Etihad i Star. Men också för att generellt sett dessa djupare samarbeten med andra bolag utanför allianserna brukar skapa problem framförallt för statuspax. Boka med LH-kod, få inte dina benefits och dina poäng för det var Etihad som flög den...
Vid bokning med LH så brukar det stå ven som flyger. Så man kan runda Etihad planen

Toppen