Senaste nytt

Erfarenheter från Air China Business class sökes

På min flygning SYD - PEK förra året fick jag rumstempererad Champagne. I övrigt var det en flygning med klassisk Kinesisk service.

Vi kom precis hem från 4 längre flygningar med Air China;

Frankfurt - Peking samt Peking - Frankfurt, Air China, First Class.

Incheckning och boarding var snabb och effektiv.

Lounge i Frankfurt (Senator) var helt ok medan Air China First resp. Business Class Lounge i Peking lämnade en hel del övrigt att önska.

På resan mellan Frankfurt och Peking var vi var ensamma i First kabinen (som i detta flyg var längst fram) och vi hade 2 dedikerade flygvärdinnor, så servicen var löjligt snabb. Deras engelska lämnade lite övrigt att önska, men ambitionen av att ge bra och snabb service var helt uppenbar.

På resan mellan Peking och Frankfurt så bestod First Class kabinen av oss två samt ytterligare en till resenär (som i detta 2-våningsflyg befann sig mellan två Business Class områden). Servicen var otroligt bra och snabb.

IFE var tyvärr ingen höjdade, dock stor skärm - men utbudet var begränsat och systemet var många gånger "segt" och fastnade längre stunder i menyer.

Lite förvånande var det att personal ibland lånade First Class stolar för att sova några timmar, inte för att det störde oss på något vis - men det såg lite konstigt ut.

Hårdvarumässigt satt och låg jag extremt bra, otroligt bra med utrymme, skön pyjamas, bra lägen för både säng och stol.

Drycken var helt ok och tog inte slut, tvärs om så fylldes det på ibland utan att man frågade.

Maten var av väldigt blandad kvalitét, min känsla var att överlag så var den kinesiska menyn bättre än den västerländska. Jag provade mig fram en hel del och beställde enskilda delar av både västerländska och kinesiska menyn (vilket gick utmärkt, även om det blev en del missförstånd språkmässigt), så totalt sett lyckades jag finna något som passade mig. Snacksutbudet lämnade lite övrigt att önska.

Det som förvånade mig var hur snabbt de önskade få beställningen före take-off och hur snabbt sedan menyerna försvann helt under resten av flygningen. Detta visade sig vara återkommande på de resterande tre flygningarna, men då jag nu visste om det var det inga problem att be dem vänta med beställningen och att även att få behålla menyerna.

Peking - Auckland samt Sydney - Peking, Air China, Business Class

Effektiv boarding, halvfull business class (fanns ingen First Class på dessa plan).

Servicen var fortfarande på en hög nivå, men inte fullt lika snabb. IFE fortsatt dåligt (dock bättre utbud, mindre skärmar, fortsatt segt/fastnar). Mat och dryck väldigt liknande den i First på tidigare flyget. Snacksutbudet lämnade lite övrigt att önska.

Här satt och sov jag sämre (mindre utrymme, fiskbenskonfiguration), men min fru tyckte det var en skön stol. Luften var något jag upplevde som varmare och torrare än i First Class kabinerna, speciellt när du låg ner. Det blev dock lite bättre när jag bad dem vrida ner temperaturen något.

Överlag:
Mat & Dryck (First): 3/5
Mat & Dryck (Business): 3/5
Komfort (First): 5/5
Komfort (Business): 3/5
IFE (First): 3/5
IFE (Business): 3/5
Service (First): 5/5
Service (Business): 4/5

Lite förvånande var det att personal ibland lånade First Class stolar för att sova några timmar, inte för att det störde oss på något vis - men det såg lite konstigt ut.
Även på min flight PEK - ARN använde personalen lediga Businessäten för sin egen vila. Kanske en personalförmån på Air China?

Toppen