Senaste nytt

Poängvärde SAS Business Award

Jonted

Medlem
Hej,

Sitter och funderar kring en första award-resa någon gång inom snar framtid. Hur ser ni på värdet att använda en 2-4-1 och boka en resa med SAS Business till exempelvis LAX?

- Är det bättre att köpa en resa i Economy eller Plus och hoppas på en CU? (och därmed spara poängen)
- Är det bättre att bara samla poäng för F och använda eventuella överflödiga 2-4-1 på någon resa inom Europa?

Vad tycker ni själva helt enkelt?

Hej,

Sitter och funderar kring en första award-resa någon gång inom snar framtid. Hur ser ni på värdet att använda en 2-4-1 och boka en resa med SAS Business till exempelvis LAX?

- Är det bättre att köpa en resa i Economy eller Plus och hoppas på en CU? (och därmed spara poängen)
- Är det bättre att bara samla poäng för F och använda eventuella överflödiga 2-4-1 på någon resa inom Europa?

Många nyttjar sina poäng och vouchers på att flyga SAS på longhaul. Det är väldigt bra värde till Los Angeles för 100k i business för 2 personer. Värdet blir ju än större för 2 personer till USA i First med Lufthansa till USA eller kombinerat med Thai/ANA/Asiana/Singapore om man åker till Asien.

Economy till LA finns från ca 3000 kronor på kampanj, ska du åka mitt i sommaren får du räkna med minst det dubbla dock samt att businesspriserna brukar ligga på ca 15000 kronor.

Att hoppas på en Courtesy Upgrade ska man dock aldrig göra, du kommer bara bli besviken om du inte får den. Boka den klass du vill resa i och se allt annat som en bonus.

Som nöjestur skulle jag sparat dem till en F. Men om du absolut vill till US västkust så är SAS Business en bra produkt. Passa på nu i Q1 när de släppt lite fler platser, brukar vara stört omöjligt att hitta awards med SAS i Business dit annars.

Hej,

Allt tycker olika. En resa i SAS C är rätt bra värde tycker jag. Låga skatter och avgifter, säg runt 500 kr istället för dryg 3000 kr om det är något annat bolag inom *A. Däremot är prisskillnaden mellan C och F inte så stor, vilket gör det "lönsamt" att åka F istället för C när det gäller *A. Jag skulle inte använda poängen inom europa.

Många nyttjar sina poäng och vouchers på att flyga SAS på longhaul. Det är väldigt bra värde till Los Angeles för 100k i business för 2 personer. Värdet blir ju än större för 2 personer till USA i First med Lufthansa till USA eller kombinerat med Thai/ANA/Asiana/Singapore om man åker till Asien.

Som nöjestur skulle jag sparat dem till en F. Men om du absolut vill till US västkust så är SAS Business en bra produkt. Passa på nu i Q1 när de släppt lite fler platser, brukar vara stört omöjligt att hitta awards med SAS i Business dit annars.
Jag har funderat en hel del på detta den senaste tiden. SAS uppdaterade ju poängkostnaden förra året, och nu kostar ju Asien i SAS Business bara 100k poäng. Visst är F väldigt trevligt, men man måste ha i åtanke att kostnaden är 190k poäng istället, och skatterna går från runt 500:- till runt 3000:-. För de 90k poängen så kan man (nästan) boka ytterligare en long haul i business. För de 2500:- i skatter får man i alla fall 2-3 riktigt bra flaskor champagne. Till USA är ju skillnaden mellan poäng inte lika stor mellan SAS Business och förstaklass, men det är ändå 50k poäng i skillnad.

Så, min analys är att det är helt klart mer värt att åka SAS business, både när det gäller poäng och skatterna. Med det sagt, jag har precis bestämt att försöka fixa F till Asien istället för en redan bokad SAS Business till USA. Vilket visar att för mig så handlar det om något väldigt diffust, som är svårt att sätta fingret på, när det gäller att flyga F.

Edit: Jag citerar inte er för att peka ut er eller för att säga emot. I slutändan håller jag ju ändå med er ;).

Tycker också att SAS Business till USA är bra värde medans jag helst kör F till Asien eller om det går att hitta SQ C... Frågan är ju hur mycket nerd man är, en ToR till USA så måste det nästan bli till västkusten så att man får lite valuta för pengarna... F Miles per Point and TAX :D

Efter en snabb titt så måste ju MUC-MEX (Nord Am.) vara riktigt bra värde för poängen i F... 150K för 12-13h i F per väg... Den destinationen hade jag bokat i F. :D

Riktigt så långt är det väl ändå inte? GC Map säger att det är strax över 11h...
@bnr har flugit den t&r 2 gånger och den är över 12 timmar MUC-MEX vad jag vet. Enligt FlightAware är flygtiden mellan 12 tim - 12 tim & 45

Kvällens flight LH520 är på 12 tim & 15 min
Screenshot_20170120-034440.pngScreenshot_20170120-034425.png

Toppen