Med reservationen att allas situationer är olika, och mina erfarenheter inte nödvändigtvis är allmängiltiga, så tror jag att många här kraftigt överskattar beviljade krediters påverkan på kreditvärdigheten. Jag har alltid (de senaste ~20 åren) haft ett antal olika kreditkort, med successivt högre kreditgränser i förhållande till lönen. Idag är den sammanlagda krediten på alla kreditkorten långt över årslönen, och det hindrar inte att jag har en stabil 0,1 i betyg hos UC, och jag tror inte jag har blivit nekad kredit sedan jag var tonåring. Historiken på hur man hanterat sin kredit (aldrig vara sen med en betalning, aldrig övertrassera sin limit, etc.) spelar helt enkelt mycket större roll än krediten som sådan.
När jag skaffade ett Elite för några månader sedan så fick jag ganska exakt 20% av min senast deklarerade årsinkomst (en ojämn siffra, inte avrundat till någon tiotusental eller så), utan att jag ansökte om någon specifik gräns. Detta efter att ha haft ett betal-Premium i ett knappt år, på vilket jag inte vet hur hög min inofficiella kreditgräns var, men där det högsta saldot jag hållit varit ca 15% av årslönen utan att blivit nekad något köp.
En extra kredit på UC-rapporten kanske är ett problem om man är ung, inte har en traditionell anställning eller har haft ekonomiska problem av något slag nyligen. Men om man har och har haft en ordnad ekonomi och fast anställning under några år, tror jag att det är en total icke-händelse.