Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Seatmap reflekterar inte bokningsläget.

Det finns två saker vi kan få reda på: Vilka stolar man kan välja att sitta på och hur många biljetter ett bolag är villiga att sälja just nu. Inget av dessa beskriver antalet tillgängliga stolar eller hur många bokningar som är gjorda.

Och som jag skrev så är det väl sannolikt att de flesta/många som bokar i C också bokar sin sittplats relativt omgående (med undantag för sådana som t.ex. inte har möjlighet, jfr Palmens inlägg), och expertflyer visar väl hur många sittplatser som är valda, eller? I så fall reflekterar det väl i någon mån bokningsläget utan att för den sakens skull till 100% visa en exakt tillgänglighet i C. Visas det tre reserverade sittplatser finns det ju säkert i 99 fall av 100 fler tillgängliga platser än om det är 15 reserverade sittplatser. Jag förstår alltså att man inte kan veta det till 100%, men som sagt borde det reflektera bokningsläget i någon utsträckning?
 
Och som jag skrev så är det väl sannolikt att de flesta/många som bokar i C också bokar sin sittplats relativt omgående (med undantag för sådana som t.ex. inte har möjlighet, jfr Palmens inlägg), och expertflyer visar väl hur många sittplatser som är valda, eller? I så fall reflekterar det väl i någon mån bokningsläget utan att för den sakens skull till 100% visa en exakt tillgänglighet i C. Visas det tre reserverade sittplatser finns det ju säkert i 99 fall av 100 fler tillgängliga platser än om det är 15 reserverade sittplatser. Jag förstår alltså att man inte kan veta det till 100%, men som sagt borde det reflektera bokningsläget i någon utsträckning?

Jag tror du ordentligt överskattar att många som bokar C samtidigt väljer säte. Och palmen kanske lite.. Jag tror det är en rätt stor del i C som bokar via kanaler där man inte kan/gör det, tex mailar kontakten på resebyrån eller reseavdelningen och säger "boka in mig på sk xyz det här datumet", eller helt enkelt "boka mig till new York den 5e".

Men kanske framförallt så hamnar säkerligen ett oproportionerligt antal grupp bokningar med flera personer i denna kategori. Eftersom det helt enkelt är krångligare med sätesval när resebyrån ska boka för 6-7 pers samtidigt så görs det säkert i ännu mindre utsträckning. Och en eller två sådan bokningar vänder ju snabbt uppochner på hela resonemanget om antal lediga säten.

Det du nog däremot kan lita på är samma siffra åt andra hållet. Om det bara är 2 platser lediga enligt seatmap så lär det inte finnas mer än 2 platser kvar. Däremot betyder det inte att det inte finns 3-4 biljetter kvar att sälja, men chansen för en uppgradering är nog mindre.

Du kan lita på att de bokade platserna är bokade, men inte på att de lediga platserna är lediga, helt enkelt. Varken de individuella platserna, eller antalet.
 
Jag tror du ordentligt överskattar att många som bokar C samtidigt väljer säte. Och palmen kanske lite.. Jag tror det är en rätt stor del i C som bokar via kanaler där man inte kan/gör det, tex mailar kontakten på resebyrån eller reseavdelningen och säger "boka in mig på sk xyz det här datumet", eller helt enkelt "boka mig till new York den 5e".

Men kanske framförallt så hamnar säkerligen ett oproportionerligt antal grupp bokningar med flera personer i denna kategori. Eftersom det helt enkelt är krångligare med sätesval när resebyrån ska boka för 6-7 pers samtidigt så görs det säkert i ännu mindre utsträckning. Och en eller två sådan bokningar vänder ju snabbt uppochner på hela resonemanget om antal lediga säten.

Det du nog däremot kan lita på är samma siffra åt andra hållet. Om det bara är 2 platser lediga enligt seatmap så lär det inte finnas mer än 2 platser kvar. Däremot betyder det inte att det inte finns 3-4 biljetter kvar att sälja, men chansen för en uppgradering är nog mindre.

Du kan lita på att de bokade platserna är bokade, men inte på att de lediga platserna är lediga, helt enkelt. Varken de individuella platserna, eller antalet.
Ja, det kanske är så :) försökte bara samla så mycket underlag som möjligt vad gäller tillgänglighet och hur man bör lägga sitt bud..
 
Och som jag skrev så är det väl sannolikt att de flesta/många som bokar i C också bokar sin sittplats relativt omgående (med undantag för sådana som t.ex. inte har möjlighet, jfr Palmens inlägg), och expertflyer visar väl hur många sittplatser som är valda, eller? I så fall reflekterar det väl i någon mån bokningsläget utan att för den sakens skull till 100% visa en exakt tillgänglighet i C. Visas det tre reserverade sittplatser finns det ju säkert i 99 fall av 100 fler tillgängliga platser än om det är 15 reserverade sittplatser. Jag förstår alltså att man inte kan veta det till 100%, men som sagt borde det reflektera bokningsläget i någon utsträckning?

Fast det är det här misstaget som många gör - man övertolkar informationen för att man vill tro på den. Seatmaps visar vilka säten som finns tillgängliga för dig att välja vid en viss tidpunkt. Det behöver inte innebära att alla säten du inte kan välja är upptagna eller att de motsvarar antalet bokningar. Det enda det betyder är att de inte är valbara för just dig i detta nu.

Det du nog däremot kan lita på är samma siffra åt andra hållet. Om det bara är 2 platser lediga enligt seatmap så lär det inte finnas mer än 2 platser kvar. Däremot betyder det inte att det inte finns 3-4 biljetter kvar att sälja, men chansen för en uppgradering är nog mindre.
Nej, det kan finnas massor med anledningar till varför säten är markerade som icke-valbara.

Jag förstår att när man vill bjuda på en uppgradering så vill man ha så mycket information som möjligt. Man vill också gärna att informationen ska vara tydlig och säga att man får en uppgradering eller att det är helt omöjligt. Detta leder tyvärr till ett mycket subjektivt synsätt på dessa siffror och det är inte bra - man lurar bara sig själv.
 
När budet är lagt har troligen ingen betydelse för sannolikheten, vore underligt om de inte bara tog de x högsta när det väl är dags. Det finns inte på alla avgångar, troligen bara när tillgängligheten är god i den kabin man vill åt.

Men till Tokyo så finns det ju inga bud. Alla kan bara lägga samma summa cash eller poäng. Själv har jag lagt 50.000 poäng från Go till C och 20.000 från Go till Plus. Så där borde ju tidsram samt status spela extra mycket roll tänker jag?
Undrar mest om folk har erfarenhet av Upgrade Now på den rutten och om det fortfarande är 50k till C som gäller eller om det helt plötsligt är 10k dyrare?

Och som sagt: Varför skulle jag vilja testa att ta bort mitt "bud" för att se om möjligheten finns om jag inte är säker på att den finns. Och riskera att hamna längst bak i en eventuell kö. Märkligt system.
 
Men till Tokyo så finns det ju inga bud. Alla kan bara lägga samma summa cash eller poäng. Själv har jag lagt 50.000 poäng från Go till C och 20.000 från Go till Plus. Så där borde ju tidsram samt status spela extra mycket roll tänker jag?
Undrar mest om folk har erfarenhet av Upgrade Now på den rutten och om det fortfarande är 50k till C som gäller eller om det helt plötsligt är 10k dyrare?

Och som sagt: Varför skulle jag vilja testa att ta bort mitt "bud" för att se om möjligheten finns om jag inte är säker på att den finns. Och riskera att hamna längst bak i en eventuell kö. Märkligt system.
Till Tokyo antar jag att status spelar roll då de buden ska ha ett högre värde med "bonusen". Om det är dött lopp mellan 2 personer tror jag slumpen avgör, men det kan ju lika gärna vara tid för bud och det lär bli svårt att lista ut.

I tråden med bud ser jag i alla fall inget samband mellan när buden lagts.
 
Men till Tokyo så finns det ju inga bud. Alla kan bara lägga samma summa cash eller poäng. Själv har jag lagt 50.000 poäng från Go till C och 20.000 från Go till Plus. Så där borde ju tidsram samt status spela extra mycket roll tänker jag?
Undrar mest om folk har erfarenhet av Upgrade Now på den rutten och om det fortfarande är 50k till C som gäller eller om det helt plötsligt är 10k dyrare?

Och som sagt: Varför skulle jag vilja testa att ta bort mitt "bud" för att se om möjligheten finns om jag inte är säker på att den finns. Och riskera att hamna längst bak i en eventuell kö. Märkligt system.

Har fått svar på annat håll nu: Upgrade Now fanns bara under jul- o nyår som en del av en speciell kampanj. Alltså är det helt enkelt bara att hoppas på att Plusgrade går igenom eller försöka på flygplatsen.
 
Försöker med plusgrade men det kommer inget alternativ för poäng, är det SAS som har strul eller har man bestämt sig för att det är cash only?
Det står i texten att man kan använda poäng men inget val, det brukar ju vara en liten blå slider för cash vs poäng

När jag gräver i koden så är upgrade-type-in-slider tom...
 
Försöker med plusgrade men det kommer inget alternativ för poäng, är det SAS som har strul eller har man bestämt sig för att det är cash only?
Det står i texten att man kan använda poäng men inget val, det brukar ju vara en liten blå slider för cash vs poäng

När jag gräver i koden så är upgrade-type-in-slider tom...
Har du ditt EB-nummer ordentligt inlagt i bokningen? EB-numret på första personen i bokningen är det som används för poänguppgradering.
 
Toppen