Fy fan vad obekvämt att träffa någon (icke-polisiär) med ett semiautomatiskt vapen med 100(!) skott laddade på en vanlig flygplats! Skulle inte kännas säkert.
Sen är det ju säkerligen massvis i USA som bär pistoler undanstoppade i väskor etc även på flygplatser, men det är inte lika uppenbart och "redo att använda direkt". De kanske borde ändra lite av deras lagar, utan att röra deras älskade second amendment.
Sant. Skulle dock bli förvånad om jag ser någon komma till en svensk flygplats med ett laddat Ar-15 hängande runt halsen. Men det är klart, jägare flyger ju också, men då har man ju vapen och ammunition till viss del separerat.
Längden på rubriken är ju begränsad, men jag trodde ändå inte det skulle vara några oklarheter i vad jag menade med "beväpnad"
Men vi försöker igen - ersätt "beväpnad" med "i självförsvarssyfte"
I Sverige får man inte ens ha en knölpåk i bil i självförsvarssyfte
Tingsrätten gör följande bedömning: W.J. har haft baseballträet i bilen bl.a. i syfte att skydda sig mot angrepp. Ett sådant innehav är inte befogat. Någon ursäktlig villfarelse om rättsläget kan inte anses föreligga. Han har i vart fall av oaktsamhet gjort sig skyldig till den gärning som åklagaren lagt honom till last. Åtalet är följaktligen styrkt. Gärningen kan inte bedömas som ringa. NJA 2011 s. 556 ( NJA 2011:49) | Lagen.nu
Sant. Skulle dock bli förvånad om jag ser någon komma till en svensk flygplats med ett laddat Ar-15 hängande runt halsen. Men det är klart, jägare flyger ju också, men då har man ju vapen och ammunition till viss del separerat.