Senaste nytt

Lufthansa stänger rutten Frankfurt - Tokyo Narita

Agö

Medlem
Lufthansa ends Tokyo Narita service in Jan 2017

Lufthansa in recent schedule update has extended planned service cancellation for Frankfurt – Tokyo Narita route. Previously scheduled as seasonal cancellation from 09JAN17 to 25MAR17 (FRA departure), the airline has converted to permanent cancellation. Reservation for summer season, from 26MAR17 to 28OCT17, is no longer available.

Previously planned schedule in summer season as follow.

LH710 FRA1340 – 0815+1NRT 343 257
LH711 NRT0940 – 1500FRA 343 136

Lufthansa ends Tokyo Narita service in Jan 2017 :: Routesonline
 
Nej, inte så förvånande. Hur blir det i framtiden, kommer det bli en split med i princip "bara de som inte får slots på Haneda blir kvar på Narita"? Finns det någon egentlig anledning för ett bolag att ligga kvar på Narita?
 
Nej, inte så förvånande. Hur blir det i framtiden, kommer det bli en split med i princip "bara de som inte får slots på Haneda blir kvar på Narita"? Finns det någon egentlig anledning för ett bolag att ligga kvar på Narita?
Det finns en oskriven regel så kallad "Narita shibari" (binda sig fast till Narita).

När ett utländskt flygbolag vill flyga till Tokyo Haneda, måste de flyga till både Tokyo Haneda och Tokyo Narita i början. Annars får de inte slottider på Tokyo Haneda.

Dessutom, landet flygbolaget tillhör måste ha avtal med Japan för att kunna flyga till Tokyo Haneda.
T ex skandinaviska länder har inte det avtalet om jag minns rätt.
 
Det finns en oskriven regel så kallad "Narita shibari" (binda sig fast till Narita).

När ett utländskt flygbolag vill flyga till Tokyo Haneda, måste de flyga till både Tokyo Haneda och Tokyo Narita i början. Annars får de inte slottider på Tokyo Haneda.
Men om det bara gäller i början, så borde ju bara vara en tidsfråga? Och bara nya bolag väljer Narita en stund, typ?
 
Men om det bara gäller i början, så borde ju bara vara en tidsfråga? Och bara nya bolag väljer Narita en stund, typ?
Ja, då måste det flygbolaget ha kapacitet att flyga till båda flygplatserna. (Samt landet har avtal med Japan)

Undantget är från landet som är inom ca 2.000 miles avstånd från Tokyo.
Då flygbolaget från det landet inte behöver att flyg till båda flygplatserna och de får slottider under dagen också.
 
Mkt intressant info, tack. Hur gick det egentligen i fighten mellan ANA och JAL om slottar på Haneda?
ANA och JALs slottider för utrikesflyg är bestämda politiskt.
Infrastruktursministeriet delade ut ett antal slottider till båda flygbolagen men JAL fick mindre antal slottider pga de var under konkursskydd för ett tag sedan och fick statligt stöd (lån med statlig garanti).
 
Som jag skrev tidgare i en annan tråd, flygbolagen får inte sälja/köpa/byta slottider på flygplatser i Japan.

De kan ha linjen vilande under en period men sedan måste de lämna slottiden tillbaka till Infrastruktursministeriet.
 
Toppen