Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har lagt ett case hos sas nu. I tisdags blev 9.40 från AGH till ARN inställt. Ny tid 19.30. Eftersom jag var tvungen att vara i Stockholm sen eftermiddag så ringde jag sas och sa att jag ville ta tåget 9.45 istället för att komma i tid. De avbokade utresan men behöll returen. Kom fram till Stockholm vid 15-tiden, alltså klart över 3 timmar senare än planerat. Idag har det kommit fram att det berodde på saknad crew i Ängelholm fast de först skyllde på stormen. Inser att jag kanske inte har ett case pga avbokning och egen tågresa som ersättning. Vad säger ni experter? Är det lönt att driva detta?
 
Har lagt ett case hos sas nu. I tisdags blev 9.40 från AGH till ARN inställt. Ny tid 19.30. Eftersom jag var tvungen att vara i Stockholm sen eftermiddag så ringde jag sas och sa att jag ville ta tåget 9.45 istället för att komma i tid. De avbokade utresan men behöll returen. Kom fram till Stockholm vid 15-tiden, alltså klart över 3 timmar senare än planerat. Idag har det kommit fram att det berodde på saknad crew i Ängelholm fast de först skyllde på stormen. Inser att jag kanske inte har ett case pga avbokning och egen tågresa som ersättning. Vad säger ni experter? Är det lönt att driva detta?
Gjorde exakt samma sak när jag fick en flight inställd och nästa gick en dag senare. Det var på kvällen och diamond-supporten kunde bara boka om till annat flyg men sa att jag kunde boka själv. Fick först ut €250 för förseningen men inget för tågbiljetten. Efter ett tag och lite tjatande fick jag även pengar för tågbiljetten.
 
Gjorde exakt samma sak när jag fick en flight inställd och nästa gick en dag senare. Det var på kvällen och diamond-supporten kunde bara boka om till annat flyg men sa att jag kunde boka själv. Fick först ut €250 för förseningen men inget för tågbiljetten. Efter ett tag och lite tjatande fick jag även pengar för tågbiljetten.
Se där ja. Då finns det kanske hopp
 
Har lagt ett case hos sas nu. I tisdags blev 9.40 från AGH till ARN inställt. Ny tid 19.30. Eftersom jag var tvungen att vara i Stockholm sen eftermiddag så ringde jag sas och sa att jag ville ta tåget 9.45 istället för att komma i tid. De avbokade utresan men behöll returen. Kom fram till Stockholm vid 15-tiden, alltså klart över 3 timmar senare än planerat. Idag har det kommit fram att det berodde på saknad crew i Ängelholm fast de först skyllde på stormen. Inser att jag kanske inte har ett case pga avbokning och egen tågresa som ersättning. Vad säger ni experter? Är det lönt att driva detta?
Kan ju ha varit stormen som gjorde att de inte hade crew på plats, ingen aning om det spelar roll dock.
 
Det är alltid svårt bär det är oväder. Väldigt lätt för bolagen att skylla på det för att komma undan, oavsett om det är sant eller inte.
 
I första svaret skrev de att flighten var inställd pga storm. När jag ifrågasatte det och hänvisade till att en kontakt på AGH sagt till mig att det saknades crew, då blev andra svaret att "crew saknades pga stormen". Väntar nu på svar 3 då jag menar att stormen knappast kom som en överraskning, och att flyget hade kunnat lyfta om besättning funnits på plats. Vid 9-tiden hade stormen bedarrat nästan helt i AGH.
 
I första svaret skrev de att flighten var inställd pga storm. När jag ifrågasatte det och hänvisade till att en kontakt på AGH sagt till mig att det saknades crew, då blev andra svaret att "crew saknades pga stormen". Väntar nu på svar 3 då jag menar att stormen knappast kom som en överraskning, och att flyget hade kunnat lyfta om besättning funnits på plats. Vid 9-tiden hade stormen bedarrat nästan helt i AGH.
Spelar nog ingen roll om stormen var en överraskning eller inte. När väder är inblandat har ju flygbolagen "rätten på sin sida" oftast. Om besättningen inte kommer dit pga att det är storm blir det ju svårt att ha besättning på plats sen när stormen är över om de inte kunnat flyga in.
 
Spelar nog ingen roll om stormen var en överraskning eller inte. När väder är inblandat har ju flygbolagen "rätten på sin sida" oftast. Om besättningen inte kommer dit pga att det är storm blir det ju svårt att ha besättning på plats sen när stormen är över om de inte kunnat flyga in.

I princip borde ju flygbolag ha plan i reserv för en försening på föregående flyg är ju inte tillräckligt skäl för att man ska bli försenad så då borde man kunna analogt säga att de ska ha besättning i reserv med?
 
I princip borde ju flygbolag ha plan i reserv för en försening på föregående flyg är ju inte tillräckligt skäl för att man ska bli försenad så då borde man kunna analogt säga att de ska ha besättning i reserv med?
Klart de ska ha besättning i reserv, men det finns inte på alla flygplatser en helt ny besättning för varje typ av flygplan som trafikerar aktuell flygplats. Reservbesättningen kan mycket väl ha befunnit sig i Stockholm och kunde inte ta sig till Ängelholm pga vädret.
Föresning pga vädret gör ju dock att bolagen klarar sig när det blir förseningar då de inte kan påverka detta även om de vet om att vädret kommer vara dåligt.
 
Klart de ska ha besättning i reserv, men det finns inte på alla flygplatser en helt ny besättning för varje typ av flygplan som trafikerar aktuell flygplats. Reservbesättningen kan mycket väl ha befunnit sig i Stockholm och kunde inte ta sig till Ängelholm pga vädret.
Föresning pga vädret gör ju dock att bolagen klarar sig när det blir förseningar då de inte kan påverka detta även om de vet om att vädret kommer vara dåligt.
Det viktiga är dock att SAS ensamt har bevisbördan för detta.
 
Toppen