Senaste nytt

Hur svårt är det att bli Eurobonus Guld?

Jag gör kanske 10-12 leg om året inom Norden och 2-3 leg inom Europa per år. Som mest under en period och då har jag haft eurbonus sedan 2008 har jag skrapat ihop 22,500 statusgrundande poäng. Flest antal leg på ett år har för mig varit 24.

Jag är inte ute efter guld, inte att jag bokar dyra biljetter eller satsar ordentligt. Jag bokar bara Sas plus så har jag nästintill samma förmåner som guld.

Däremot önskar jag ett tillägg på EBS som jag är och det är att man får en priotagg på sina incheckade bagage. Lounge nyttjar jag aldrig med EBS kortet då jag aldrig flyger SAS Go uta bokar alltid i SAS plus.

Guldkort kan jag enkelt få har jag sett men det kostar
mig 50,000:-.

Business class och två turer till hong kong så har jag guldkort men som sagt, vad ska jag med det till när jag ändå får samma förmåner med sas plus nästan?

Jag saknar bara priotagg så mina väskor kommer ut bland de första som när vi flög emirates business, väskorna var bland de första i bangkok och i oslo.
Tycker lite synd om dig nu med tanke på vad som håller på att hända med produkten SAS Plus.

Det känns som att vi, baserat på alla synpunkter i den här tråden och utan att vara alltför kontroversiell, kan konkludera nedan angående EBG:

1. Det kan vara (för) enkelt att uppnå EBG i vissa fall, exempelvis genom att boka en/ett par billiga långresor och sedan uppgradera dessa (eller köpa i högre klass under kampanj).
2. För en "normal" resenär som reser en hel del och känner sig som en "frequent flyer" behöver det inte vara enkelt att uppnå guld om hen åker sträckor som är oförmånliga ur poängintjäningssynpunkt och inte gör uppoffringar i syfte att uppnå EBG genom att boka omvägar och/eller betala för dyrare klass.
3. Relationen mellan biljettpriser och poäng är väldigt ojämn och låter man inte sitt resande styras av var man får mest poäng (utan kanske istället av platser man vill/måste åka till) kan man få betala väldigt mycket för varje baspoäng. Som diskuterats vore det kanske rimligt att knyta poängintjäningen till spenderat belopp.
4. Det är märkligt att SAS inte ställer något krav på att resa visst antal legs med "SAS-metall" för att uppnå status.

Skulle man åtgärda kanske framförallt 1 ovan (möjligheten att uppnå EBG genom att "utnyttja" systemet) så verkar det som att många här inne hade blivit glada (säkert många som hade blivit upprörda också då deras relativt smärtfria väg till EBG hade tagits bort).

Nej, läs vad jag skrev. Pandion har otydliga krav, inte för höga krav. Det har pratats om att man ska formalisera kraven för att bli Pandion, men vad jag vet har detta inte skett än. Jag är inte i närheten av Pandion. På den tiden jag reste som mest hade jag kanske kunnat nå EBP ifall SAS hade haft rutter som passade mitt resmönster.

Att inte veta vilka krav en nivå har gör det såklart svårare att uppnå den (det blir svårare planera resande, jämför punkt 1 ovan) i syfte att uppnå EBP och det var den poängen jag försökte få fram. Jag förstod vad du menade första gången och det var inte helt fair av mig att "klistra på dig" åsikten att det var för svårt att nå EBP när du enbart talar om otydligeheten trots att dessa två delvis kan höra ihop.

Om de gör om intjäningen så kommer vi hitta nya sätt att enkelt skaffa guld eller Diamond. Tidigare hade vi ju EU3 för 2000 i plus, det försvann och många klagade på att det skulle bli svårt att nå EBG.
Efter det började vi flyga longhaul istället för att enkelt tjäna EBG och högre. Tar de bort detta är det bara leta upp andra sweet spots att nyttja.
Det gäller att hela tiden anpassa sig, blir det för svårt på ett bolag att bli guld får man byta till ett annat. Finns minst 3 andra i Star alliance där det är väldigt enkelt just nu att bli gold utöver hos SAS.

Jag flyger ungefär 40 legs inrikes (alltid med plus för att kunna boka om) men jag har inte märkt någon försämring. Är det något jag missat förutom att de infört en plus saver också?
Aha, om du flyger inrikes så drabbas du ju inte av fast track och lounger som i ganska stor utsträckning försvinner för Plus. Plus Saver är ju inget annat än en prishöjning på flexibla biljetter.

Om de gör om intjäningen så kommer vi hitta nya sätt att enkelt skaffa guld eller Diamond. Tidigare hade vi ju EU3 för 2000 i plus, det försvann och många klagade på att det skulle bli svårt att nå EBG.
Efter det började vi flyga longhaul istället för att enkelt tjäna EBG och högre. Tar de bort detta är det bara leta upp andra sweet spots att nyttja.
Det gäller att hela tiden anpassa sig, blir det för svårt på ett bolag att bli guld får man byta till ett annat. Finns minst 3 andra i Star alliance där det är väldigt enkelt just nu att bli gold utöver hos SAS.

Kanske är det då, trots allt, inte för enkelt att nå EBG?

Toppen