Senaste nytt

Är det säkert att åka till Ankara?

Turkiet har under de senaste åren tagit steget till ett "skitland" genom policy från regeringen och den allmänna osäkerheten i landet. Jag skulle inte rekommendera någon att åka dit om det inte var en emergency. Svenskar åker fortfarande dit av samma orsak som de åker till Thailand, dvs priset. Turkiet har tappat enormt med turister de senaste åren och det är tokbilligt att åka dit med tanke på säkerhetsläget.

Turkiet är ett sopigt skitland med värdelös service, mat och bemötande. Som expert på ämnet säkerhet så bör man dock höja blicken och inse vad som egentligen är farligt och innebär de största riskerna. Väldigt få är medvetna om detta och/eller vill lyssna på fakta. Som @Agö säger så innebär trafik den överlägset största risken oavsett land. I världen dör det årligen runt 1.2 miljoner människor i trafiken varje år.

Jag kommer aldrig någonsin att åka tillbaka till skitlandet Turkiet av många orsaker men det sista man ska vara oroad över är terrorism. Allt annat som vi dagligen utsätts för innebär oerhört mycket högre risker. Möjliga undantag är högriskzoner som Afghanistan, Irak, Venezuela och några fler.

Jag bodde i NYC under 9/11, jobbade på våning 42 ett Norrländskt stenkast från WTC och såg tornen falla. Men, även om vi hade haft ett tragiskt 9/11 varje månad hade det dött mindre människor än i trafiken varje år i USA.

Toppen