Det här är inte avgifter som OTA:n lagt på. Och om jag har sökt flera gånger eller inte spelar ingen roll - USDOT säger numera att flygbolag får avboka mistake fares men då ska resenären göras hel igen, dvs man ska få full ersättning för allt som man bokat i anslutning till resan men nu inte kan använda.Är det avgifter som OTA:n lagt på så känns det svårt att få dem tillbaka. Det är ju liksom din lotteriinsats. OTAn har ju fullgjort sitt uppdrag att boka din error fare, lotten är köpt. Sedan blev det nit och carriern återbetalar sin del. Juridiskt har du säkert rätt att få allt tillbaka, men kan bli en lång procedur.
OTAn har säkert loggar på alla dina sökningar för att hitta error faren och kan visa upp dessa för rätten som underlag för bedrägligt beteende eller nåt.
Inte alls är min erfarenhet.Men, hur mycket krångligare är det att bestrida något efter att Amex-räkningen är betald?
Jag har en bokning som går via USA och där jag kommer att ha ca 300kr i utlägg jag inte kan få tillbaka på annat sätt än via US DOT. Om man nu skulle orka (vilket jag inte gör för 300kr!) - vem ska man ställa kravet emot? Sin OTA eller Alitalia? Jag antar det senare, men jag är inte helt säker.
Problemet är ju att mina bokningar är orörda änsålänge. Dvs så som det ser ut just nu så får jag flyga. (Jag har dock inga illusioner om att det verkligen blir så!) Så det är lite svårt att ringa AmEx och säga "Hej, jag tror inte jag kommer att få flyga denna biljett, kan ni ge mig pengarna tillbaka?"Är det inte lättast att låta din kortutgivare ta detta? Visar man upp ett inköpsbevis t ex din flygbiljett och sedan ett mejl eller liknande om att flygbolaget cancellerar resan så lär kortutgivaren inte ifrågasätta att du vill stoppa utbetalningen (alternativt få den tillbaka om den redan är betald).
Kortutgivarna har ju lite mer "muskler" att sätta emot en trilskande leverantör, alternativt tar de kostnaden för kunden om den är låg och bedömer att det kostar mer att driva ärendet.
Vill påstå att konsumentskyddet för detta är väldigt starkt och antar att de flesta kör detta på egna kreditkort.
Är det någon på detta forum som inte fått tillbaka pengar för en biljett cancellerad av resebyrå eller flygbolag?
Låt oss hoppas att dom missar dig då.... Kanske inte så stor chans men större under har ju hänt....Problemet är ju att mina bokningar är orörda änsålänge. Dvs så som det ser ut just nu så får jag flyga. (Jag har dock inga illusioner om att det verkligen blir så!) Så det är lite svårt att ringa AmEx och säga "Hej, jag tror inte jag kommer att få flyga denna biljett, kan ni ge mig pengarna tillbaka?"
Så fort AZ rör mina biljetter är det inga problem, men jag vill helst att de ska göra det ASAP så att jag vet med 110% säkerhet att jag inte kommer att få flyga så som jag bokat.
Just nu är det ju nästan att föredra att de inte gör det och tar min bokning nu. Worst case är ju att de inte dödar min bokning förens slutet på nästa vecka för då har jag missat förköpskravet på billiga biljetter och blir av med denna... Jag ska vänta lite till men sedan ska jag nog försöka avboka den via min OTA. Det stod att den var återbetalningsbar när jag bokade den iaf, men nu är ju alla fare rules borta, så man kan inte dubbelkolla det...Låt oss hoppas att dom missar dig då.... Kanske inte så stor chans men större under har ju hänt....
Helt klart ytterligare ett budord: spara alltid allt.Det stod att den var återbetalningsbar när jag bokade den iaf, men nu är ju alla fare rules borta, så man kan inte dubbelkolla det...