Senaste nytt

[Business Class] Florens - //DESTINATION// - Dusseldorf från 5.500 SEK T/R

Ni har ju alla brutit mot @agehall femte budord, boka aldrig hos en resebyrå. Självklart högst medvetet i det här fallet. Men det innebär ju också självklart att ni får stå ut med konsekvenserna av det. Blir något fel kommer dom att strula vilket uppenbarligen är det som sker just nu.
http://www.businessclass.se/forum/threads/agehalls-tio-budord-för-resenären.17994/
Vissa resor går inte att boka direkt på flygbolagets hemsida. Alla som använt Amex ringer bara och stoppar betalningen och beloppet blir under utredning. Tar 5 min och jag har gjort detta ett flertal gånger i år.

Fick notiser om att bokning ändrats, nu ombokas jag tänkte jag.. Tji fick jag, bara equipment change :p
Jag har fått två tidsändringar, men änsålänge ser jag inte heller att mina bokningar rörts. Utgår dock från att det bara är en tidsfråga innan det sker. :(

En annan (lite hypotetisk) fråga: US DOT har ju gett upp att försöka hålla flygbolag till sina misstag under förutsättning att de ersätter alla till fullo om de inte låter folk resa som de bokat. Jag har en bokning som går via USA och där jag kommer att ha ca 300kr i utlägg jag inte kan få tillbaka på annat sätt än via US DOT. Om man nu skulle orka (vilket jag inte gör för 300kr!) - vem ska man ställa kravet emot? Sin OTA eller Alitalia? Jag antar det senare, men jag är inte helt säker.

En annan (lite hypotetisk) fråga: US DOT har ju gett upp att försöka hålla flygbolag till sina misstag under förutsättning att de ersätter alla till fullo om de inte låter folk resa som de bokat. Jag har en bokning som går via USA och där jag kommer att ha ca 300kr i utlägg jag inte kan få tillbaka på annat sätt än via US DOT. Om man nu skulle orka (vilket jag inte gör för 300kr!) - vem ska man ställa kravet emot? Sin OTA eller Alitalia? Jag antar det senare, men jag är inte helt säker.
Borde inte det rimliga vara att ställa kraven mot din ota? De är ju de so gjorde dealen med dig. Sedan är det deras problem att ställa kraven vidare bakåt i kedjan.

Borde inte det rimliga vara att ställa kraven mot din ota? De är ju de so gjorde dealen med dig. Sedan är det deras problem att ställa kraven vidare bakåt i kedjan.
Så som jag resonerar här så applicerar USDOT's regler på flygbolagen, inte OTAs, men jag är inte alls säker på att det resonemanget är rätt.

Är det avgifter som OTA:n lagt på så känns det svårt att få dem tillbaka. Det är ju liksom din lotteriinsats. OTAn har ju fullgjort sitt uppdrag att boka din error fare, lotten är köpt. Sedan blev det nit och carriern återbetalar sin del. Juridiskt har du säkert rätt att få allt tillbaka, men kan bli en lång procedur.

OTAn har säkert loggar på alla dina sökningar för att hitta error faren och kan visa upp dessa för rätten som underlag för bedrägligt beteende eller nåt.

Toppen