Senaste nytt

Tankar kring kombo av kort...

AMEX Platinum -> automatiskt bra kort med guld eller motsvarande nivå på en del hotellkedjor, tex. SPG Gold, Accor plat. (fortfarande?), etc. Och, du får Priority Pass för dig och din fru (ibland åker man ju med något nytt bolag utan status och vill komma in i någon lounge ..!...).

6) Skaffa COOP Medmera MER kortet, betala alla PG/BG räkningar via detta kortet för att sedan konvertera till SAS poäng
Att betala räkningarna med Coop kortet har väl inte varit en bra ide sedan 2015? Då man ändrade konverteringen, införde avgift och la till en maxgräns per månad. Om man nu vill betala räkningarna är det väl gynsammare med Amex Elite? Har inte kollat exakt konvertering med Coop på ett år. spolade ned kortet i toaletten när de ändrade reglerna och gick från att vara tokbra till sämst.

Om du kommer upp i högre poängnivåer kan det vara smarta att även skaffa ett Amex Premium. Kostar 500 första året och då kan man få ytterligare en voucher vid spend över 150k.

Jag har massor med poäng på mitt Amexkort sedan tidigare. Om jag för över dessa blir det Baspoäng?
Nej. Baspoäng får du bara genom att flyga eller genom 20k bonusen.

Eller förresten. Du kan också köpa baspoäng för extrapoäng. Det är en ganska dålig deal generellt (väldigt dyrt), men om du bara har ett fåtal poäng kvar till ny status nivå och massor med extrapoäng så kan det vara värt det. Så den vägen kan du skapa baspoäng av dina Amex poäng.

Toppen