Journalistiken är som regel som sämst när det gäller att beskriva händelser inom flyg. Jag begriper inte varför man skall överdriva och komma med felaktigheter bara för att det skall låta sensationellt. Skulle det vara en rökfylld cockpit skulle inte ens piloterna gå in där utan att ta dit räddningstjänsten. All flygpersonal är väl medvetna om risken med rökutveckling ombord, det är något av det värsta som kan hända ombord, speciellt om man är i luften. En trilskande motor är betydligt enklare att hantera.
Problemet är att det gäller rätt många områden som medierna inte granskar regelbundet. För egen del har jag sett samma bristande kunskap många gånger om kärnkraft och allmän elproduktion, men jag som insatt i ämnet förstår saker på ett annat sätt än den som ska försöka beskriva något första gången.
Alla har väl sett hur dåligt det oftast rapporteras om detaljer i den branch man själv är verksam. Jag ser ingen som helst anledning att tro att journalister generellt skulle var bättre på någon annan branch än just den jag befinner mig i, utan förutsätter att de har precis lika dålig koll/fel där. Detta gäller även områden som media granskar regelbundet. (Möjligen undantaget om de faktiskt skriver om journalistik, vilket de borde kunna betydligt bättre än mig)