Senaste nytt

Tågtavlan

MrWalter

Ny medlem
Har använt mig av appen tågtavlan i flera år för att hålla koll på avgångar, spårinformation, störningar etc. Appen finns numera inte kvar att ladda ner längre och kommer även att försvinna efter årsskiftet för den som fortfarande har den kvar i sin telefon. (Jag blev av med appen i samband med telefonbyte och saknar den enormt)

Så min fråga. Vad använder ni för appar eller sidor för att få enkelt och snabb information om era tåg och avgångar?

Använder även denna sida. (Direktlänk: Läget i trafiken - Trafikinformation )
Det jag saknar är att den endast visar information för de stationer som tåget har stopp vid, och inte alla som passeras. Det gör att exempelvis det inte går att få en uppfattning om var ett stillastående tåg står, utan bara när det var vid senaste stationen.

SJs ombordpersonal kan se samma information, fast med information om alla passerade stationer oavsett om tåget stannar där eller ej. Finns den informationen publikt?

Använder även denna sida. (Direktlänk: Läget i trafiken - Trafikinformation )
Det jag saknar är att den endast visar information för de stationer som tåget har stopp vid, och inte alla som passeras. Det gör att exempelvis det inte går att få en uppfattning om var ett stillastående tåg står, utan bara när det var vid senaste stationen.

SJs ombordpersonal kan se samma information, fast med information om alla passerade stationer oavsett om tåget stannar där eller ej. Finns den informationen publikt?
Vad tror du om detta?

Tågkartan

• Gilla
Reactions: jsn
Finns några olika hemsidor/appar att använda, vilken som passar bäst beror helt på vilken nivå man vill lägga sig på.

Jag själv, som arbetar inom järnvägsbranschen, har bra koll på järnvägssystemet och kan använda de förkortningar som finns för alla driftplatser/trafikplatser.

Tågläge är en väldigt avskalad hemsida som därmed går snabbt att ladda. I fältet "Trafikplats" skriver man in förkortningen för den station man vill se information för. Till exempel "Cst" för Stockholm Central. Man får då fram trafikinformation, med information om tågnummer, utgångsstation, destination, spårnummer, ankomsttid, avgångstid, ev. nya beräknade tider samt det som jag tycker är väldigt bra - information om senast passerade trafikplats och hur tåget då låg till i förhållande till tidtabellen (Röda minussiffror = försening och gröna siffror = före tidtabellen). Observera dock att all ortsinformation presenteras med de mer eller mindre logiska förkortningar som används inom järnvägen, det krävs alltså en viss förkunskap för att kunna tolka informationen.

På ungefär samma sätt fungerar Jvgfoto.se trafikinfo | Jvgfoto.se – Dokumentära bilder med fokus på järnvägen. Här kan man välja att se information för ett specifikt tåg eller en station. Återigen är det förkortningar som gäller. Denna sida visar ALLA tåg, d.v.s. även godståg och tjänstetåg. Användbart för mig som ofta åker med tåg som startar på Stockholm C, det går alltså att se om tåget är i tid ut från depån i Hagalund (oftast genom att söka på tågnummer 90xxx där xxx är tågnumret som skyltas från Stockholm C).

Som sagt - användbart för mig som är i branschen och har lite "nördkunskaper" inom området, men det kanske finns någon här som har användning för någon av sidorna! :)

Toppen