Senaste nytt

Länder, städer där det är förmånligt att växla kontanter på plats eller motsatta

Dr. Miles

Expert
Växla på plats eller hemma innan avresa till Thailand? Jag har jämfört kurserna varje år och om man växlar svenska kronor på plats får man ca 5 % fler bath än om man växlar på Forex. Det är skillnad det.
När det gäller just Thailad tror jag att växla i Thailand är ofta bättre än på Forex i Sverige.
Om du går till växlingskontoren som ligger i området på andra sidan av Isetan/CentralWorld i Bangkok (läs gärna första inlägget i tråden) så får du garanterat bättre kurs än i Sverige.

Länder, städer där det är förmånligt att växla kontanter på plats eller motsatta | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Forex är väl aldrig bra!? Satsa på ATM om alternativet är forex.
Inte i Thailand speciellt när man tar ut mindre summa.
De tar numera 200 THB per transaktion om man tar ut kontanter från bankomat en med ett icke-thailändskt bankkort/kreditkort.
 
Last edited:

Göran C

Medlem
När jag skrev om 5% fler bath på plats var det inte en jämförelse mellan kurser i tidning eller nätet utan den reella kurs jag får på det växlingskontor på Silom Road i Bangkok jag använder varje år. De ger alltså 5% mer jämfört med Forex. Så att man får bättre kurs på plats i Thailand har jag sett länge nu. Åtminstone i Bangkok och Chiang Mai är det heller inga problem att växla svenska sedlar vilket en del tror. Och som Dr Miles skrev har man nu i Thailand en högre avgift på ATM-uttag med utländska kort.
 

Dr. Miles

Expert
Super Rich och några andra (Super Rich 1965, Happy Rich, Value Plus osv) har öppnat delkontor på bottenvåningen (samma våning som Airport Link station finns) av Bangkok Suvarnabhumi flygplats (BKK).
De ligger på baksidan av Airport Links biljettkontor.

De har mycket bättre kurs än bankerna på ankomsthallen (eller övriga delar av flygplatsen).
När jag var där i förra månaden så hade de mellanskillnad 0,03 - 0,04 THB mellan säljkurs och köpkurs för SEK/THB. Vilket var riktigt bra för att vara på flygplatsen.
Växlar man 100 USD, 100 EUR blir skillnaden ca 200 THB jämfört med bankerna.

De är öppna mellan kl. 6 - 23 (i alla fall Super Rich 1965, enligt [url1=[URL]http://superrich1965.com/location.php]deras[/URL] webbsida[/url]).
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Frågan ryms egentligen i rubriken. Någon som har exempel på länder där man gör bättre i att växla kontanter på plats än på Forex?

Dvs från SEK till landets valuta om man har en hög (vita) SEK liggandes.

Min bild är att Forex är bättre än flygplatsväxling i de flesta länder, men stämmer det?
I Thailand och i Hong Kong (dock ej inte överallt) kan man få bättre kurser än Forex i Sverige.

Jag brukar att ta med kontanter i svenska kronor (eller japanska yen) till Thailand och sedan växlar jag dem till Thai Baht (THB).
 
Toppen