Senaste nytt

SAS första A340 som får nya kabinen

Från bäst till sämst under sin tid hos SAS. Nej, men ärligt talat är det ju enorm skillnad mot nya kabinen, särskilt i affärsklass. När man vant sig vid att alla platser är vid gång är det nog svårt att gå tillbaka misstänker jag.
Fönsterplats med ledigt gångsäte är dock grymt bra :)

Och nu när den har "riktiga" Plus-stolar så är den väl nog så bra i alla klasser, förutom då kanske 2-2-2 i Business, men benutrymmet är väl klasser bättre :)
Något internet finns väl inte ombord och IFE är bedagad. Blir intressant att se om den blir mer av en reservkärra nu när alla kärror är klara.

Något internet finns väl inte ombord och IFE är bedagad. Blir intressant att se om den blir mer av en reservkärra nu när alla kärror är klara.

Om inte SAS plötsligt lanserar någon ny linje - alternativt uppgraderar Boston till wide-body, så behövs inte LN-RKP i ordinarie program, dvs den kan användas i reserv. Dock är programmet ganska hårt utnyttjat, även om vissa linjer går ner från daglig till 5-6 ggr i veckan.
Från hösten tycks programmet se ut som följer:
330: CPH-EWR (SK909), CPH-IAD, CPH/OSL-MIA, OSL-EWR.
330E: ARN-EWR, ARN-LAX, ARN-ORD, ARN-HKG.
340: CPH-EWR (SK901), CPH-SFO, CPH-ORD, CPH-NRT, CPH-PEK, CPH-PVG.
340LAN: Libero

Sen återstår att se om överkapaciteten i ordinarie program räcker för att klara oförutsedd service, oplanerade förseningar och vädrets makter - dvs hur ofta reservkärran måste kallas in!

Om inte SAS plötsligt lanserar någon ny linje - alternativt uppgraderar Boston till wide-body, så behövs inte LN-RKP i ordinarie program, dvs den kan användas i reserv. Dock är programmet ganska hårt utnyttjat, även om vissa linjer går ner från daglig till 5-6 ggr i veckan.
Från hösten tycks programmet se ut som följer:
330: CPH-EWR (SK909), CPH-IAD, CPH/OSL-MIA, OSL-EWR.
330E: ARN-EWR, ARN-LAX, ARN-ORD, ARN-HKG.
340: CPH-EWR (SK901), CPH-SFO, CPH-ORD, CPH-NRT, CPH-PEK, CPH-PVG.
340LAN: Libero

Sen återstår att se om överkapaciteten i ordinarie program räcker för att klara oförutsedd service, oplanerade förseningar och vädrets makter - dvs hur ofta reservkärran måste kallas in!
Boston maskinen är väl inhyrd på 4 år tror jag, återstår minst 2 år
LAN maskinen är inhyrd för back up, kostar nog inte så mycket i hyra är leasad från Airbus.
Det intressanta är hur man gör med ORD linjerna i höst/vinter programmet. De var inte direkt överbokade i vintras, lite tokigt tycker jag med att både CPH och ARN ankommer och lämnar ORD samtidigt.

Boston maskinen är väl inhyrd på 4 år tror jag, återstår minst 2 år
LAN maskinen är inhyrd för back up, kostar nog inte så mycket i hyra är leasad från Airbus.
Det intressanta är hur man gör med ORD linjerna i höst/vinter programmet. De var inte direkt överbokade i vintras, lite tokigt tycker jag med att både CPH och ARN ankommer och lämnar ORD samtidigt.

Det hade kanske varit bättre att CPH och ARN-linjen bytt plats tidsmässigt, som man gjorde med New York-linjerna.
Dvs Köpenhamn hade fått en avgång till Chicago nånstans runt 10.30-11.00 i stället.
Avgångstiden från Arlanda måste nog ligga kvar för att inte äventyra kopplingen till Hong Kong-linjen.

Annars skulle det vara smaskens med en linje till Toronto i stället för en av Chicago-linjerna. Men det är ju mera en utopi.

Toppen