Senaste nytt

Varning!!! Kontroll av handbagagets vikt

Agö

Medlem
Du menar som i stort sett vilket anslutningsflyg CPH-ARN med pax som ska vidare till Hong Kong. Har lärt mig att om jag prickar in det flyget så ska jag se till att vara så fort på flyget som möjligt, för den boardingprocessen tar extremt lång tid på grund av alla kollin som ska upp i hyllan och som är för många och för stora.
Eller motsatta hållet inför Narita och Chicago!
 

Funcadelic

Medlem
En bekant åkte på att SAS kontrollerade handbagagets vikt idag. Vid gate i London. Lysande initiativ enligt min mening. För tunga handbagage fick checkas in vid gate.

Flög hem från London i förra veckan och då fick en hel del personer väga sin väska efter att de scannat boardingkortet för ombordstigning. De väskor som vägde för mycket checkades in gratis, vilket jag tror att SAS produktavdelning/revenue management skulle ha lite åsikter om. Min rullväska fick sig ett ögonkast, men jag behövde in väga den. Jag flög visserligen SAS Plus men det ska ju inte påverka tillåten vikt på handbaggaget
 

Dr. Miles

Expert
Igår var det extrakontroll av handbagages vikt vid gate på SAS flight SK534 från London Heathrow mot Stockholm Arlanda.

IMG_20161120_212739.jpg
 
Igår var det extrakontroll av handbagages vikt vid gate på SAS flight SK534 från London Heathrow mot Stockholm Arlanda.

Visa bifogad bild 58252
Precis, en av familjemedlemmarna som boardade före mig hade svår övervikt (+15 kg) på sitt handbagage, och det blev en lång och infekterad diskussion med GA. Dessvärre vek GA ner sig och släppte ombord honom. Något kilo hit och dit, men att bli förbannad för att man själv har lastat guldtackor och därmed brutit med avtalet med SAS är väl att gå för långt. Detta var på 18.05 flighten till Arlanda, och pga av detta tror jag att vi missade vår slot-tid och blev sittande en bra stund innan vi kom iväg.
 

Agö

Medlem
Precis, en av familjemedlemmarna som boardade före mig hade svår övervikt (+15 kg) på sitt handbagage, och det blev en lång och infekterad diskussion med GA. Dessvärre vek GA ner sig och släppte ombord honom. Något kilo hit och dit, men att bli förbannad för att man själv har lastat guldtackor och därmed brutit med avtalet med SAS är väl att gå för långt. Detta var på 18.05 flighten till Arlanda, och pga av detta tror jag att vi missade vår slot-tid och blev sittande en bra stund innan vi kom iväg.
Skandalöst. Vad är syftet med en kontroll om man ger efter på sådant sätt? Återigen blir alla drabbade.
 

olo

Medlem
På Kastrup så genomfördes idag kontroll av bagagets storlek på flighten mot CDG. Två kontroller, en vid bryggan och en vid trappan.
Men klev man på när det var kö, var det bara att gå förbi...

Så visst måste SAS ha bestämt sig för att göra något åt bagagekaoset, även om det vore mer prioriterat att fokusera på pendlarlinjerna. På CDG-kärran brukar det ändå vara ganska glest i hyllorna. Men det är en bra början! Och bättre med storlek än vikt!
 

Hachans

Medlem
På Kastrup så genomfördes idag kontroll av bagagets storlek på flighten mot CDG. Två kontroller, en vid bryggan och en vid trappan.
Men klev man på när det var kö, var det bara att gå förbi...

Så visst måste SAS ha bestämt sig för att göra något åt bagagekaoset, även om det vore mer prioriterat att fokusera på pendlarlinjerna. På CDG-kärran brukar det ändå vara ganska glest i hyllorna. Men det är en bra början! Och bättre med storlek än vikt!

Ja, sen Go Light infördes förlorar SAS troligen pengar på att folk i ännu större utsträckning struntar i att checka in sitt bagage och chansar på att de kan få med i princip vad som helst.

Stod bakom en kille en gång, en amerikan med en jättestor ryggsäck av backpackermodell. Denna flygning var förvisso med Lufthansa, men det blev precis tvärstopp. Han slängde ett vanligt amerikanskt tantrum om hur viktig han och hans grejer var etc, men gateagenten var inte på det humöret och utan sa kallt att antingen checkar du in väskan eller så flyger du inte.

Han tog ut sin dator och pass, och checkade in resten.
 

Viking75

Medlem
När jag läser detta funderar jag på om jag ska strunta i o köpa en Tumi alpha 2 carry on? Den väger ju ca 5 kg. Det känns som att man kanske får mer problem än nytta av en sådan bra väska..
 
Toppen