Ja, kommer man från Asien måste man göra säkerhetskontroll på Kastrup, gäller inte om du anländer från NordamerikaBumpar tråden för att se om detta ff gäller....
Reser hem till Arlanda från Tokyo/NRT via Köpenhamn med SAS, antar att jag då inte kan köpa alkohol på flygplatsen i Tokyo? Gäller sammma (hätske-) regler för parfym?
När började de med detta? Jag har råkat ut för en enda säkerhetskontroll på Kastrup på alla de gånger jag kommit från Peking, men så var det också några år sedan jag reste den vägen sist.Ja, kommer man från Asien måste man göra säkerhetskontroll på Kastrup, gäller inte om du anländer från Nordamerika
Det har varit så ganska många år.När började de med detta? Jag har råkat ut för en enda säkerhetskontroll på Kastrup på alla de gånger jag kommit från Peking, men så var det också några år sedan jag reste den vägen sist.
Jag vet inte sedan när (enligt en japansk webbsida, det var sedan 2015-OCT-27) men numera konfiskeras vätskorna inte av säkerhetskontrollen, om man har köpt det på flygplatsen eller på en flight OCH det är plomberad i en påse med kvitto.I våras då jag anlände till Köpenhamn från Tokyo noterade jag att personalen i säkerhetskontrollen öppnade den förslutna påsen innehållandes en flaska japansk whiskey, kontrollerade kvitto, stoppade ned flaskan i någon form av cylinder (röntgen?) innan passagerarn fick tillbaka flaskan och kunde fortsätta till sin anslutande flygning.
Någon som har mer info om detta tillvägagångssätt?
EU skrev:Air safety/security
Hand luggage and hold luggage
When travelling by plane from an airport in the EU, you should keep in mind certain security requirements when
packing and boarding:
Duty free liquids purchased from any airport or airline may be carried as hand luggage as long as the item and the receipt remain sealed inside the security bag (with a red border) provided at the time of purchase. You may not open the security bag until arrival at your final destination.
However, security officers may need to open the bag and the bottles for screening. If this happens, and you have a connecting flight at another airport, tell the security officer so the liquids can be re-sealed in a new security bag.
@Homer har postat om detta i 2013.Jag vet inte sedan när (enligt en japansk webbsida, det var sedan 2015-OCT-27) men numera konfiskeras vätskorna inte av säkerhetskontrollen, om man har köpt det på flygplatsen eller på en flight OCH det är plomberad i en påse med kvitto.
Det gäller på alla flygplatser inom EU.
Air safety/security - Your Europe
Ändrade säkerhetsregler om västkor vid transfer till EU (fr 2014-JAN-31) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Den 31 januari 2014 träder ändrade föreskrifter i kraft avseende luftfartsskyddet.
Förändringen innebär att alla flygplatser inom EU ska ha utrustning för att kunna säkerhetskontrollera vissa typer av vätskor. Detta innebär bland annat att transfer*passagerare från tredje land kommer att kunna medföra sin taxfreepåse (STEB) vid transfer på en flygplats inom EU samt att den manuella kontroll som idag görs av barnmat, mediciner och dietmat ersätts med en kontroll med teknisk utrustning s.k. LEDS-utrustning (Liquid Explosive Detection Systems).
Nya eller ändrade krav avseende luftfartsskydd (SEC) - Transportstyrelsen