Senaste nytt

Vilken Skandinavisk rutt till Bangkok (BKK) är bäst med Thai Airways International (TG) numera?

Eftersom du har GOT som bas antar jag att ni flyger till OSL/ARN/CPH? Då kan ni ju likväl välja FRA, LHR eller CDG alla A380 med TG.

Vi valde att gå via LHR ut och FRA hem med A380 TG..

A380 från CDG - är inte det ändrat igen till att "oftast" vara 777-300? När det gäller FRA så är det ofta equipment change och blir 747 istället.

Last edited:
När jag tittade på återresan igår fanns availability på OS men nu är den borta. Där får man för att man tvekar.

Värva några bekanta till något Amex-kort och Du fixar poängen på 10 dagar. (Sedan kan Amex-korten sägas upp.)

Med tanke på att jag inte kan boka LH F förrän i slutet av Juni så upplever jag ingen stress på den punkten. Men om availability/poäng inte skulle dyka upp så vill man ha en solid backup plan i business.

Jag har också märket det på slutet! Innan har aldrig feeder flyget med LH varit ett problem men den sista tiden har det blivit så! Vi får hoppas att det ändrar sig ...
Både FRA och MUC? Jag har tidigare upplevt det mycket lättare att komma till Frankfurt än München.
OT: Kan det hänga på att det är mer folk ombord?

Både FRA och MUC? Jag har tidigare upplevt det mycket lättare att komma till Frankfurt än München.
OT: Kan det hänga på att det är mer folk ombord?

Yes båda. MUC har alltid varit svårare än FRA i Biz award. Kan ju varit på det 20 tal datumen jag har sökt på men jag inbillar mig att det är generellt för båda .....

Ni som dissar CDG som flygplats för byte; kan man få lite mer bakgrund tack (har bytt där en gång till USA/Miami och då var det fullständigt kaos vid boarding med Air France)?

Nu har vi en Thai flight den 3 jan med deras 380 i business. Avgång 12.30, och vi har planerat att ansluta från Kastrup med SAS som anländer ca 11.00 (tror jag det var). Ska vi ta på foliehatten och lägga upp en plan B? Eller kanske tom en plan C?

Det blev Swiss för vår del och TK på vägen hem. Det är främst availibility på feeder flightsen som ställde till det med Thai. LH verkar ha konsekvent minskat detta på morgonflighterna, men har mycket bättre på de som går på eftermiddagarna till/från GOT. Trist, men jag gråter inte över att åka SWISS.

EDIT: Fick världens kall dusch när jag kollade igenom avgifterna på denna nya bokning. Vi har gått från 1100 SEK p.p till 2800 SEK p.p! Reagerade inte på detta under samtalet med Talinn då jag antog det var totalen för oss Erelin citerade. Är det Swiss som har såna hutlösa skatter från ZRH? Känns som denna resa definitivt kommer att ändras igen i framtiden för oss.

Ni som dissar CDG som flygplats för byte; kan man få lite mer bakgrund tack (har bytt där en gång till USA/Miami och då var det fullständigt kaos vid boarding med Air France)?

Nu har vi en Thai flight den 3 jan med deras 380 i business. Avgång 12.30, och vi har planerat att ansluta från Kastrup med SAS som anländer ca 11.00 (tror jag det var). Ska vi ta på foliehatten och lägga upp en plan B? Eller kanske tom en plan C?

Jag tror det var någon profil här på forumet som klockade byte på CDG till 45 min under optimala förhållanden. Tydligen skall 2h inte vara några ovanligheter när systemet utsätts för påfrestning.

Last edited:
Tillägg till ovan, verkar var Swiss bränsletillägg som är boven i dramat. Klantigt av mig att anta att det inte skulle bli någon ändring bara för att routing blev enklare. En stor del av syftet med ändringen var för att kunna ta direktflyget till USM som är dyrt att köpa kontant, men nu har mycket av den förtjänsten försvunnit. :mad:

Toppen