Senaste nytt

Sökes: 2x First Class / Business Class T/R Australien/Nya Zealand/Hawaii med Eurobonus i Jan 2017

Kan bli en tröttsam dag i Peking på utresan. Mitt tips är att ta in på hotell på morgonen och sova några timmar och fräscha till er innan ni turistar i Peking. :)

Jo, lång layover blir det - vi hoppas kunna sova en del av tiden på flyget dit - för att sedan ha en sightseeing dag i Peking och avrunda den i loungen på kvällen innan vi skall försöka sova lite igen på flyget till Auckland. Någon som har erfarenhet av loungen i Peking (åtkomst baserad på Star Alliance Gold utöver de Business biljetter vi har)?

Jo, lång layover blir det - vi hoppas kunna sova en del av tiden på flyget dit - för att sedan ha en sightseeing dag i Peking och avrunda den i loungen på kvällen innan vi skall försöka sova lite igen på flyget till Auckland. Någon som har erfarenhet av loungen i Peking (åtkomst baserad på Star Alliance Gold utöver de Business biljetter vi har)?
Ja, ingen höjdarlounge. Bättre att ta hotell

Har kikat lite nu. Svårt med First 2-6 jan om du inte vill åka Air China, och då är det ju som sagt var bäst att spara poängen och nöja sig med business.

Den 2, 4 jan finns det platser med Austrian från VIE till PEK om ni hellre vill testa dom (ja det vill ni) Fantastisk mat ombord på Austrian - "gastronomy entertainment by do&co" | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

3, 5 och 6 jan finns det plats i Business både från FRA och MUC till PEK med Lufthansa. Man kan ju alltid hoppas på att det dyker upp platser i First ombord på samma plan och boka om 14 dagar innan. Tyvärr inte jättevanligt på den linjen.

6 och 7 jan finns det plats med Swiss från ZRH till PEK i Business. Ingen höjdare om du frågar mig men andra här gillar dom vet jag :)

Först den 7 jan (och 10, 11 jan) finns det First med ANA från FRA till HND. Tyvärr svårt att hitta vidare transport från Japan till SYD/AKL med ANA, och man får ju inte byta en extra gång inom transitzonen ("3:e zonen"). Asiana har inga platser i First från LHR/FRA men från ICNt till SYD...knepigt

Turkish och Thai har spridda avgångar i januari under den här perioden, inte kollat i detalj.

Om Austrian är bättre än Air China kan vi absolut byta mot dem, bra tips!

Vilken flygplats i Europa har sannolikt högst sannolikhet (om det finns sådan kalkyl) att det öppnas upp Lufthansa First på? Vi kommer inte kunna byta till Lufthansa First på hemresan oavsett som jag förstår det, eftersom vi är borta längre än 14 dagar - men att ha chansen på utresan känns kul. De resor hem jag hittat med First är Air China via Peking (som dock Tallin inte fann) och Thai via Sydney, men då blev det galet med transit zoner.

Om vi tog ANA från FRA till HND i First, och på något vis hittade flyg vidare därifrån till AKL eller SYD så tycker jag att vi borde kunna flyga via Peking hem (eftersom det är i samma transitzon tänker jag) med Air China i First, då blir det First i bägge riktningarna och känns då värt 60 000 poäng till.

Om jag fann någon First ut till South East Asia zonen så finns det First hem med Thai via BKK också.

Får helt enkelt luska vidare...tack för all hjälp!

Om Austrian är bättre än Air China kan vi absolut byta mot dem, bra tips!

Vilken flygplats i Europa har sannolikt högst sannolikhet (om det finns sådan kalkyl) att det öppnas upp Lufthansa First på? Vi kommer inte kunna byta till Lufthansa First på hemresan oavsett som jag förstår det, eftersom vi är borta längre än 14 dagar - men att ha chansen på utresan känns kul. De resor hem jag hittat med First är Air China via Peking (som dock Tallin inte fann) och Thai via Sydney, men då blev det galet med transit zoner.

Om vi tog ANA från FRA till HND i First, och på något vis hittade flyg vidare därifrån till AKL eller SYD så tycker jag att vi borde kunna flyga via Peking hem (eftersom det är i samma transitzon tänker jag) med Air China i First, då blir det First i bägge riktningarna och känns då värt 60 000 poäng till.

Om jag fann någon First ut till South East Asia zonen så finns det First hem med Thai via BKK också.

Får helt enkelt luska vidare...tack för all hjälp!
LH flyger First från Frankfurt med 747-8 och från München med A340-600.

Hej!

Efter mycket letande kring att åka via Bangkok, Tokyo eller Seoul så landade vi på nedan resa, det var svårt att få ihop något annat på denna korta varsel.

Nu har vi bokat om resan till följande;

Utresan påbörjas 4 jan och vi landar i Sverige åter den 24 jan.

240 000 SAS Eurobonus poäng, 1x Amex Voucher, cirka 8100 SEK i skatter/avgifter för 2 personer.

Lufthansa 801 ARN-FRA 09.20 - 11.35 (Business)
Air China 966 FRA-PEK 14.05 - 06.15 (First)
Air China 783 PEK-AKL 01.05 - 18.10 (Business)

Air China 174 SYD-PEK 20.40 - 05.30 (Business)
Air China 931 PEK-FRA 13.55 - 17.15 (First)
SAS 674 FRA-ARN 19.50 - 21.55 (Plus)

Tanken är att boka om till Lufthansa First (FRA-PEK) om det dyker upp på utresan.

Vi hade valet att boka Lufthansa hem mellan FRA-ARN i Business, men den gick cirka 2 timmar senare på kvällen och vi känner att det är skönare att få komma hem i en bättre tid på dygnet och köra SAS Plus istället - resonerar vi fel?

Att hitta en enkel-resa mellan Auckland och Sydney via Air New Zealand med hjälp av SAS Eurobonus poäng verkar dock toksvårt, så det blir nog att köpa en biljett för pengar. Läst här om att LATAM kan vara prisvärt, är det någon som har erfarenhet av dem?

Tack åter igen för all hjälp och alla tips, otroligt värdefullt!

// Daniel

Last edited:
Att hitta en enkel-resa mellan Auckland och Sydney via Air New Zealand verkar dock toksvårt, så det blir nog att köpa en biljett för pengar. Läst här om att LATAM kan vara prisvärt, är det någon som har erfarenhet av dem?

Tack åter igen för all hjälp och alla tips, otroligt värdefullt!

// Daniel
Om du gör det, flyg Auckland->Sydney istället för Sydney->Auckland.
Den förstnämnda är billigare än den andra.

Om du gör det, flyg Auckland->Sydney istället för Sydney->Auckland.
Den förstnämnda är billigare än den andra.

Bra tips! Det skall vi göra, vi fick till det så naturligt av ren tur :)

Vi tänkte dock invänta för att se om det kommer någon Black Friday / Cyber Monday rea vi kan nyttja.

Det blev LATAM Airlines mellan Auckland och Sydney i deras Premium Business klass. $468 USD för två personer inkl. skatter/avgifter, dvs. cirka 2150 SEK per biljett. Känns väldigt överkomligt!

Valde nu att kreditera flygpoängen från den flighten till Qatar Aiways (Privilege Club / QMiles), vilket var det ända OneWorld programmet vi redan var medlemmar i och hade någon tidigare poäng hos. Finns det några bättre val (för någon som sällan/aldrig åker med OneWorld)?

Toppen