Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Jag tänkte använda British Airways Visa kort för en bilhyra i USA eftersom detta kort innehåller en självriskeliminering på upp till 15.000 kr. I försäkringsvillkoren verkar detta vara kopplat till att resan till USA skall vara betald till mer än 50% med Visa kortet. Eftersom jag reser på en poängresa kollade jag upp vad som gäller. Svaret jag fick från Folksam som administrerar försäkringen är att denna självriskeliminering gäller inte alls på bonusresor. @Dr. Miles för info.

Jag tänkte använda British Airways Visa kort för en bilhyra i USA eftersom detta kort innehåller en självriskeliminering på upp till 15.000 kr. I försäkringsvillkoren verkar detta vara kopplat till att resan till USA skall vara betald till mer än 50% med Visa kortet. Eftersom jag reser på en poängresa kollade jag upp vad som gäller. Svaret jag fick från Folksam som administrerar försäkringen är att denna självriskeliminering gäller inte alls på bonusresor. @Dr. Miles för info.
Det är märkligt.
British Airways VISAs kortförsäkring ersatt mig när mitt bagage gick vilovägar när jag reste med bonusresor (dessutom det var en bonusresa ned bmi Diamond Club miles).

I deras villkor står det ingenstans att försäkringen inte gäller när man har bokat resan med poäng/miles.

British Airways VISA skrev:
5.3 Hyrbil

Inträffar en ersättningsbar skada på den hyrbil (ej husbil) eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) som den försäkrade hyrt på resmålet av auktoriserad uthyrningsfirma och skadan till sin omfattning överstiger gällande självrisk lämnas ersättning med ett belopp som motsvarar självrisken dock högst 15 000 kronor. Understiger kostnaden självrisken lämnar vi i stället
ersättning för den faktiska kostnaden dock högst 15 000 kronor. Från ersättningen avräknas
belopp som betalas av annan försäkringsgivare.
Resan ska ske till eller på annan ort än hemorten.
Försäkringen gäller under hyrtiden under förutsättning att fordonshyran betalats enligt punkt 2.2 samt att kortinnehavaren i samband med hyran tecknat erforderligt försäkringsskydd.

Till skadeanmälan ska bifogas handling som utvisar uppgift om självriskens- eller det egna utläggets storlek.

British Airways VISA skrev:
2.2 Resor som omfattas

Försäkringen gäller endast för resa som till mer än hälften är betald med kortet.
De flesta delarna av försäkringen gäller för resa inom hela världen, men för att försäkringen ska gälla för resa utanför Norden måste avresan skett från land i Norden. Ersättning för försenat bagage lämnas bara vid resa utanför Norden.

Resa måste ske med kollektivt färdmedel.
Till exempel omfattas inte taxi- eller bilresor.
Försäkringen kräver att biljett ska ha köpts till en specifik resa. Månadskort, årskort etcetera jämställs inte med biljettköp.
Resa ska ha köpts som enkelbiljett, tur- och returbiljett (med tur- och returbiljett likställs
två enkelbiljetter för tur- och returresa som båda inköpts innan avresa) eller köpts som paketresa med transport enligt lag (1992:1672) om paketresor från sådan arrangör eller återförsäljare som är skyldig att ställa säkerhet hos Kammarkollegiet enligt resegarantilagen (1972:204). Vid köp av paketresa med transport ersätts det som ingår i paketresan i enlighet med vad som anges i lagen om paketresor.
Även hotell som bokas separat till en enkel eller tur- och returresa ersätts.
Korttidshyra av boende (stuga, lägenhet etc) för självhushåll (maximalt fyra veckor) likställs med resa. Bokning måste ha gjorts via organiserad förmedlare och omfattas av försäk ringen enbart vad gäller avbeställningsskydd. Enbart bokning av hotellrum omfattas inte alls.
För att momentet Självriskeliminering Hyrbil (punkt 5.3) ska gälla, ska fordonshyran vara betald i samband med resa enligt ovan eller vara betald till 100 procent med Kortet.
Försäkringen omfattar även eventuella tilläggsarrange mang på resmålet såsom All inclusivepaket, teaterbiljetter, idrottsbiljetter, rundturer, dykturer, hyrbilar, liftkort, golfpaket eller liknande arrangemang. Hela kostnaden måste vara betald med Kortet innan avresan.
https://www.entercard.no/content/uploads/sites/3/2016/06/ba.pdf

Det är märkligt.
British Airways VISAs kortförsäkring ersatt mig när mitt bagage gick vilovägar när jag reste med bonusresor (dessutom det var en bonusresa ned bmi Diamond Club miles).

I deras villkor står det ingenstans att försäkringen inte gäller när man har bokat resan med poäng/miles.

Jag håller med dej, men det var svaret jag fick när jag kollade med Folksam om vad som gällde. I villkoren 6.3 för hyrbil hänvisas till 2.2 i försäkringsvillkoren. I 2.2 står det att försäkringen endast gäller om resan till mer än hälften är betald med Visa kortet. Inget står om vad som gäller med bonusresa, men där var damen jag pratede med helt klar över att det inte gällde om det var en bonusresa. Nu är min bonusresa betald med annat kreditkort så jag lär inte kunna använda Visa kortet för att slippa självriskeliminering när jag hyr bil i USA.

Är du säker på att du att du behöver det då?
Jag frågar för det är ju så att det nästan aldrig är någon självrisk på hyrbilsförsäkringar i USA.

• Gilla
Reactions: Alf
Uppdaterad: 2016-05-09

Jag har gjort sammanställning av olika kortförsäkringar som erbjuder självriskeliminering/självriskreducering på hyrbil.

British Airways VISA
http://www.entercard.se/Documents/villkor/forsakring/ba.pdf
Sverige: Ja
Utomlands: Ja

Coop Medmera Mer MasterCard
https://www.coop.se/Global/Betalkor...orReseersattning_Mer-kort_Juli2015_150615.pdf
Sverige: Nej

Handelsbanken Platinum
Platinum | Sverige | Zurich Försäkring

ICA Banken Bankkort Plus MasterCard
https://www.icabanken.se/globalassets/pdf/villkor-rese-och-trygghetsforsakring-kreditkort.pdf

Santander Consumer Bank Mitt Kort+
https://www.santanderconsumer.se/Global/Rebranding/Dokument/Reseförsäkring inkl självriskeliminering hyrbil 2015-01.pdf

Skandiabanken VISA Bankkort - Reseförsäkring Bas
http://skandia.shop.strd.se/ftp/pdf/500474.pdf

Skandiabanken VISA Kreditkort - Reseförsäkring Plus
http://skandia.shop.strd.se/ftp/pdf/500473.pdf

Volvokort VISA & Renaultkort VISA
Utländsk hyrbil

---Separat hyrbils-/reseförsäkring (ej kortförsäkring)---

BankNorwegian Hyrbilsförsäkring
Hyrbilsförsäkring
Försäkringen kostar 249,- per år.

Folksam Resklar (tilläggsförsäkring till Folksams hemförsäkring
Resklar - Utökat reseskydd från 24 kr/mån - Folksam
Premie: 24 kr per månad för en person

Solid Försäkringar Årsreseförsäkring
http://www.solidab.se/villkor/SOLID/SRI07.pdf
Årspremie 595 kr för en person

Insurance4carhire.com (Uppdaterad: 2016-07-26: Försäkringen gäller ej för dem som inte bor[ i Storbritannien, Nederländerna, Frankrike, Spanien, Italien eller i Tyskland.)

Worldwide Car Hire Excess Insurance | insurance4carhire.com

Informationen om Folksam Resklar är sparsam, jag har inte hittat något pålitligt vad som
gäller om kostnaden för skadan är lägre än självrisken.

Hej,

Någon som lusläst villkoren hos insurance4carhire och vet om den även täcker affärsresor?

Resklar t ex täcker ju bara privatresor...

Någon som lusläst villkoren hos insurance4carhire och vet om den även täcker affärsresor?
Jag vet inte men om du bor i Sverige eller i andra nordiska länder, kan du inte teckna försäkringen hos insurance4carhire, eller försäkringen gäller inte även om du tecknar den.
insurance4carhire skrev:
What's not covered? (Exclusions and restrictions)

* Policyholders who are not residents of the UK, The Netherlands, France, Spain, Italy or Germany
USA: Car Hire CDW and SLI Cover | insurance4carhire.com

Informationen om Folksam Resklar är sparsam, jag har inte hittat något pålitligt vad som
gäller om kostnaden för skadan är lägre än självrisken.

Om kostnaden för skadan är lägre än självrisken betalar du kostnaden. Har du självriskeliminering betalar försärkingsbolaget kostnaden upp till beloppsgränsen. Själva tanken med självrisk är ju att försäkringsbolag (i detta fall bilfirmans försäkringsbolag) inte ska behöva betala för varje liten skada och att alla skador (oavsett storlek) bärs av försäkringstagaren upp till ett visst belopp, dvs "självrisk".

Sitter och kollar på kort med självrisksreducering på hyrbil.
Någon som vet hur det är med fallgropar, tex gäller den om jag hyr en bil i hemstaden för en "tur ut på landet"?
Tex så verkar Amex platinum bara gälla om man har en bokad flygresa eller en bokad hotellnatt? vilket exkluderar många scenarion.

Sitter och kollar på kort med självrisksreducering på hyrbil.
Någon som vet hur det är med fallgropar, tex gäller den om jag hyr en bil i hemstaden för en "tur ut på landet"?
Tex så verkar Amex platinum bara gälla om man har en bokad flygresa eller en bokad hotellnatt? vilket exkluderar många scenarion.

Det verkar gälla rätt många. Kollade upp det på Santander tex och även där krävs en resa, eftersom det i grunden är en reseförsäkring som får ett tillägg. Giltig i Sverige, men inte på hemmaplan.

Toppen