Senaste nytt

Förändringar i SAS EuroBonus American Express®

Nån som har haft problem att betala med era nya kort på Billhop/Betalo? Ja jag har aktiverat det och det funkar i vanlig affär. Billhop svarade att "vi tar inte emot utländska kreditkort"...hoppas inte att detta är en försämring.
Har kontakt med både Billhop och Amex nu och det är ett problem nånstans som gör att det inte fungerar att betala med dom nya Elit-korten på Billhop/Betalo. Amex var väldigt angelägna om att få det att funka, tydligen vet dom om hur vi gör med räkningar etc och det är en viktig del av deras omsättning.

5166cff566222fbb21bce46216471c0a.jpg

Intressant att de tar bort EB-numret på Amex, kan det vara för att minska Co-brandingen? Nu blir det ju ett "rent" Amexkort, som inte går att använda för att komma in i sin *A lounge, och SAS-loggan indikerar bara att man som Amex-kund valt bort valfriheten i Membership Rewards till att istället alltid låta Membership Rewards:en handla EB-poäng.

Jag fick brev från Amex igår
"Nytt utseende - samma förmåner"
Förutom utseendet så kommer Eurobonusnumret att försvinna från kortet, och giltighetstiden blir fem år istället. Jag har alla tre SAS-Amexkorten, men i detta brev står det bara om Classic-kortet. Naturligtvis är det beskrivet som en enhancement: "Du slipper få ett nytt kort utskickat varje gång din medlemsnivå i SAS EuroBonus förändras".
Sedan lite tjafs om att man kan koppla på kreditkortsfunktionen också, och en blänkare om att SAS ska lansera en ny app kring årsskiftet.

Jag har fått liknande brev i mitt beskriver de dock specifikt Elite kortet.
Någon som vet hur deras nya kreditkortsfunktion fungerar och vad som skiljer?, väldigt knapphändig information på deras hemsida..

Det står att om jag ansöker om att byta till kreditkortet så får jag 25 extra dagar betalningstid = 70dagar? (45 idag + 25 nya).
Detta är något som har stört mig sedan tidigare då jag nu har faktureringsperiod 16e-15e för att få fakturan i slutet av månaden, det hade varit betydligt enklare att hantera utlägg etc, om det var som på SAS MC 1e-31e med faktura i slutet av nästa.

Blir det då en kreditgräns på kortet?
Kommer denna att "tas upp" som en blanco kredit på en UC?

Intressant att de tar bort EB-numret på Amex, kan det vara för att minska Co-brandingen? Nu blir det ju ett "rent" Amexkort, som inte går att använda för att komma in i sin *A lounge, och SAS-loggan indikerar bara att man som Amex-kund valt bort valfriheten i Membership Rewards till att istället alltid låta Membership Rewards:en handla EB-poäng.
Ja, det låter inte orimligt. Samtidigt som de lär spara en slant på att inte behöva skicka ut nya kort lika ofta...

Om det skall gå att använda som ett vanligt frequent flyer-kort så mår ju även status synas, som det gjort hittills. Eftersom de har som avsikt att förlänga giltighets-nivån på kortet till 5 år, betyder ju det en himla massa mindre kort att skicka ut när folk skiftar mellan olika nivåer i eurobonus-programmet.

Det är 6 månader som gäller, från Amex ansökningssida:

"Du måste ansöka via denna sida för att både du och din vän ska bli belönade. Erbjudandet gäller endast nya Kortmedlemmar. Erbjudandet gäller inte om du haft ett American Express-Kort under de senaste 6 månaderna eller om du redan ansökt om ett American Express-Kort utan att använda denna sida."

Jag lyckades få bonusen (till och med 27.000 EB poäng) fast jag varit AMEX-medlem sedan 2003. Jag hänvisade till ett samtal där de aldrig upplyste mig om att man hade en "cool of period" på sex månader från AMEX. De trodde uppenbarligen på mig (vilket var sant - jag visste aldrig om det när jag ansökte) och löste det galant.

Har en kompis som precis fått sitt nya amex premium (nya versionen) och har problem att handla på nätet. Skulle handla via klarna och efter att fyllt i alla uppgifter kom "kortet stöds ej". Alltså inte fel uppgifter. Provade sedan med mitt amex som är gamla varianten och det fungerade! Någon som har haft liknande problem? Något i och med att det nu är kreditkort?

Toppen