Senaste nytt

Stockholm - Tokyo biljetter sökes (igen)

Brandten

Medlem
Nu är det dags igen (förra resan)
  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm.
  • Var är din destination? Tokyo.
  • När vill/behöver du resa ut? 3-5/12-2016.
  • När vill/behöver du komma hem? Måste vara hemma senast kl14 den 10/12-2016.
  • Hur länge vill du vara borta? 2-3 nätter.
  • Hur många personer som skall resa? 1 vuxen.
  • I vilken kabinklass? Business eller first.
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance.
  • Vad är din budget? (per person) max 5000 SEK per person (har ca 250.000 EB-poäng och 1st 2-4-1, därav min låga budget).
  • Vad är det viktigaste för dig? Testa nya/olika flygbolag.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Inte nödvändigt men gärna via så många ställen som möjligt.
Senast bokade jag Asiana F men bokade om till Lufthansa F strax innan avresa. Var därför lite sugen på att ändå testa Asiana den här gången men efter sådär review från vänner som flög OZ för någon vecka sedan så verkar det inte alls värt det.

Alternativ (om jag vill undvika Lufthansa och ANA F som jag flög senast) är Air China och Thai, vilka fler? Hittar inte alls mycket information om Air China och det här verkar vara ända review här på forumet? Medan Thai har jag ganska bra koll på.
Swiss och Singapore hade varit trevligt men omöjligt att boka om jag läst rätt.

Vad säger ni?

Lufthansa och ANA lär vara överlägsna på den sträckan, så det är vad jag skulle ha letat efter.
Ja maten ombord på ANA var det bästa jag har ätit så kan mycket väl vara att jag kör det igen. Dock vill jag gärna peta in lite mer stopp den här gången då jag har lite mer tid nu. Sist var jag ju tvungen att nästan flyga direkt (åh hemska tanke).

Kan ju boka in MUC den här gången då för att testa FCL istället för FCT (eller båda).
Har sett flera senaste tiden som bokat SQ F på något vis så det är ju välkomnat på något ben i Asien.

• Gilla
Reactions: Gus
Har sett flera senaste tiden som bokat SQ F på något vis så det är ju välkomnat på något ben i Asien.
Det lär bli en sämre lösning eftersom du måste via SIN och dit flyger bara LH och SQ med förstaklass. SQ från Europa till SIN kan du inte boka med EB-poäng och FRA-SIN är hopplöst svår att hitta platser på i F. Men visst, om du vill ha en över lag sämre lösning för att testa ett nytt flygbolag på en kort sträcka så går det säkert att hitta en rutt.

Det kommer inte funka då din destination är Tokyo. Enda SQ F du kan boka är till Jakarta eller Brunei, då blir det (minst) 2 byten i 3e zon, vilket inte kommer gå.
Boka LH till Tokyo och Thai (F x 2) på vägen hem så får du testa Thai förstaklasslounge på BKK.
För övrigt tycker jag Asiana F var kanonbra, skall absolut boka igen när de börjar flyga A380 till FRA.

Det kommer inte funka då din destination är Tokyo. Enda SQ F du kan boka är till Jakarta eller Brunei, då blir det (minst) 2 byten i 3e zon, vilket inte kommer gå.

Skulle det funka med en open jaw, nåt i stil med ARN-...-TYO // Jakarta-SIN-BKK-FRA/LHR-ARN?
Lufthansa, ANA, eller Asiana F på utresan och Singapore och Thai F på hemresan. Det är ju dock givetvis lite knöligt då man måste boka separat biljett från Tokyo till Jakarta (vilket antagligen spräcker budgeten) och dessutom behöver hyfsad marginal i Jakarta för att hantera förseningar.

Flyger du via Frankfurt, London eller Paris ut med Thais A380 så kan du fortsätta med den till Narita.
Hem med ANA eller luftis.
Tidsmässigt funkar även det omvända. Du har cirka 2 timmars byte i båda riktningarna.

Men visst, om du vill ha en över lag sämre lösning för att testa ett nytt flygbolag på en kort sträcka så går det säkert att hitta en rutt.
Hur stört det än låter så testar jag hellre något nytt än flyga "det bästa" igen, (om nu ANA och Lufthansa var det).

Ok. Då blir det lite färre alternativ att leta efter.

Boka LH till Tokyo och Thai (F x 2) på vägen hem så får du testa Thai förstaklasslounge på BKK.
För övrigt tycker jag Asiana F var kanonbra, skall absolut boka igen när de börjar flyga A380 till FRA.
Ja Thai måste jag baka in i kalkylen och kanske även Asiana då. Får se om jag hittar någonstans att ta mig för att testa SQ F där borta.

Flyger du via Frankfurt, London eller Paris ut med Thais A380 så kan du fortsätta med den till Narita. Hem med ANA eller luftis.
Tidsmässigt funkar även det omvända. Du har cirka 2 timmars byte i båda riktningarna.
Ska leta från CDG då eftersom jag inte varit där så kan man bocka av ett nytt moment på den här resan också.

• Gilla
Reactions: Gus
Har hittat platser på dessa flighter nu....

upload_2016-11-7_21-22-21.png

Ser att jag frångår mitt senast hemma kl14 men jag fick dispens från FruBrandten som landar kl1415 från Oslo så får de vänta lite på mig. :)

Toppen