Senaste nytt

Inkomst på 45000/mån – vilket kreditkort?

rausing

Medlem
Till saken hör även:

• Har en månadshyra på 11 000 kr
• Handlar mestadels maten på ICA
• Vill kunna använda poängen till resor
• Får ut 31 000 efter skatt, men ska försöka spara 5000 av dessa varje månad från och med nu (fonder Avanza)

Mitt första kort har varit MedMera Mer som jag testat nu under 10 månader och fått ihop ca 15 000 Eurobonus-poäng på.

Men sneglar nu på SAS Amex eller MasterCard.
Amex verkar intressant – men orolig att det inte accepteras ordentligt. Och ifall jag ändå skulle gå på det – Premium eller Classic?

Vad hade ni rekommenderat i min situation?

Beror på din spend per år och hur mycket du reser.
Når du 150k per år så ta premium.
Når du 300k så ta elite.
Når du inte 150k så ta classic.

Kör premium och kom upp i 150.000 per år och flyg runt lite och planera bra så får du fin resa 1 gång om året busineesclass Longhaul.
Med lite med vetten spendering och så till SAS Eurobonus program.

Inkomst är inte så relevant. Spend är relevant.
Classic är i min mening helt onödigt, vouchern gäller bara inom Europa och tror till och med att det bara är på SAS-metall. Värdelöst.

Når du 300K spend på året (~168K utöver din hyra alltså - om du tar den via Betalo på ditt AmEx) så kan det vara värt att titta på ett Elite-kort, men det beror också på hur mycket poäng du får in från resor och annat håll. En extra voucher är inte värd någonting om du inte har poäng att använda den tillsammans med.

Jag tycker att Betalo är värt, även om man uteslutande använder det som källa för poäng.
Ett exempel, 400K spend kostar 10 KSEK med Betalo (2,5% avgift på AmEx)
400K spend ger 80K poäng till EuroBonus med Elite-kortet och 2 vouchers.
För 10 KSEK (plus skatter & avgifter för flygresan) så kan du åka på en Lufthansa First till Nordamerika.

Har du inte supermycket spend så är det nog vettigare med ett Premium, men du får bara 15 poäng/100 SEK jmf. med Elite där du får 20 poäng/100 SEK.

Tack för alla bra svar!

Skulle jag köra utan Betalo kommer jag upp i spend på 156 000.

Kör jag stenhårt med Betalo kommer jag upp i spend på 312 00. Däremot, har inte testat Betalo men är det inte rätt meckigt att sitta och mata in alla små sketna räkningar där månad efter månad, eller kan man lägga någon sorts auto-betalning?

Tack för alla bra svar!

Skulle jag köra utan Betalo kommer jag upp i spend på 156 000.

Kör jag stenhårt med Betalo kommer jag upp i spend på 312 00. Däremot, har inte testat Betalo men är det inte rätt meckigt att sitta och mata in alla små sketna räkningar där månad efter månad, eller kan man lägga någon sorts auto-betalning?

Jag skulle köra på ett Premium, och inte krångla med Betalo för annat än de största räkningarna kanske..

Justja, en till fråga: hur mycket får jag som bonus om jag värvas av någon?

Skaffar du ett Premium så är bonusen 12000, för Elite 18000... båda med krav på viss spend innan bonusen faller ut

Amex verkar intressant – men orolig att det inte accepteras ordentligt.

Jag skaffade Amex Elite i Juni och tycker det inom Sverige accepteras i 29 fall av 30. Undantagen går att leva med. Värst för min del är tandläkaren och Willys. Du bör komplettera med ett billigt mastercard oavsett då amex både kan fungera dåligt och vara dyrt utomlands.

Toppen