Senaste nytt

SAS biljettprisalgoritm

KristinS

Medlem
Hur ser prisutvecklingen på SAS longhaul vanligtvis ut? Dvs hur fungerar algoritmen som styr priserna? Finns det något särskilt datum då priserna plötsligt hoppar upp eller beror det på hur många platser som bokats? Senast igår såg jag en resa till LA för under 4000 SEK i slutet på november och idag kostar samma resa nästan det dubbla. Kan priserna sjunka eller ökar de alltid ju närmare avresedatum man kommer?
 
Finns väldigt lite logik eftersom SAS ständigt har olika kampanjer på longhaul vilket gör att det kan skilja 100% over en natt. I övrigt är det som regel bokningsläget som styr ifall det finns billiga biljetter kvar. Även om resan inkluderar en lördagsnatt påverkar möjligheten att boka de billigaste "Saver"-biljetterna.
 
Hur påverkar lördagnatt menar du?
Om man kollar på biljettregler, så vilka krav som måste uppfyllas för att man ska kunna boka till ett visst pris, så ställer de ofta olika krav. Ett ganska vanligt på billiga biljetter är att en tur och retur resa ska innebära att man stannar på destinationen över en lördag-natt
 
Om man kollar på biljettregler, så vilka krav som måste uppfyllas för att man ska kunna boka till ett visst pris, så ställer de ofta olika krav. Ett ganska vanligt på billiga biljetter är att en tur och retur resa ska innebära att man stannar på destinationen över en lördag-natt

Aha! Det hade jag inte en aning om. Vad beror det på att det gäller just lördagnatt; är det något med flygens schemaläggning?
 
Ibland finns det även förköpsregler som gör att priserna går upp "helt plötsligt". SAS billigaste business-biljett till USA har 28 dagars förköpskrav.
 
Ja lördagsnätter spelar fortfarande roll när man bokar SAS. Skulle precis boka en resa till New York i ekonomi i februari 2017. Sö-fre kostade dryga 8.000 kr t/r, medan lö-fre samma vecka blev strax under halva priset.
 
När man bokar SAS på långdistans spelar natt lördag-söndag roll. I övrigt är SAS inte så knussliga. Många andra legacybolag är knussliga med detta oavsett resmål. Lågkostnadsbolagen däremot säljer allt de kan och är glada.
 
En gammal kvarleva om att man tror sig tvinga affärsresenärer att köpa dyra biljetter eftersom de inte vill vara borta över en helg... Idag fungerar det inte riktigt så längre vilket gamla flygbolag vägrar inse.

En fråga: Finns det något skäl som hindrar att SAS kunde ändra sina biljettregler? Jag har funderat på om det kanske är regler inom alliancen som hindrar detta, eller om det bara är SAS som avgör detta.

Man kunde ju nog önska sig att SAS skulle vara lite mer innovative vad gäller t.ex. utveckling af biljettkomcepter etc.
 
Toppen