Senaste nytt

Economy Extra 40% rabatt till utvalda europeiska destinationer

A380*G

Medlem
Hierarkin brukar vara C, D, J, Z där Z används för kraftigt rabatterade business class biljetter eller business class kampanjer av olika slag.

Vi får bara hoppas att Z inte tas bort i och med att man nu inför J och samtidigt sänker priserna på vissa economy class biljetter.

Varför väljer de inte mer streamline till LH/LX och många andra *A? Där är hierarkin JCDZP och I för award/upgrade.
 

Jacob

Medlem
Men vad finns det för SAS-priser i Z inom Europa idag? Det är väl enbart om man ansluter till långflyg. Nu menar de väl att de introducerar nya lägre priser baserat på J?
Det finns exempelvis Z priser inrikes i Sverige, t.ex. Stockholm-Göteborg/Malmö.

Eftersom man sänker priserna på vissa economy extra biljetter känns det instinktivt som det behöver kompenseras med något. Så ett tänkbart scenario är att Z-klass försvinner och ersätts med J. Det skulle i så fall innebära att billigaste business class biljetterna blir dyrare, i alla fall på linjer där Z finns idag.

Varför väljer de inte mer streamline till LH/LX och många andra *A? Där är hierarkin JCDZP och I för award/upgrade.
De flesta flygbolag i Europa har under många år kört C som högsta bokningsklass, så det är inget konstigt alls. J som högsta bokningsklass brukar vara det amerikanska upplägget.

Även för superflexibla IATA-biljetter (som i princip inte har några restriktioner alls) är det C som används.
 

Palazzi

Medlem
Eftersom man sänker priserna på vissa economy extra biljetter känns det instinktivt som det behöver kompenseras med något. Så ett tänkbart scenario är att Z-klass försvinner och ersätts med J. Det skulle i så fall innebära att billigaste business class biljetterna blir dyrare.
.

Det verkar ju helt sjukt om det skulle bli så... Jag kan förstå konceptet hos bolag som TK, Cathay , Air NZ etc som har en comfort class-produkt värd namnet....

Då kanske det gynnar verksamheten att erbjuda bra priser på Eco Extra.... Men att en sänkning på 10-15% av SAS eco extra skulle motivera många resenärer kan jag inte tro...

Fast iofs ska de ju beställa nya plan, kanske blir någon annan kabinkonfiguration då...:)
 

Jacob

Medlem
Det verkar ju helt sjukt om det skulle bli så...
Varför det? SAS introducerade exempelvis 100% intjäning i Eurobonus, alla var glada tills det visade sig att en del bonusresor blev dyrare.

Även om de förstås hoppas att fler ska välja economy extra istället för economy kommer det i många fall bara innebära försämrad lönsamhet om priserna dras ner med 40%. Inte riktigt vad SAS behöver idag känns det som.
 

Palazzi

Medlem
Varför det? SAS introducerade exempelvis 100% intjäning i Eurobonus, alla var glada tills det visade sig att en del bonusresor blev dyrare.

Även om de förstås hoppas att fler ska välja economy extra istället för economy kommer det i många fall bara innebära försämrad lönsamhet om priserna dras ner med 40%. Inte riktigt vad SAS behöver idag känns det som.

Nu hänger jag inte riktigt med....:) Var precis samma analys som jag hoppades att jag förmedlat i mitt inlägg:p Men kan mycket väl hända att min svenska kan ha bringat till stånd syftningsfel...:)
 
Nej, tycker jag gått igenom alla turer snart...:p

Följande info har det kommit till aktieägare från SAS Press. jag tolkar att typ alla destination inom Europa som SAS flyger själv.

Nu sänker SAS priset på Economy Extrabiljetter inom Europa. SAS kunder får därmed billigare och lättare tillgång till uppskattade förmåner som: SAS Fast Track, måltid med dryck ombord, samt en flexibilitet om man önskar boka om. Detta ökar kundernas komfort och minimera deras tid. Economy Extra (http://www.sas.se/allt-om-resan/Under-resan/Resa-inom-Europa/) är
tillgängligt på alla SAS avgångar förutom inrikesflyg och nu sänker SAS (http://www.sas.se) priset upp till 40% på över 70 europeiska destinationer från Arlandas och Köpenhamn.

- Economy Extra har varit särskilt attraktivt bland affärsresenärer som behöver flexibilitet i sitt resande. När vi nu sänker priset på Economy Extrabiljetterna så kommer andra fritidsresenärer också värdera förmånerna som ingår när man reser i Economy Extra och välja den typen av biljett, säger Eivind Roald, Executive Vice President, Sales & Marketing SAS.

Economy Extra ger en större möjlighet till att spara tid i resandet genom möjligheten att exempelvis passera snabbare genom säkerhetskontrollerna via SAS Fast Track. Economy Extrakunder har också en flexibel ombokning, tjänar mer EuroBonus-poäng och mat med dryck ombord.

Genomsnittliga prissänkningar kommer att vara 25 % och prissänkningen kan variera beroende på destination och gäller biljettpris exklusive skatter och avgifter. Exempelvis kommer en flygbiljett tur och retur Arlanda-Bryssel att sänkas med 35% till 5049kr.
 
Varför det? SAS introducerade exempelvis 100% intjäning i Eurobonus, alla var glada tills det visade sig att en del bonusresor blev dyrare.

Även om de förstås hoppas att fler ska välja economy extra istället för economy kommer det i många fall bara innebära försämrad lönsamhet om priserna dras ner med 40%. Inte riktigt vad SAS behöver idag känns det som.

jag tolkar detta att SAS vill få att kunderna lägger några extra hundra lappar att väljer Economy Extra istället Economy och på detta sätt få bättre lönsamhet.

Några alternativ som jag kollade och Economy Extra var runt 500kr dyrare än Economy så skulle abolut boka Economy Extra. Bara en tusen lapp mer men SAS få bättre lönsamhet och ökad kundnöjdhet. :)
 

Palazzi

Medlem
Troligen är det väl så att jag har dålig koll på vad dessa biljetter normalt kostat, så att jag inte uppmärksammat sänkningen :confused: :)
 
Toppen