Senaste nytt

Värt att veta vid försenat flyg med Amex Elite reseförsäkring

Jag menar när man sitter fast i ett flygplan, som i ditt eget exempel. Så länge man sitter fast i ett flygplan har man ju ingen som helst chans att köpa någon mat för 2000 kr. Då menar jag att Coops försäkring är väldigt bra eftersom man inte behöver kvitton för att få ersättning.

Man kan läsa om det vid punkt 4.5 https://www.coop.se/Global/Betalkor...orReseersattning_Mer-kort_Juli2015_150615.pdf

Detta tolkar jag det som att man inte får någon ersättning ifall man flyger mellan två städer där någon av dem inte är i Norden.
T ex Du flyger mellan Bangkok - Singapore och flyget är försenat, du får ingen ersättning.
Coop MedMera Mer skrev:
4.5. Försening av allmänt transportmedel
Ersättning lämnas om allmänt transportmedel, som den försäkrade köpt biljett för med kortet, kommer till sin slutdestination från eller till Norden, alternativt hemorten, samt vid resa inom Norden, med minst fyra timmars försening. Om förseningen är mer än fem timmar lämnas en högre ersättning.

Detta tolkar jag det som att man inte får någon ersättning ifall man flyger mellan två städer där någon av dem inte är i Norden.
T ex Du flyger mellan Bangkok - Singapore och flyget är försenat, du får ingen ersättning.
När jag flög mellan Kuwait och Bahrain fick jag ersättning för försening. Sen om personen som betalade ut ersättningen gjorde fel eller inte vet jag inte.

Ja absolut, gränsen går vid 4 timmars försening, det vet jag.
Jag menar att Amex tittar på försenad avgång och Coop på försenad ankomst, det kan ge olika utdelning. I mitt exempel ovan skulle Amex gett ersättning men inte Coop, medan det lika väl kan vara tvärtom i andra fall.

Jag fick svar från Solid igår: "Jag har tagit en titt på ditt ärende och kommit fram till att ni har fått ett felaktigt beslut ifrån min kollega. Självklart räknas det som att ni fortfarande är försenade om ni avviker ifrån er ordinarie resplan och tvingas mellanlanda i Frankfurt"

Tack för info. Hade ju varit oerhört dåligt annars.

Det har hänt mig och min fru vid två tillfällen att vi blivit försenade så att Amexförsäkringen betalat ut ersättning, det ena enligt denna tråd och det andra vid ett dygns försenad avresa från Arlanda till Bangkok. Jag ska inte säga att vi tyckte det var bra med förseningarna men att få 2000:- i var att förgylla tillvaron med gjorde förseningarna riktigt trevliga istället för enbart jobbiga.

Jag fick en inställd flight igår och ska med ett flyg ikväll (1 dygn senare), så SAS betalar för husrum mm. Men brukar man kunna få ersättning från både SAS och AmEx samtidigt?

Toppen