Senaste nytt

Star Alliance Gold Track . Något nytt?

Kanske jag som är lite trög så här på förmiddagen. Men kan alltså en Swiss eller Air Canada star gold gå genom den kontrollen även när de flyger sas?

Jag visste inte ens att de såg skillnad på Sen från de olika miles and more bolagen. Men så har jag aldrig varit över silver i det programmet heller :)
Absolut ingen aning, haha. Men det är väl irrelevant. Vill Swiss eller AirCanada betala för att deras guldkortsinnehavare ska få gå igenom CPH Express när dom flyger ekonomi med Aegean så är det väl upp till Swiss eller AirCanada?

Den fast track:en är inget med Frequent Flyer Program att göra.
Varje flygbolag köper en tjänst från flygplatsen.
Precis. Och så vitt jag känner till är väl fast track ingen officiell Star Alliance-förmån vilket ger ytterligare tyngd till argumentet att Lufthansa och Austrian bör skärpa till sig och att SAS under inga som helst omständigheter kan kallas "snålt" för att bolaget erbjuder sina egna kunder och Eurobonuskunder en fördel (men inte andras). Det är nästan så man undrar om konkurrensen mellan bolagen ska sättas ur spel när man läser här.

Absolut ingen aning, haha. Men det är väl irrelevant. Vill Swiss eller AirCanada betala för att deras guldkortsinnehavare ska få gå igenom CPH Express när dom flyger ekonomi med Aegean så är det väl upp till Swiss eller AirCanada?

Om du tittar på t.ex. @Senator 's exempel, så gör ju Lufthansa just det på FRA/MUC t.ex. Och United på så vitt jag vet alla sina hubbar i USA (och de flesta andra flygplatser där också). Och Swiss i Zurich. osv. (nu är en del av dem Gold Track, men de har gjort det långt innan Gold Track fanns)

Den fast track:en är inget med Frequent Flyer Program att göra.
Varje flygbolag köper en tjänst från flygplatsen.

Det var som kommentar till "Ett gäng Star Alliance-bolag låter sina guldkortsinnehavare gå igenom Copenhagen Express.". Om de inte kan se skillnad på vilken del av miles&more kunden kommer ifrån, så kan de ju inte identifiera sina guldkortsinnehavare.

I just det här fallet så började det ju med skillnaden på Austrian vs Swiss/Lufthansa. Och om de inte kan se skillnad på var M&M-kortet kommer ifrån, så kan det ju knappast vara det som det handlar om.

Precis. Och så vitt jag känner till är väl fast track ingen officiell Star Alliance-förmån vilket ger ytterligare tyngd till argumentet att Lufthansa och Austrian bör skärpa till sig och att SAS under inga som helst omständigheter kan kallas "snålt" för att bolaget erbjuder sina egna kunder och Eurobonuskunder en fördel (men inte andras). Det är nästan så man undrar om konkurrensen mellan bolagen ska sättas ur spel när man läser här.

Det är det inte idag, men det är väl det som Star Alliance Gold Track tillför? Då blir den officiell.

Fram tills det finns så är det absolut tillåtet att göra som man gör nu. Men de absolut flesta bolagen utanför skandinavien släppte redan innan Gold Track igenom mig som EBG/EBD på ekonomibiljett med valfritt *A-bolag. Även på flygplatser där SAS inte själva flyger. Så det är knappast SAS som köpt in den tjänsten från den flygplatsen, utan det är det "lokala hub-bolaget". Vilket är motsvarande roll som SAS har på ARN/CPH/OSL.

Men visst, man kan ändra formuleringen. Det är inte snålt av SAS att inte göra det. Det är däremot väldigt generöst av de flesta andra bolagen att göra det. Kontentant blir samma, Star Gold är värt mindre på de skandinaviska flygplatserna än på de flesta andra i världen.

Intressant nog promoterar Star Alliance något som heter Gold Track på sin hemsida:
Gold Track - Star Alliance

Av någon märkligt anledning saknas Köpenhamn, Oslo och Stockholm från listan. Intressant nog är Helsingfors med på listan:
Gold Track Airports Overview - Star Alliance

En snabb koll så saknar också South African och Ethiopian från deras hubbar, så jag lägger dessa till på snållistan..

Av någon märkligt anledning saknas Köpenhamn, Oslo och Stockholm från listan. Intressant nog är Helsingfors med på listan:
Det är för att det inte gäller world-wide på alla flygplatser.

Det står också Singapore Changi (SIN) i listan men Fast track på Singapore Changi är inte heller riktigt.
Det fanns ingen Fast track för Star Alliance Gold vid immigration och som ni vet, säkerhetskontrollen sköts av vid gaten där det inte finns någon Fast track. (Priority boarding, ja)

Det är det inte idag, men det är väl det som Star Alliance Gold Track tillför? Då blir den officiell.

Fram tills det finns så är det absolut tillåtet att göra som man gör nu. Men de absolut flesta bolagen utanför skandinavien släppte redan innan Gold Track igenom mig som EBG/EBD på ekonomibiljett med valfritt *A-bolag. Även på flygplatser där SAS inte själva flyger. Så det är knappast SAS som köpt in den tjänsten från den flygplatsen, utan det är det "lokala hub-bolaget". Vilket är motsvarande roll som SAS har på ARN/CPH/OSL.

Men visst, man kan ändra formuleringen. Det är inte snålt av SAS att inte göra det. Det är däremot väldigt generöst av de flesta andra bolagen att göra det. Kontentant blir samma, Star Gold är värt mindre på de skandinaviska flygplatserna än på de flesta andra i världen.

ntressant nog promoterar Star Alliance något som heter Gold Track på sin hemsida:

En snabb koll så saknar också South African och Ethiopian från deras hubbar, så jag lägger dessa till på snållistan..
Precis. Den dagen, den sorgen.

Men vi kommer fortfarande inte ifrån att Lufthansa och Austrian eller de andra bolagen kan välja att betala för denna tjänst redan idag - hur dom vill. Det är inte en nödvändig nyttighet eftersom alternativ finns. Lufthansa och Austrian har valt att inte göra det. Och då är det helt plötsligt SAS fel att dessa bolag valt att inte betala för sig och sina kunder. Jag kan fortfarande inte förstå hur ett företag kan vara snålt för att man vill ge sina egna kunder en fördel. Så fungerar inte konkurrens i min värld.

Intressant nog promoterar Star Alliance något som heter Gold Track på sin hemsida:

dessutom har ju SAS promotat Gold Track på Instagram även fast dom inte erbjuder det själva, så jag håller med @Senator att dom är snåla som inte inför Gold Track själva.

Det är för att det inte gäller world-wide på alla flygplatser.

Det står också Singapore Changi (SIN) i listan men Fast track på Singapore Changi är inte heller riktigt.
Det fanns ingen Fast track för Star Alliance Gold vid immigration och som ni vet, säkerhetskontrollen sköts av vid gaten där det inte finns någon Fast track. (Priority boarding, ja)

Det är jag med på, och olika flygplatser har olika flöden. Men om vi börjar med antagande att Oslo, Köpenhamn och Arlanda har någorlunda samma flöde som Zurich, Frankfurt, Denver, och Bangkok så tycker jag SAS borde erbjuda Fast Track till alla inom Star Alliance på samma sätt som United gör detta i USA, Lufthansa i Tyskland och Swiss i Zurich.

@Agö "let's agree to disagree" ;) Kanske vi har en semantikdiskussion mer än annat.. Kanske det är alla andra bolag som är för generösa. och att SAS sätt borde vara standard. Jag har ingenting emot detta, och jag förstår din konkurrensvinkling. Inom IT pratar vi ofta att de stora drakarna har "coompetition" och är "frenemies". Det vill säga, konkurrenter en dag och partner nästa dag. I fallet SAS är det så, medan många av mina andra exemplen har mer gemensamt via t.ex. Joint Venture.

Hade jag varit elakt lagt, skulle jag säga jag hoppades SAS EBG/EBD inte fick Gold Fast Track eftersom SAS inte erbjuder detta själva. Men det är ju meningslöst. Men jag tycker fortfarande att SAS borde ta ansvar på samma sätt som Lufthansa, Swiss, Austrian och United gör och öppna upp Oslo, Köpenhamn och Arlanda som Gold Track.

Toppen