Senaste nytt

Inspirationstråd - Maximera Eurobonus-award

Första posten i denna tråd är inte längre möjlig om alla regler följs, det är 9 segment och max är 8 segment på en award. Men ett bra sätt att maximera resandet helt klart.

Jakarta-Bali är närmaste att flyga via Singapore som då blir 1584 miles.
Om man istället flyger via Bangkok blir sträckan 3252 miles, dvs ca 100% längre sträcka men man är fortfarande inom samma zon hela tiden.
Lite skillnad på att "maximera" något som är 100% längre jämfört med något som är 2300% längre och dessutom flygs via 2 zoner. Att flyga ARN-GOT via europa skulle väl också innebära att man bara får ha ett stopp i europa-zonen, eller?

Dessa två regler lär kicka in
*If no direct Star Alliance flight is available within a zone or between two zones, you may transit in another zone, which could make the award trip more expensive. Note! The transit zone must be the same in both directions.
*If transfer is made in a zone more expensive than the destination zone, two awards will be deducted.

Den jag fick igenom förra veckan var 3333 Miles istället för 611 direkt som visserligen inte finns.
Dvs över 5 gånger sträckan.
Kortaste alternativet bara via Singapore är 1584 Miles. Så 2,1 gånger längre än det.
Denna bokning gick igenom utan problem.

Edit

Detta var visst mer eller mindre en kopia av inlägget ovan:)

Den jag fick igenom förra veckan var 3333 Miles istället för 611 direkt som visserligen inte finns.
Dvs över 5 gånger sträckan.
Kortaste alternativet bara via Singapore är 1584 Miles. Så 2,1 gånger längre än det.
Denna bokning gick igenom utan problem.

Edit

Detta var visst mer eller mindre en kopia av inlägget ovan:)
Som sagt när direktflight inte finns är det irrelevant hur lång sträckan är att flyga direkt om man ska räkna på omvägen.

Jag skulle tro att SAS inte applicerar MPM när det gäller bonusresor med tanke på tidigare post av lyckade bokning av bonusresor.

Sedan finns det bonusprogram som Turkish Airlines Miles&Smiles eller Czech Airlines OK Plus som tillåter ENDAST kortaste möjliga routings.
Även om det finns tillgängliga flighter via andra vägen, godkänns det inte av agenten.

Jag tänker försöka boka en enkel till Los Angeles via Mexico City.
Det tror jag kommer funka.
Sedan blir det spännande att se hur mycket mer omväg som tillåts.
Det ska vara en enkel första klass Amex 2-4-1 award som jag tror kommer gå på 45000 EB poäng.
Så hade varit kul att få med Zürich München och Frankfurt samma dag innan flyget till MEX.
Ska försöka att även få med Panama.

Jag tänker försöka boka en enkel till Los Angeles via Mexico City.
Det tror jag kommer funka.
Sedan blir det spännande att se hur mycket mer omväg som tillåts.
Det ska vara en enkel första klass Amex 2-4-1 award som jag tror kommer gå på 45000 EB poäng.
Så hade varit kul att få med Zürich München och Frankfurt samma dag innan flyget till MEX.
Ska försöka att även få med Panama.
Att flyga till Los Angeles via Mexico City lär inte vara några problem och du kan med största sannolikhet göra stopp i Zurich och kanske även Munchen på utresan. Omvägen via Panama från Mexico City vet jag inte om de godtar men det är bara att testa, kan inte få mer än ett nej. Ställer mig dock lite tveksam till värdet i att sitta 7h från Panama till Los Angeles i en 737-800 med recliner stolar

Ställer mig dock lite tveksam till värdet i att sitta 7h från Panama till Los Angeles i en 737-800 med recliner stolar

Lyckas man få till nära 24h transfer i Panama så kan det ju vara trevligt att få besöka staden och ta en titt på kanalen. Jag har hört att det finns konstiga typer som ibland reser även för resmålets skull och inte bara för flygresan som sådan. :)

Att flyga till Los Angeles via Mexico City lär inte vara några problem och du kan med största sannolikhet göra stopp i Zurich och kanske även Munchen på utresan. Omvägen via Panama från Mexico City vet jag inte om de godtar men det är bara att testa, kan inte få mer än ett nej. Ställer mig dock lite tveksam till värdet i att sitta 7h från Panama till Los Angeles i en 737-800 med recliner stolar
Sant kanske får bli via San Francisco istället . Copa och Avanca har många award platser tror jag.
Så via El Salvador är också en möjlighet.

Lyckas man få till nära 24h transfer i Panama så kan det ju vara trevligt att få besöka staden och ta en titt på kanalen. Jag har hört att det finns konstiga typer som ibland reser även för resmålets skull och inte bara för flygresan som sådan. :)
Personligen skulle jag dock vilja ha mer än 24h om jag ska uppleva ett nytt resmål men alla gör ju vad de vill :)

Sant kanske får bli via San Francisco istället . Copa och Avanca har många award platser tror jag.
Så via El Salvador är också en möjlighet.
I så fall kan du väl försöka få till MEX-SFO-MRY-LAX så får du in ytterligare en trevlig destination. De verkar dock inte direkt strössla med platser i First på sträckan MRY-LAX så den får kanske bli i economy.

Toppen