agehall
Medlem
Av olika skäl brukar jag allt för ofta hyra bil hos AVIS. Detta har resulterat i att jag fått en voucher för en gratis weekendhyra som jag försökt använda.
AVIS har ett ganska udda upplägg på denna voucher. Istället för att den används som betalning, så betalar man hyran till fullo när man hämtar ut bilen samt lämnar vouchern. När bilen sedan återlämnas så ska beloppet krediteras.
Jag använde min voucher i Sverige i mitten på Juni och när jag nu får kreditkortsräkningen står givetvis beloppet för hyran kvar, trots att jag lämnat min voucher enligt konstens alla regler.
Mitt första infall är förstås att ringa AVIS kundtjänst för att lösa detta. Det visar sig dock vara svårt. Ingen svarar och efter ca 2h i telefon ger jag upp. Dagen därpå ringer jag dem igen och efter ett par timmar till i telefon ger jag upp och väljer ny hyra i telefonmenyn. Då svarar de på under en minut! Där får jag dock inte mycket hjälp - det enda de kan göra är att tala om att kundtjänst bara har öppet 10-13 (eller vad det nu var)! WTF!? Pratar vi ett stort internationellt bolag som pysslar med konsumenter eller Kalles Ruffel & Båg på hörnet?
Jag fortsätter ringa under flera dagars tid och spenderar ganska många timmar i telefonkö. En dag får jag alternativet att bli uppringd när det blir min tur, vilket jag nappar på. Två dagar senare har fortfarande ingen ringt så jag ringer igen.
Nu kommer jag fram, men inte till kundtjänst utan samtalet kopplas till uthyrningsstationen på Arlanda som inte kan göra mer än att be uthyrande kontor höra av sig. Problemet är ju bara att det är Avis centralt som ska hantera det hela eftersom det är de som ska kreditera mitt kort.
Jag har under denna process gång även insett att Entrecard (betalade med mitt BA-visa) är helt ointresserade av att hjälpa till. De tycker bara att jag ska lösa problemet med AVIS direkt. Hade jag betalat med AmEx så hade problemet troligen varit löst nu.
Detta står även i skarp kontrast till SIXT kundtjänst som jag var tvungen att nyttja i förra veckan då biluthyraren på Azorerna vägrade ge mig min förbetalda hyrbil. Det tog visserligen en timme för dem att lösa problemet, men de svarade direkt och var otroligt hjälpsamma.
AVIS har ett ganska udda upplägg på denna voucher. Istället för att den används som betalning, så betalar man hyran till fullo när man hämtar ut bilen samt lämnar vouchern. När bilen sedan återlämnas så ska beloppet krediteras.
Jag använde min voucher i Sverige i mitten på Juni och när jag nu får kreditkortsräkningen står givetvis beloppet för hyran kvar, trots att jag lämnat min voucher enligt konstens alla regler.
Mitt första infall är förstås att ringa AVIS kundtjänst för att lösa detta. Det visar sig dock vara svårt. Ingen svarar och efter ca 2h i telefon ger jag upp. Dagen därpå ringer jag dem igen och efter ett par timmar till i telefon ger jag upp och väljer ny hyra i telefonmenyn. Då svarar de på under en minut! Där får jag dock inte mycket hjälp - det enda de kan göra är att tala om att kundtjänst bara har öppet 10-13 (eller vad det nu var)! WTF!? Pratar vi ett stort internationellt bolag som pysslar med konsumenter eller Kalles Ruffel & Båg på hörnet?
Jag fortsätter ringa under flera dagars tid och spenderar ganska många timmar i telefonkö. En dag får jag alternativet att bli uppringd när det blir min tur, vilket jag nappar på. Två dagar senare har fortfarande ingen ringt så jag ringer igen.
Nu kommer jag fram, men inte till kundtjänst utan samtalet kopplas till uthyrningsstationen på Arlanda som inte kan göra mer än att be uthyrande kontor höra av sig. Problemet är ju bara att det är Avis centralt som ska hantera det hela eftersom det är de som ska kreditera mitt kort.
Jag har under denna process gång även insett att Entrecard (betalade med mitt BA-visa) är helt ointresserade av att hjälpa till. De tycker bara att jag ska lösa problemet med AVIS direkt. Hade jag betalat med AmEx så hade problemet troligen varit löst nu.
Detta står även i skarp kontrast till SIXT kundtjänst som jag var tvungen att nyttja i förra veckan då biluthyraren på Azorerna vägrade ge mig min förbetalda hyrbil. Det tog visserligen en timme för dem att lösa problemet, men de svarade direkt och var otroligt hjälpsamma.