Senaste nytt

Tripreport: gdaily spelar poker-VM

Kan vi inte diskutera resande här (inklusive resande kopplat till spelande som gdaily beskrivit väldigt intressant), så kan de som vill diskutera hårt arbetande pokerspelares skattesatser göra det på något annat forum?

/vän av ordning

Kan vi inte diskutera resande här (inklusive resande kopplat till spelande som gdaily beskrivit väldigt intressant), så kan de som vill diskutera hårt arbetande pokerspelares skattesatser göra det på något annat forum?

/vän av ordning

Varför leka någon sorts moraltant när det inte är befogat? :)
Skatten är väl en högst relevant fråga? Till resenärer som planerar att åka till Las Vegas och spela mindre pokerturneringar?
Kan ju vara bra att veta hur stora turneringar man kan spela utan att behöva fylla i papper.

Sen är det upp till Ola om han vill svara på det, men anser inte att frågan på något sett stör och om den gör det är det väl bara att scrolla förbi?

Somnar som en stock, vakna lagom till att kunna checka in på morgonens flyg till London. Seat 20k, det vill säga en av de platser i planet där jag flyger baklänges, och en väldigt "priva plats". Btritish Airways har en rolig konfiguration i sin Businesskabin.

Jag har alltid undrat hur IFE skärmen i British Airways Club World Business Class (kan det bara förkortas BA C?) påverkar den som sitter bredvid.

Säg att jag sitter och sover på plats 20K med huvudet lutat åt höger, dvs vägg i vägg med IFE skärmen på plats 20J och min stolsgranne ruskar ut skärmen, eller sätter den på plats. Hur mycket stör det mig?

Har aldrig testat men tycker det ser riktigt konstigt ut med konfigurationen och dessutom baklänges.

Hur menar du mygelkonto? Man måste visa upp dubbla identitershandlingar här, allt registreras hos IRS som skickar infon till SkV, plus att det som sagt är officiella resultatlistor. >går liksom inte att sätta på sig en röd clownnäsa och hävda att man heter Nisse Nilsson. Skatten kommer, oavsett om du fört in pengarna i Sverige eller ej. Uppriktigt intresserad hur du tänkte.

Sedan håller jag med dig om att spel inte borde beskattas (vilket det inte görs inom EU), men vad ska man göra åt saken, reglerna är som dom är.
Jo det är klart, inte direkt forskat på möjligheterna just inom poker i och med att jag inte tjänar särskilt många kr på just poker. Men det finns kryphål lite här och var vart pengarna ska betalas ut, i allafall inom de finansiella marknaderna.

Men nog om det, tack för en spännande rapport.
Hur hanterar du känslorna när det går skogen, slutar du helt eller tar du konstiga beslut och fortsätter som att inget hänt? Hade stora problem att kontrollera känslorna då en Trade gick åt fel håll och tog oftast idiotiska beslut.

Last edited by a moderator:
Ola, vet du var gränsen går för när dom 'skickar' vidare info till IRS -> Skv? Tänker mig alla mellanstora turneringar (ej WSOP).
Hur hög måste vinsten vara för att man måste fylla i dessa papper?

Av nyfikenhet bara, uppmanar ingen till 'brott'.
Grattis till ITM för övrigt!
Hamnar vinsten på HendonMob så vet skatteverket om den. Det tog en dag innan den var uppdaterad i databasen, så SkV vet mycket väl om den.
Ola Brandborn: Hendon Mob Poker Database

Last edited:
Jo det är klart, inte direkt forskat på möjligheterna just inom poker i och med att jag inte tjänar särskilt många kr på just poker. Men det finns kryphål lite här och var vart pengarna ska betalas ut, i allafall inom de finansiella marknaderna.

Men nog om det, tack för en spännande rapport.
Hur hanterar du känslorna när det går skogen, slutar du helt eller tar du konstiga beslut och fortsätter som att inget hänt? Hade stora problem att kontrollera känslorna då en Trade gick åt fel håll och tog oftast idiotiska beslut.
Klart att det är lättare att komma undan om dina aktieaffärer inte är publika, som en pokertävling är. Denna läxa har många pokerspelare tyvärr fått lära sig den hårda vägen. Och det har inget att göra med själva utbetalningen av pengarna från en livepokertävling, utan det har att göra med att ditt resultat är mycket väl dokumenterat.

Att inte titla efter en utdragning är något man måste behärska. Det går inte att "sluta spela" i en pokertävling, du kan inte kliva från bordet. I ett cashgame kan du såklart göra det. Jag är mycket bättre på tiltkontroll nuförtiden än när jag "var ung", men visst spårar det ut ibland ändå.

(*) Om man inte har tur och heter Körkort Sverige i databasen :)
Haha, ja - har sett den ;) Undrar vad man måste göra för att få IRS-formulären i det namnet ;)

Att SKV håller koll på Hendonmob är klart rimligt. Däremot är jag tveksam hur många uppgifter som lämnas från IRS eller liknande. Jag har ett antal gånger i jobb (oftast) behövt fylla i olika IRS/anti money laundering etc. dokument och än så länge har det inte dykt upp någonting vare sig för företaget eller mig i Sverige på detta. Inte för att det är något konstigt med transaktionerna i sig, men amerikanska myndigheter brukar inte vara så generösa med information om de inte får förfrågningar eller har misstankar.

Håller i övrigt med om att det är underligt att spel beskattas - speciellt när det inte görs inom EU. De tidigare reglerna var ju ännu mer absurda, vilket ledde till att "ingen" följde dessa. Skall man spela professionellt är det att rekommendera att vara bosatt i land där spelvinster ej beskattas...

Därför exempelvis Docke och Martin J (som vann poker-VM för två år sedan) är bosatta i London, eller Peter E (som vann ett armband i år) är bosatt på Irland. Spelar man professionellt och vill spela icke-EU tävlingar så går det inte att betala 30% skatt på vinsterna (när inte förlusterna är avdragsgilla). En beskattning likt aktieaffärer/daytrading hade varit det rimliga. Som tur är så är SkVs regeltolkning nu "nettovinst per anordnare" så du kan dra av startavgifterna för flera WSOP-event mot en WSOP-vinst (men du kan inte dra av något annat Las Vegas-event som du spelade på samma resa) vilket mildrar skatteeffekterna något.

Men det bästa är att hålla sig till EU-tävlingar (och tyvärr, Monte Carlo där EPT-finalen ligger inte inom EU).

Toppen