SAS plane en route from Shanghai to Copenhagen makes unscheduled landing in Novosibirsk

OY-KBA - Airbus A340-313 - SAS - Flightradar24



Läskigt. Ofrivilligt besök i Ryssland.



På vilken höjd är det "ok" om man får tryckfall i kabinen?





upload_2016-7-14_16-55-47-png.54323
 
Nej, och det är ju också en flygplats som SAS inte flyger till så de har knappast någon normal kontakt där.



Väl hårt att kritisera SAS från det vi vet men det kanske inte är så lätt för en ovan resenär att veta.
 
niksal skrev:Menade närmast varför det blev tryckfall. Tekniskt fel, hål någonstans, någon knapp i fel ställning? Det är väl inte helt vardagligt att trycket faller så man plötsligt måste landa?Klicka för att utvidga...


Händer oftare än man kan tro. Kan vara allt det du nämnde, en ventil som är trasig, felaktig indikation, etc.
 
niksal skrev:Menade närmast varför det blev tryckfall. Tekniskt fel, hål någonstans, någon knapp i fel ställning? Det är väl inte helt vardagligt att trycket faller så man plötsligt måste landa?Klicka för att utvidga...


Som sägs, det kan finnas många orsaker, det är sällan falsklarm och när det händer är det bråttom att komma ner till 10 000 fot. Det var inget ovanligt med tryckfall på SAS B737-600 tidigare. Jag vet inte om det nu är åtgärdat eftersom det förmodligen var ett konstruktionsfel.
 
KBA på väg hem nu, verkar flyga på låg höjd och med lägre fart än vanligt så blir nog lagad först på Kastrup.
 
Brandten skrev:Ser den inte på flightradar?Klicka för att utvidga...


Den försvann precis väster om Yekaterinburg! Heter SK9228. Har flugit på 3000 meter hela vägen.



Edit: Syns nu igen. Jag är dock inte säker på att den är på väg mot CPH. Den verkar inte hålla den kursen. Ser snarare ut som om den är på väg till någon annan plats i Europa.
 
Back
Top