Dr. Miles
Expert
I vinter 2011 åkte jag till Nya Zeeland med familjen.
Vid utresa flög jag den kortaste vägen till Nya Zeeland med THAI i ekonomiklass (det var tufft...), men vid hemresa passade jag på att ta en lång detur då jag åkte hem ensam.
Efter mycket förskning och tricksande av olika flygbonusprogram fick jag boka en trevlig resa hem.
Jag anlände till Auckland International Airport ca 2 timmar före avgång efter jag lämnade bilen tillbaka till hyrbilsfirman.
Det var Qantas som tog hand om Cathay Pacific check in i Auckland.
Qantas har ett separat rum för sina Busines class/First class passagerare samt oneworld statushavare.
Det var andra gången för mig att flyga med Cathay Pacific mellan Auckland och Hong Kong. Men förra gången var det Hong Kong till Auckland och var i Business class.
Jag var mycket nöjd med Cathay Pacifics service och stol som användes på linjen.
En trevlig koreansk kvinna tog hand om min check in.
Hon tilltalade mitt efternamn rätt (vilket tyvärr inte händer så ofta) och frågade mig om jag hade trevlig visitelse i Nya Zeeland.
Hon frågade också mig om jag hade kinesiskt visum eftersom min slutdestination av denna biljett var Beijing.
Jag förklarade för henne att jag som med japanskt pass inte behövde något kinesiskt visum för visitelse inom 15 dagar.
Efter lite knappande på datorn fick hon bekräftat att så var det fallet.
Hon taggede min väska till Beijing och skrev ut två boardingkort. Ett för Auckland - Hong Kong och ett för Hong Kong - Beijing dagen efter.
Hon informerade mig om det finns en tulldisk i samma check in rummet och First/Business class passagerare får använda den. Så att man sedan slipper att stå i en tullkö före immigrationen.
Tulldisken fanns på vänstra sidan av check-in rummet.
Det var lite vemodigt att lämna Nya Zeeland. Hoppas jag kan åka dit igen snart.
Det var lite kö till gränskontrolen. Det fanns tyvärr ingen Fast Track på Auckland flygplats oavsett kabinklass eller flygprogramstatus.
En dam med europeisk bakgrund satt i disken och hälsade som alla andra kiwi gör i Nya Zeeland. "Hi there!".
Hon undrade om jag tyckte om Nya Zeeland och jag svarade "Självklart jag gör! Jag har inte sett något trevligare land annanstans. Det är synd att jag måste lämna kiwilandet nu, men jag vill gärna komma tillbaka."
Hon skrattade högt och sa "Varför flyttar du inte till Nya Zeeland? ". Det är inte ofta man hör sådant från gränskontrollpersonal.
Efter säkerhetskontroll fick jag gå genom stor taxfree område.
Qantas Lounge fanns på övervåningen och de hade First class avdelning och Business class avdelning i loungen.
En dam vid receptionen hälsade mig när jag tog fram mitt boardingkort och hänvisade mig till First class lounge till vänster.
Jag var lite svettig efter mycket springande på morgonen för att flytta grejer. Så en dusch före flygning var nödvändig både för mig och för andras bästa.
Jag frågade receptionen om jag kunde använda dusch och då fick jag två handdukar, en kit av rakhyvel och tandborste osv.
Duschrummet i loungen var stort och fräsht. Bra tryck på vattnet var det också.
Liten minus för varmvatten vilket var lite för ljummet. Men kanske det berodde på säkerhetsåtgärd så att ingen skulle bränna sig i duschen.
Efter välbehövlig dusch och rakning kände jag mig mycket fräsh.
Tillbaka till First class lounge avdelning. Det var få folk där. Fyra personer inklusiv mig.
Det var ljust, trevlig atomosfär. First class avdelning var kompakt men kändes ändå rymlig.
Matutbudet var OK även om det inte var spektakurärt. Pajer, flingor, soppa, olika sorters bröd att tillgå.
Det fanns en hel del starkspriter för dem som vill bränna magen.
Jag tog bara en kopp Earl Grey té och scones för att inte bli för mätt innan kommande First class flygning.
Jag lämnade loungen en halvtimme före plannerad avgångstid.
På väg till gaten såg jag en Air Pacifics Boeing B747. Det var länge sedan när jag såg den sist. Helt otroligt att det finns så stort kundunderlag mellan Fiji och Nya Zeeland.
Air Pacific(Fijis flygbolag) Boeing B747
Emirates Airbus A380 från Sydney och Emirates Boeing B777 från Melbourne kom nästan samtidigt till terminalen. A380 är verkligen maffigt.
Boardingen hade redan börjat när jag kom till gaten. Det var en lång kö för ekonomiklass passagerare.
Vid gate fanns det separat kö för Business/First class passagerare samt oneworld statushavare. Men det var ändå lång kö in i byrggan för det inte fanns två separata ingångar för Business/First och Economy.
Väl inne i flygplanet blev jag välkomnad av tre flygvärdinnor. Äldsta flygvärdinnan(Pursern) visade mig min sittplats 3K.
Hon tilltalade mig med namn och presenterade sig. Hon sa att det var bara 2 personer i
First class på denna flygning och det var hon som skulle ta hand om mig.
Innan jag satte mig gjorde jag en miss. Jag letade efter hattfyllan för att lägga min väska. Det fanns ingen sådan i Cathay Pacifics First class på en Boeing B747!
Pursern visade mig en gömd garderob vid skärmen. Dock min väska fick inte plats där, så placerades jag väskan under ottoman.
Hon frågade mig om jag ville ha en champagne före flygning. Jag tackade ja och fick ett glas Amour De Deutz Brut 2002.
Jag är ingen vin/champagnekännare, men denna champagne smakade fruktig och mindre bitter.
Jag såg en Qantas Boeing B737 från mitt fönster. Qantas har direktflyg till Brisbane, Cairns, Melbourne och Sydney från Auckland. Alla flyg förutom en flight till Sydney är opererade av B737.
Några minuter efter planerad avgångstid stängdes dörren och en kabinpersonal ropade "Boarding completed".
Auckland-Hong Kong
Flight CX108 med Cathay Pacific
Avgång: 14:40
Ankomst: 20:45
Flygplan: Boeing B747
Klass: First Class
Sittplats: 03K
Trevlig sittplats med massa utrymme både för mig och för mina saker.
För första gången i min resande fick mina grejer varsin plats.
Det var halvmolnigt runt Auckland, så fick jag tyvärr ingen bra vy av Auckland från himmlen.
Efter säkerhetsbälteskylt var släckt kom en annan yngre flygvärdinna i 30 års åldern till mig och delade ut en meny.
Hon sa att jag kunde beställa när jag ville, men det kan ta upp till 30 minuter för att förbereda måltiden.
Jag tackade henne och sa att jag skulle beställa lunchen senare.
Menyn var:
Jag började höra melodyn av "I'm feeling good" när jag satte mig i First class stolen och tog lite champagne.
Yes, I’m feeling good!
Tar der verkligen 22 timmar 35 minuter till Hong Kong? Inte så bra reklam för urmakare om den visar fel tid...
Jag klagar inte för jag sitter i First class, men det låter mycket längre än nödvändigt.
Pursern kom och delade ut pyjamas från Shanghai Tan och necessär kit.
Brunna pyjamas var sköna och har kinesisk touch av design.
Jag gick till toalett för att byta om till pyjamas.
Flygvärdinnan sa att jag får använda högra toan och damen på 1K får använda vänstra toan. Alltså jag fick egen toa. Det är första gången i min flygkarriär.
Rymlig toa med två fönster.
Unga flygvärdinnan gjorde iordning av mitt bord och la duk över det. Allt serverades ifrån galley och inte från någon vagn.
Hon frågade om vad jag ville dricka till maten. Jag beställde ett glass tonic water(nej, inte Gin&Tonic) med is.
Första talriken var Rysk kaviar med lax. Jag gillade kombination av crème fraiche och hackad lök till laxen.
Soppan var krämig och god.
Jag beställde Jasminté till maten. Ja, jag dricker té till maten. Ingen vin eller champagne.
(Man kan tycka vilken slöseri att åka i First class utan att dricka dem, eller hur? )
Caesar salad. Osten var lite för stark för mig. (jag är inte förtjust i ost)
Jag valde lamm till huvudrätt. Lite för söt sås för min smak men köttet var mört och gott.
Det var ett självklart val för avgång från Nya Zeeland.
När jag blev lagom mätt av maten, kom flygvärdinnan till mig och frågade om jag ville ha ost före dessert.
Jag tackade nej till osten och bad henne att ta med dessert.
Desserten var butter pudding med vaniljglass.
Puddingen var återhållsamt söt vilket passade bra till glassen.
Efter måltiden beställde jag mitt obligatoriska oolongté.
Jag gillade att de serverade té med en kanna.
Strax utanför Stora barriärreven kom turbulensen. Det varade nästan en kvart.
Flygvärdinnan tog bort min tékopp från bordet och sa att hon skulle återkomma när turbulensen var över.
Det blev dags att lägga mig. Jag vaknade kl. 5 på morgonen den dagen, så lite vila skadade inte.
När jag reste mig från stolen kom en flygvärdinna och frågade mig om jag ville vila.
Jag tackade ja och hon gjorde ordning medan jag besökte toa.
Stolen(sängen) blev helt flat och var bred vid axlar och vid midjan.
Jag la mig i sängen och drog duntäcket över mig, sedan satte jag noise-cancelling headphones på.
Duntäcket var mjukt och värmt. Men för värmt! Jag vaknade några gånger och svettades.
Men samtidigt det var lite för kyligt att sova utan täcket. I-landsproblem...
Stolen:
Cathay Pacifics First class stolen är en av de bästa i flygindustrin.
Stolen tar en rejäl plats och det märks.
T ex British Airways klämmer in 14 First class stolar på nosen av en Boeing B747 medans Cathay Pacific har bara 9 First class stolar på samma yta.
Inredning är stilsam men elegant utan krimskrams.
Att ha ottoman var mycket trevligt. Speciellt vid uppstigning/landning då kan man vila fötterna.
17 tums widescreen skärm med Cathay Pacifics AVOD system Studio CX.
Jag vaknade efter 3 timmar. En flygvärdinna kom direkt och frågade mig om jag ville ha något.
Trots att jag åt en fullständig måltid bara tre timmar innan, kände jag mig lite hungrig ändå.
Jag beställde Roast duck nudelsoppa till mellanmål och en kopp Puh-er té.
Smakade helt OK och det fanns inget spår av korriander. Jag hatar korriander! 不要香菜啦!
Andra måltiden före laning hade jag tre val. Biff, Kungpo kyckling eller risotto.
Eftersom jag skulle möta min vän i Hong Kong och äta middag(kinamat) tillsammns, så Kungpo kyckling ströks från valet. Jag hade ett nästan traumatiska minne om risotto från SAS långflyg, så valet blev biff.
Köttet var lika mört som lammkött vid lunchen.
Flygplanet började inflygning mot Hong Kong. Jag hoppades att kunna se Hong Kong/Kowloon, men det var tyvärr mulet och jag såg ingenting förutom molnet.
Planet landade några minuter före tidtabell.
Färväl Cathay Pacific First class. På återseende!
Sammanfattning:
Resan med Cathay Pacific Fist Class var verkligen en upplevelse. Hårdprodukt erbjuder bekväm stol och bra avskildhet. Personalen var artiga och proffsiga. Servering var elegant utförd utan att vara för mycket.
Skilnad från Singapore Airlines, låter Cathay Pacific kabinpersonal passagerarna vara i fred men ändå uppmärksam och professionel service.
Det kanske berodde på att det fanns bara två passagerare i First class men de kom direkt så fort jag drack upp mitt té och frågade mig om påfyllnig.
Det var min första longhaul First class upplevelse, så det är klart man kan inte jämföra servicenivå med andra shorthaul, mediumhaul First class. Men när man räknar bort det ändå levererade Cathay Pacific superb First class produkt och service.
Om någon skulle vilja flyga till Asien i First class, rekommenderar jag Cathay Pacific värmt!
Bokning av biljetten:
Jag använde American Airlines AAdvantage miles. Auckland-Hong Kong-Beijing i First class kostade 45.000 miles + 60 USD per enkelresa, vilket är ett fantastiskt bra värde!
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Man kan köpa upp till 40.000 AAdvantage miles per år men det kommer ibland olika Buy miles bonus kampanj, då kan bonusen överskrida 40.000 miles per år gränsen.
Mer information om köp av AAdvantage miles kan ni läsa i den här tråden.
http://www.businessclass.se/oneworld/205-american-aadvantage-buy-miles-kampanj-trad-4.html#post42232
Vid utresa flög jag den kortaste vägen till Nya Zeeland med THAI i ekonomiklass (det var tufft...), men vid hemresa passade jag på att ta en lång detur då jag åkte hem ensam.
Efter mycket förskning och tricksande av olika flygbonusprogram fick jag boka en trevlig resa hem.
Jag anlände till Auckland International Airport ca 2 timmar före avgång efter jag lämnade bilen tillbaka till hyrbilsfirman.
Det var Qantas som tog hand om Cathay Pacific check in i Auckland.
Qantas har ett separat rum för sina Busines class/First class passagerare samt oneworld statushavare.
Det var andra gången för mig att flyga med Cathay Pacific mellan Auckland och Hong Kong. Men förra gången var det Hong Kong till Auckland och var i Business class.
Jag var mycket nöjd med Cathay Pacifics service och stol som användes på linjen.
En trevlig koreansk kvinna tog hand om min check in.
Hon tilltalade mitt efternamn rätt (vilket tyvärr inte händer så ofta) och frågade mig om jag hade trevlig visitelse i Nya Zeeland.
Hon frågade också mig om jag hade kinesiskt visum eftersom min slutdestination av denna biljett var Beijing.
Jag förklarade för henne att jag som med japanskt pass inte behövde något kinesiskt visum för visitelse inom 15 dagar.
Efter lite knappande på datorn fick hon bekräftat att så var det fallet.
Hon taggede min väska till Beijing och skrev ut två boardingkort. Ett för Auckland - Hong Kong och ett för Hong Kong - Beijing dagen efter.
Hon informerade mig om det finns en tulldisk i samma check in rummet och First/Business class passagerare får använda den. Så att man sedan slipper att stå i en tullkö före immigrationen.
Tulldisken fanns på vänstra sidan av check-in rummet.
Det var lite vemodigt att lämna Nya Zeeland. Hoppas jag kan åka dit igen snart.
Det var lite kö till gränskontrolen. Det fanns tyvärr ingen Fast Track på Auckland flygplats oavsett kabinklass eller flygprogramstatus.
En dam med europeisk bakgrund satt i disken och hälsade som alla andra kiwi gör i Nya Zeeland. "Hi there!".
Hon undrade om jag tyckte om Nya Zeeland och jag svarade "Självklart jag gör! Jag har inte sett något trevligare land annanstans. Det är synd att jag måste lämna kiwilandet nu, men jag vill gärna komma tillbaka."
Hon skrattade högt och sa "Varför flyttar du inte till Nya Zeeland? ". Det är inte ofta man hör sådant från gränskontrollpersonal.
Efter säkerhetskontroll fick jag gå genom stor taxfree område.
Qantas Lounge fanns på övervåningen och de hade First class avdelning och Business class avdelning i loungen.
En dam vid receptionen hälsade mig när jag tog fram mitt boardingkort och hänvisade mig till First class lounge till vänster.
Jag var lite svettig efter mycket springande på morgonen för att flytta grejer. Så en dusch före flygning var nödvändig både för mig och för andras bästa.
Jag frågade receptionen om jag kunde använda dusch och då fick jag två handdukar, en kit av rakhyvel och tandborste osv.
Duschrummet i loungen var stort och fräsht. Bra tryck på vattnet var det också.
Liten minus för varmvatten vilket var lite för ljummet. Men kanske det berodde på säkerhetsåtgärd så att ingen skulle bränna sig i duschen.
Efter välbehövlig dusch och rakning kände jag mig mycket fräsh.
Tillbaka till First class lounge avdelning. Det var få folk där. Fyra personer inklusiv mig.
Det var ljust, trevlig atomosfär. First class avdelning var kompakt men kändes ändå rymlig.
Matutbudet var OK även om det inte var spektakurärt. Pajer, flingor, soppa, olika sorters bröd att tillgå.
Det fanns en hel del starkspriter för dem som vill bränna magen.
Jag tog bara en kopp Earl Grey té och scones för att inte bli för mätt innan kommande First class flygning.
Jag lämnade loungen en halvtimme före plannerad avgångstid.
På väg till gaten såg jag en Air Pacifics Boeing B747. Det var länge sedan när jag såg den sist. Helt otroligt att det finns så stort kundunderlag mellan Fiji och Nya Zeeland.
Air Pacific(Fijis flygbolag) Boeing B747
Emirates Airbus A380 från Sydney och Emirates Boeing B777 från Melbourne kom nästan samtidigt till terminalen. A380 är verkligen maffigt.
Boardingen hade redan börjat när jag kom till gaten. Det var en lång kö för ekonomiklass passagerare.
Vid gate fanns det separat kö för Business/First class passagerare samt oneworld statushavare. Men det var ändå lång kö in i byrggan för det inte fanns två separata ingångar för Business/First och Economy.
Väl inne i flygplanet blev jag välkomnad av tre flygvärdinnor. Äldsta flygvärdinnan(Pursern) visade mig min sittplats 3K.
Hon tilltalade mig med namn och presenterade sig. Hon sa att det var bara 2 personer i
First class på denna flygning och det var hon som skulle ta hand om mig.
Innan jag satte mig gjorde jag en miss. Jag letade efter hattfyllan för att lägga min väska. Det fanns ingen sådan i Cathay Pacifics First class på en Boeing B747!
Pursern visade mig en gömd garderob vid skärmen. Dock min väska fick inte plats där, så placerades jag väskan under ottoman.
Hon frågade mig om jag ville ha en champagne före flygning. Jag tackade ja och fick ett glas Amour De Deutz Brut 2002.
Jag är ingen vin/champagnekännare, men denna champagne smakade fruktig och mindre bitter.
Jag såg en Qantas Boeing B737 från mitt fönster. Qantas har direktflyg till Brisbane, Cairns, Melbourne och Sydney från Auckland. Alla flyg förutom en flight till Sydney är opererade av B737.
Några minuter efter planerad avgångstid stängdes dörren och en kabinpersonal ropade "Boarding completed".
Auckland-Hong Kong
Flight CX108 med Cathay Pacific
Avgång: 14:40
Ankomst: 20:45
Flygplan: Boeing B747
Klass: First Class
Sittplats: 03K
Trevlig sittplats med massa utrymme både för mig och för mina saker.
För första gången i min resande fick mina grejer varsin plats.
Det var halvmolnigt runt Auckland, så fick jag tyvärr ingen bra vy av Auckland från himmlen.
Efter säkerhetsbälteskylt var släckt kom en annan yngre flygvärdinna i 30 års åldern till mig och delade ut en meny.
Hon sa att jag kunde beställa när jag ville, men det kan ta upp till 30 minuter för att förbereda måltiden.
Jag tackade henne och sa att jag skulle beställa lunchen senare.
Menyn var:
Lunch
Caviar and Balik
Caviar and Balik salmon "Tsar Nicolaj"
International Favourites
Celeriac cream soup
Caesar salad with croutons
Roasted rack of lamb with spinach and pinenut in crepinette, fondant potatoes, peas, beans and carrots
or
Braised red wine beef agnolotti with jus, broccolini and tomato concasse
Chinese Favourites
Double boiled pork soup with kaza and dried small red beans
Cold plate - mushrooms with mixed capsicums
Steamed orange roughy with wood fungus and preserved vegetable
or .
Sweet and sour prawns, sevred with steamed jasmine rice, stir-fried pak choy and carrots
Cheese and Dessert
Gouda with Fenugreek, Kapiti Aged Cheddar, Kapiti Kirima Double Cream
Camembert, Kaimai Creamy Blue
Fresh berries with cream
Warm croissant and butter pudding with vanilla ice cream
Sweet red bean soup
Tea and Coffee
Pralines
Jag började höra melodyn av "I'm feeling good" när jag satte mig i First class stolen och tog lite champagne.
Birds flying high, you know how I feel
Sun in the sky, you know how I feel
Breeze drifting on by, you know how I feel
It's a new dawn
It's a new day
It's a new life
For me..
And I'm feeling good
Yes, I’m feeling good!
Tar der verkligen 22 timmar 35 minuter till Hong Kong? Inte så bra reklam för urmakare om den visar fel tid...
Jag klagar inte för jag sitter i First class, men det låter mycket längre än nödvändigt.
Pursern kom och delade ut pyjamas från Shanghai Tan och necessär kit.
Brunna pyjamas var sköna och har kinesisk touch av design.
Jag gick till toalett för att byta om till pyjamas.
Flygvärdinnan sa att jag får använda högra toan och damen på 1K får använda vänstra toan. Alltså jag fick egen toa. Det är första gången i min flygkarriär.
Rymlig toa med två fönster.
Unga flygvärdinnan gjorde iordning av mitt bord och la duk över det. Allt serverades ifrån galley och inte från någon vagn.
Hon frågade om vad jag ville dricka till maten. Jag beställde ett glass tonic water(nej, inte Gin&Tonic) med is.
Första talriken var Rysk kaviar med lax. Jag gillade kombination av crème fraiche och hackad lök till laxen.
Soppan var krämig och god.
Jag beställde Jasminté till maten. Ja, jag dricker té till maten. Ingen vin eller champagne.
(Man kan tycka vilken slöseri att åka i First class utan att dricka dem, eller hur? )
Caesar salad. Osten var lite för stark för mig. (jag är inte förtjust i ost)
Jag valde lamm till huvudrätt. Lite för söt sås för min smak men köttet var mört och gott.
Det var ett självklart val för avgång från Nya Zeeland.
När jag blev lagom mätt av maten, kom flygvärdinnan till mig och frågade om jag ville ha ost före dessert.
Jag tackade nej till osten och bad henne att ta med dessert.
Desserten var butter pudding med vaniljglass.
Puddingen var återhållsamt söt vilket passade bra till glassen.
Efter måltiden beställde jag mitt obligatoriska oolongté.
Jag gillade att de serverade té med en kanna.
Strax utanför Stora barriärreven kom turbulensen. Det varade nästan en kvart.
Flygvärdinnan tog bort min tékopp från bordet och sa att hon skulle återkomma när turbulensen var över.
Det blev dags att lägga mig. Jag vaknade kl. 5 på morgonen den dagen, så lite vila skadade inte.
När jag reste mig från stolen kom en flygvärdinna och frågade mig om jag ville vila.
Jag tackade ja och hon gjorde ordning medan jag besökte toa.
Stolen(sängen) blev helt flat och var bred vid axlar och vid midjan.
Jag la mig i sängen och drog duntäcket över mig, sedan satte jag noise-cancelling headphones på.
Duntäcket var mjukt och värmt. Men för värmt! Jag vaknade några gånger och svettades.
Men samtidigt det var lite för kyligt att sova utan täcket. I-landsproblem...
Stolen:
Cathay Pacifics First class stolen är en av de bästa i flygindustrin.
Stolen tar en rejäl plats och det märks.
T ex British Airways klämmer in 14 First class stolar på nosen av en Boeing B747 medans Cathay Pacific har bara 9 First class stolar på samma yta.
Inredning är stilsam men elegant utan krimskrams.
Att ha ottoman var mycket trevligt. Speciellt vid uppstigning/landning då kan man vila fötterna.
17 tums widescreen skärm med Cathay Pacifics AVOD system Studio CX.
Jag vaknade efter 3 timmar. En flygvärdinna kom direkt och frågade mig om jag ville ha något.
Trots att jag åt en fullständig måltid bara tre timmar innan, kände jag mig lite hungrig ändå.
Jag beställde Roast duck nudelsoppa till mellanmål och en kopp Puh-er té.
Smakade helt OK och det fanns inget spår av korriander. Jag hatar korriander! 不要香菜啦!
Andra måltiden före laning hade jag tre val. Biff, Kungpo kyckling eller risotto.
Eftersom jag skulle möta min vän i Hong Kong och äta middag(kinamat) tillsammns, så Kungpo kyckling ströks från valet. Jag hade ett nästan traumatiska minne om risotto från SAS långflyg, så valet blev biff.
Köttet var lika mört som lammkött vid lunchen.
Flygplanet började inflygning mot Hong Kong. Jag hoppades att kunna se Hong Kong/Kowloon, men det var tyvärr mulet och jag såg ingenting förutom molnet.
Planet landade några minuter före tidtabell.
Färväl Cathay Pacific First class. På återseende!
Sammanfattning:
Resan med Cathay Pacific Fist Class var verkligen en upplevelse. Hårdprodukt erbjuder bekväm stol och bra avskildhet. Personalen var artiga och proffsiga. Servering var elegant utförd utan att vara för mycket.
Skilnad från Singapore Airlines, låter Cathay Pacific kabinpersonal passagerarna vara i fred men ändå uppmärksam och professionel service.
Det kanske berodde på att det fanns bara två passagerare i First class men de kom direkt så fort jag drack upp mitt té och frågade mig om påfyllnig.
Det var min första longhaul First class upplevelse, så det är klart man kan inte jämföra servicenivå med andra shorthaul, mediumhaul First class. Men när man räknar bort det ändå levererade Cathay Pacific superb First class produkt och service.
Om någon skulle vilja flyga till Asien i First class, rekommenderar jag Cathay Pacific värmt!
Bokning av biljetten:
Jag använde American Airlines AAdvantage miles. Auckland-Hong Kong-Beijing i First class kostade 45.000 miles + 60 USD per enkelresa, vilket är ett fantastiskt bra värde!
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Man kan köpa upp till 40.000 AAdvantage miles per år men det kommer ibland olika Buy miles bonus kampanj, då kan bonusen överskrida 40.000 miles per år gränsen.
Mer information om köp av AAdvantage miles kan ni läsa i den här tråden.
http://www.businessclass.se/oneworld/205-american-aadvantage-buy-miles-kampanj-trad-4.html#post42232
Last edited: