Senaste nytt

14 dagar i Kalifornien med en 6-åring. Lång rapport med många bilder

palmen

Moderator
Tack för rapporten!
Vad det gäller vykort så använder jag också appen Riktiga Vykort, enkelt och smidigt med egna bilder. Ett måste att skicka kört till mormor från en del av resorna man gör.
 

chazzie

Medlem
Mycket trevlig rapport! Jag har tagit mig ut till västra USA två gånger, en gång till Vegas-området och en snabbvisit (i princip en MR) till Kalifornien. Än så länge är det än av mina favoritplatser att besöka, dels för att vädret i regel är bra, folket är trevliga och jag gillar öknen, det är något speciellt med ett så pass kargt landskap. Just Death Valley rankar jag som en av de allra högsta reseupplevelser jag haft, att glida runt i en knallorange Dodge Challenger bidrog också med positiva vibbar :)

Yosemite är fantastiskt vackert också, det såg ut att vara hyfsade flöden i vattenfallen också, vilket bidrar till mäktigare vyer. Jag hann tyvärr inte med SF men väl ta större delen av Highway 1 ned tillbaka till LA och det var kanonväder hela vägen så den upplevelsen blev klart mäktig.

Just det där med frimärken är lite speciellt, jag brukar skicka lite vykort och är med på noterna men av någon anledning brukar jag pricka in besöket till postkontoret under lunchtid, så jag har suttit utanför i alla fall 3 postkontor i USA med en Mountain Dew och en Payday-bar i väntan på att de skall öppna igen =}
 

palmen

Moderator
Vad tyckte ni @Börnen om Monterey? Till nästa besök kan jag tipsa om ett måste, att besöka Alvarado Street Brewery! Bland det bästa i ölväg jag druckit i USA och bra mat på deras pub i stan.
 

Börnen

Medlem
.

Jag skickar inga riktiga vykort längre. Jag använder mig alltid av postens app Riktiga vykort.

Men vad är det med bilfirmor och GPS. Det är värre än hotell och internet när det gäller att profitera på sina kunder. Jag kör numera alltid offline på min mobil eller padda. Kopplar upp mig blixtsnabbt och tar ut läget och stänger av. En veckas hyra kostar mer än att köpa en ny. Det är inte rimligt.

Nu är det ju lite charmigt med sexåringens handstil på korten och mormor gillar de "äkta" korten bäst :)

Amerikanska barnfamiljer tar ofta med sig bilbarnstolar på flygresan för att slippa hyra extra bilbarnstolar till hyrbilen. Ungefär samma tänk som med GPS.

Vi tar också med oss bilbarnstol, men den checkar vi in :) Planen var att köpa en GPS men då det ingick gratis i bilen så blev det aldrig av.

Hur svårt kan det vara för butiker som säljer vykort (speciellt i turiststäder som New Orleans och Chicago) att själva köpa in frimärken och sälja dem som en tjänst?

Exakt! Känns som en rimlig service / merförsäljning

Hittade en liten guide som ger tips om vart man kan köpa frimärken i USA. Möjligheten att köpa porto i bankomat var ny för mig, men låter som en bra idé.

Lysande!
 

Börnen

Medlem
Vad tyckte ni @Börnen om Monterey? Till nästa besök kan jag tipsa om ett måste, att besöka Alvarado Street Brewery! Bland det bästa i ölväg jag druckit i USA och bra mat på deras pub i stan.

Vi var med i "stadsdelen" Pacific Grove. Där var det riktigt fint med ett litet familjärt centrum (flera mysiga restauranger), bra promenader längs vattnet mm. Monterey centrum är som amerikanska småstäder mest. Men lätt att köra i och gott om parkeringar (speciellt i närheten av akvariet)
 

Falcon71

Medlem
gick 6 åringen 1,6 mil ? bra jobbat
väntar med spänning på disneyrapporter - håller på att göra samma disneyresa med min 6åring där vi nu har asien kvar
 
Toppen