Har skyways Hub i CPH? eller hur ska de sköta repossition av dessa maskiner?.
Visst spyddes det galla över Skyways och deras F50... Cimber sågs väl snarast som befriare när de kom och höjde standarden.. Men visst alternativet SF340 i grannbyn är ju inte roligare precis.
Till råga på allt så kommer linjen slingas KSD–NRK–CPH, uruselt för paxen till KSD och betydligt mindre platser att välja och vraka bland.
![]()
Om grannbyn kunde samordna sej med NRK eller tvärtom kanske vi kunde få tillbaka våra fyra frekvenser om dagen som vi en gång i tiden hade med SAS. Om man flyger varannan tur till NRK resp LPI och ordnar markrransporten ifall bilen står på fel flygplats så borde båda städerna kunna få en bättre flygstandard än F50 eller SF340 eller den riktiga rysaren Jetstrem 32. Det tar ju inte mer än 30 min mellan städerna och det slår ju tåget till ARN.
HEL finns kvar med bolag som samarbetar med Finnair och den lär gå bra som matarlinje till Asientrafiken.Men ni hade ju era fyra turer till CPH (utöver två dagliga till MUC och en daglig till HEL) med små fina jetplan och ordentlig C-klass men det gick ju inte runt.
Ja varför de fyra turerna med Cimber inte gick bra vet jag inte, det var ju sämre konjuktur just då. Någon ordentlig C klass fanns det ju inte, det var samma stolar och utrymme i hela planet vad jag minns och det var vin eller öl till alla.
Vad jag försöker säga är att om vi delade trafiken med LPI så borde vi kunna få underlag till dessa fyra turer igen. Vi har bara 50 km mellan flygplatserna och körtiden är 30 min. vilket inte är någon tid att tala om. Istället satsar LPI nu på en egen morrontur vid ung samma tid som avgången från NRK. Vi pumpar in 35 Mkr per flygplats i skattepengar därför vi har dubbla flygplatsadministrationer. Denna kostnad går reducera med många miljoner och vi kan få ett bättre utbud vid en samverkan, vilket också flygplatsutredningen föreslagit.