Senaste nytt

Hawaii - En tokig tråd för den som är såld på Hawaii only

Problemet är att färjor finns inte. Utan då blir du hänvisad till inrikesflyg...
Kan kosta mer än vad det smakar om man bara vill göra en dagsetapp...
Plus att flyg kan bli fullbokade...

Kapar tråden... finns det en sammanfattning på de olika öarna i Hawaii och vad de erbjuder?
Ska spendera 2v i mitten av augusti och behöver tips på hur jag maximerar vistelsen.
Naturupplevelse, god mat och strandhäng framför storstad, trängsel och turistcharter

Kapar tråden... finns det en sammanfattning på de olika öarna i Hawaii och vad de erbjuder?
Ska spendera 2v i mitten av augusti och behöver tips på hur jag maximerar vistelsen.
Naturupplevelse, god mat och strandhäng framför storstad, trängsel och turistcharter

Det du inte hittar i denna tråd får du googla dej fram till. Varje ö har sin charm och utbud. De vanligaste öarna är Oahu med Honolulu och Maui eftersom båda dessa öar har direktflyg från västkusten. Båda har fina naturupplevelser med övervikt för Maui. Om du har två veckor tycker jag du skall ta en vecka var på dessa öar. God mat finns det på alla ställen, det är ju USA så det är ju det robusta köket som gäller. Även Honolulu har sin charm, en dag på Waiikikki beach är ett måste. Jag har hyrt hus i Kailua norr om Honolulu. Det är ett lugnt och skönt ställe med en utomordentlig beach med väldigt lite turister. Hyra bil är ett måste.

Alla fyra huvudöar har direktflyg från västkusten numera. Absolut kombinera två öar. Hyrbil för att se mer än bara ett ställe. Jag vet inte vad du inkluderar i "strandhäng" men de flesta stränder är publika men också ganska befridae från barer och liknande (hotellstränderna undantagna).

Om du absolut inte vill ha storstad ta Maui + Kauai (tycker jag).

Skulle rekommendera Kauai för fantastiska naturupplevelser. Om du har tid och råd så ta en helikoptertur. Magiskt att flyga mellan bergen. Nackdelen är att det är den ön som har mest nederbörd.

Visst regnar det en del på Kauai, men på södra sidan (Poipu) är det "tillräckligt" solsäkert. Det är en otroligt grön ö (kallas inte för inte The Garden Isle). Och så finns det massor med lösgående fjäderfän...

Jag har ställt en hel del frågor i den här tråden och fått många bra svar. Nu när jag har varit på Oahu tänkte jag dela med mig av några erfarenheter i blandad ordning!

Hyrbil
Hyrde av Budget, en "Minivan" och fick en Toyota Sienna. Bra bil, hämtade i Waikiki och lämnade på flygplatsen. Inga bekymmer och bra pris. Vi skulle klarat oss bra med en mindre bil (fem pers).

Hilton Hawaiian Village
Nja... Ett gigantiskt hotellkomplex (3386 rum, 20 restauranger, 90 affärer o.s.v.). Vackert, välskött, men dyrt (både boende, mat, aktiviteter) för få och för små pooler. Jag tror man kan hitta både bättre och billigare boende i Waikiki. Som HHD fick jag två flaskor vatten, för fem personer i tre dagar...

Prepaid SIM, ZIP SIM
Funkade riktigt bra. Oftast 3G, men 4G i Honolulu. Körde med en 4G-router och hela familjen körde smärtfritt i 18 dagar (även i Chicago och kring San Francisco på vägen dit/hem)

Kailua
Hyrde ett "hus" genom AirBnB. Något som inte framgick var att samma hus hyrdes av flera familjer, genom att villan var delad i flera mindre enheter. Inga problem alls för vår del eftersom barnen hittade nya vänner direkt, men kanske inte vad man hade förväntat sig. Några kackerlackor och ödlor som hälsade på, inga gardiner/fönsterluckor för mörkläggning m.m. gjorde vistelsen extra minnevärd. Vi trivdes utmärkt. Med fem minuters gångväg till Kailua beach kan man inte klaga. På tal om Kailua beach, och kanske ännu mer Lanikai beach, så är dessa väldigt vackra och bra på alla sätt och vis. MEN, förväntar man sig någon som är exceptionellt bättre än många andra stränder på Oahu blir man lätt besviken. Jag hade kanske för högt ställda förväntningar. Har man vägarna förbi, så ska man absolut stanna till, men har man kort om tid finns det liknande stränder överallt.

Hanauma Bay
Ett ställe som omnämns som ett "måste" på Oahu. Mycket fisk att se, men inte särskilt klart vatten, och inte så stor variation. Parkeringen blir full runt kl 9 på morgonen och då stängs entren. Packat med turister och "isolerat" i den bemärkelsen att det finns inga restauranger, affärer eller andra aktiviteter i närheten. En mycket bättre snorklingsupplevelse får man vid Shark's cove. Vattnet är betydligt klarare, det finns mycket fler arter och varierande botten. Samtidigt finns duschar, toaletter och annat i närheten. Lite svårtillgänglig strand om man har mindre barn är enda nackdelen.

Ziplining
Vi testade CLIMB works Keana farms. Tre timmars tur som var väldigt bra organiserad. Dyrt.

Luau
Chief's Luau var bra. Jag har inget att jämföra med, men hela familjen var nöjda med kvällen. Buffén var inget att hurra för varken gällande kvalitet eller mängd/variation, däremot var föreställningen väldigt väl genomförd och det fanns aktiviteter att prova på innan maten. Köp den billigaste biljetten. Det finns flera nivåer där man erbjuds olika förmåner i form av bättre sittplatser, extra drinkbiljetter etc. men det är stor skillnad i pris, och alla fick i princip samma upplevelse.

Sköldpaddor
Lainakea beach är platsen man ska till. Inte turtle beach som ligger precis bredvid, och absolut inte Turtle bay. Vid Lainakea finns det sköldpaddor dagligen, och de är både uppe på stranden och vilar, och nere i vattnet och äter. Helt orädda och en fantastisk naturupplevelse.

Guidebok
Oahu revealed. Köp den. Ladda ner appen! Hela guideboken offline, med kartfunktion kopplad till alla aktiviteter, stränder, restauranger och affärer. Helt oumbärlig.

Övriga platser
Kawela bay, en "gömd" strand som är svår att hitta till om man inte följer tipsen från guideboken. Stranden är lite isolerad och ger en paradiskänsla. Det finns inget i närheten, varken toalett, dusch, man/dryck eller annat, så kom dit förberedd.
Dole plantation, passerar du så stanna och köp en annanasmjukglass, men betala inte för att vandra i labyrinten eller åka med tåget.
Maunawili trail, en väldigt fin naturupplevelse! Det är en vandringled som följer bergssidan vilken gör att det inte blir så mycket upp och ner. Går att vandra utan problem med små barn och vanliga sneakers. Allt som behöver är några flaskor vatten och en kamera, det är riktig regnskog!

Tack för alla tips
Efter rekomendation ser resplanen ut enligt följande:
Kauai i 5 dagar på Castle Makahuena at Poipu och sen
Maui i 7 dagar, var är bästa området att bo i?

På Maui föredrar jag området runt Kihei (på södra delen av ön).

@RickardG: Kan inte annat än hålla med om Ohau Revealed. Finns en bok för varje ö. Köp dem! Innehåller massor med tips även för någon som varit där många gånger.
Att det är dyrt på Hilton Hawaiian Village kan man se genom några intressanta prisjämförselser. ABS Stores (som finns i överflöd på Ohau och de andra öarna) har ofta upp till 10% högre priser inne på Hilton-komplexet jämfört med i övriga Waikiki. Starbucks tar cirka 50c extra för kaffe på Hilton-området jämfört med Waikiki - som i sin tur är uppemot 25c dyrare än icke turistområden. Mitt tips är att undvika Hilton-området helt och hållet.

Även dags för mig att skriva några sammanfattande ord om min och sambons resa till Hawaii och Oahu påsken för ett år sedan.

Flygresan
Bokade den Business-deal som *A JV-bolagen hade i slutet av 2014. ARN-FRA-SFO-HNL med Lufthansa och United och HNL-YVR-LHR-ARN med Air Canada Rouge, Air Canada och SAS. Trevligt men en kommentar kring Air Canada Rouge, undvik på kvälls/nattflygningar, rätt dålig recline och svårt att sova.

Boende
Vi bodde på tre ställen. Hotell i Waikiki (Queen Kapiolani Hotel) och sedan hyrde vi hus/rum i Hauula och Kailua. Antalet hotell utanför Honolulu är till antal väldigt begränsat men finns gott om sätt att hyra hus/rum/lägenheter.

Ta sig runt
De första dagarna i Waikiki tog vi oss runt till fots och med taxi. Lite lätt groggy efter lång flygresa och stor tidsomställning. Inte helt lätt att hitta billig parkering i Waikiki så skönt att inte behöva bry sig om bil. För resten av tiden på Oahu så hade vi hyrbil från Avis. Lätt att ta sig till flygplatsen och hämta upp. Vägarna på ön utanför Honolulu är väl av varierande kvalitet men enkelt att ta sig fram även med stor bil.

Oahu
Verkligen stor skillnad mellan Honolulu/Waikiki och resten av ön. Storstad, typ Miami South beach, för att så fort du lämnar staden kommer ut på landet m mindre byar och samhällen även om Kailua är mer av en stad än en by. För er som står i tankarna att prova på att surfa, gör det!! Av någon anledning så blev det aldrig av för oss. Finns gott om ställen där det erbjuds kurser i olika nivåer. Vi gjorde ett antal olika hikes till utkiksplatser och vattenfall runt om på ön. Tänk på att göra dom tidigt eller sent då det kan vara riktigt varmt mitt på dagen. Finns vandringar för alla smaker och svårighetsgrad. Vid North shore fanns det gott om olika food trucks med stort utbud av mat.

Pearl Harbor
Vad ska jag säga? För en som varit europa runt för att se historiska platser från andra världskriget var detta höjdpunkten på resan, nästan overkligt då jag aldrig hade sett mig själv besöka Pearl Harbor utan bara läst mycket och sätt så gott som alla filmer som finns om de olika slagen i stilla havet. Gick att köpa lite olika biljettpaket till för de olika fartygen som ligger runt omkring USS Arizona Memorial och själva utställningarna om Pearl Harbor-attacken och kriget i stilla havet. Väldigt fint gjort och informativt, amerikaner kan verkligen bygga en bra story. Tyckte utställningarna gjorde balanserade försök att beskriva vad som drev Japanerna att starta sitt fälttog runt om i Asien. Är du någorlunda intresserad så tar detta en hel dag. Vi var runt i utställningen, ut till Arizona memorial och sedan buss bort till USS Missouri. Bara det symboliska värdet i att du har platserna för där andra världskriget började och slutade för USAs del fick en att få gåshud. När vi var där så fick du inte ta in några som helst väskor utan de fick du lämna i bilen eller i särskilda förvaringsinlämning. Kamera fick självklart tas med in men ingen väska.

Övrigt
Besökte Polynesian Culture center på nordöstra delen av ön, där det även bjöds på Luau. Helt okej försök att beskriva de olika områden som polyneeserna befolkar och dess olika kulturer även om det ibland blev lite för mycket. Vi köpte även biljetter till kvällsshowen som var intressant och kan rekomenderas.
Vi var där i lite drygt två veckor vilket vara kanske några dagar för mycket för att bara vara på Oahy. Så här i efterhand skulle vi nog ha lagt in besök på yttreliggare en av öarna. En lärdom till nästa resa för tillbaka ska vi och det snart.... :)

Toppen