Jag har ställt en hel del frågor i den här tråden och fått många bra svar. Nu när jag har varit på Oahu tänkte jag dela med mig av några erfarenheter i blandad ordning!
Hyrbil
Hyrde av Budget, en "Minivan" och fick en Toyota Sienna. Bra bil, hämtade i Waikiki och lämnade på flygplatsen. Inga bekymmer och bra pris. Vi skulle klarat oss bra med en mindre bil (fem pers).
Hilton Hawaiian Village
Nja... Ett gigantiskt hotellkomplex (3386 rum, 20 restauranger, 90 affärer o.s.v.). Vackert, välskött, men dyrt (både boende, mat, aktiviteter) för få och för små pooler. Jag tror man kan hitta både bättre och billigare boende i Waikiki. Som HHD fick jag två flaskor vatten, för fem personer i tre dagar...
Prepaid SIM, ZIP SIM
Funkade riktigt bra. Oftast 3G, men 4G i Honolulu. Körde med en 4G-router och hela familjen körde smärtfritt i 18 dagar (även i Chicago och kring San Francisco på vägen dit/hem)
Kailua
Hyrde ett "hus" genom AirBnB. Något som inte framgick var att samma hus hyrdes av flera familjer, genom att villan var delad i flera mindre enheter. Inga problem alls för vår del eftersom barnen hittade nya vänner direkt, men kanske inte vad man hade förväntat sig. Några kackerlackor och ödlor som hälsade på, inga gardiner/fönsterluckor för mörkläggning m.m. gjorde vistelsen extra minnevärd. Vi trivdes utmärkt. Med fem minuters gångväg till Kailua beach kan man inte klaga. På tal om Kailua beach, och kanske ännu mer Lanikai beach, så är dessa väldigt vackra och bra på alla sätt och vis. MEN, förväntar man sig någon som är exceptionellt bättre än många andra stränder på Oahu blir man lätt besviken. Jag hade kanske för högt ställda förväntningar. Har man vägarna förbi, så ska man absolut stanna till, men har man kort om tid finns det liknande stränder överallt.
Hanauma Bay
Ett ställe som omnämns som ett "måste" på Oahu. Mycket fisk att se, men inte särskilt klart vatten, och inte så stor variation. Parkeringen blir full runt kl 9 på morgonen och då stängs entren. Packat med turister och "isolerat" i den bemärkelsen att det finns inga restauranger, affärer eller andra aktiviteter i närheten. En mycket bättre snorklingsupplevelse får man vid Shark's cove. Vattnet är betydligt klarare, det finns mycket fler arter och varierande botten. Samtidigt finns duschar, toaletter och annat i närheten. Lite svårtillgänglig strand om man har mindre barn är enda nackdelen.
Ziplining
Vi testade CLIMB works Keana farms. Tre timmars tur som var väldigt bra organiserad. Dyrt.
Luau
Chief's Luau var bra. Jag har inget att jämföra med, men hela familjen var nöjda med kvällen. Buffén var inget att hurra för varken gällande kvalitet eller mängd/variation, däremot var föreställningen väldigt väl genomförd och det fanns aktiviteter att prova på innan maten. Köp den billigaste biljetten. Det finns flera nivåer där man erbjuds olika förmåner i form av bättre sittplatser, extra drinkbiljetter etc. men det är stor skillnad i pris, och alla fick i princip samma upplevelse.
Sköldpaddor
Lainakea beach är platsen man ska till. Inte turtle beach som ligger precis bredvid, och absolut inte Turtle bay. Vid Lainakea finns det sköldpaddor dagligen, och de är både uppe på stranden och vilar, och nere i vattnet och äter. Helt orädda och en fantastisk naturupplevelse.
Guidebok
Oahu revealed. Köp den. Ladda ner appen! Hela guideboken offline, med kartfunktion kopplad till alla aktiviteter, stränder, restauranger och affärer. Helt oumbärlig.
Övriga platser
Kawela bay, en "gömd" strand som är svår att hitta till om man inte följer tipsen från guideboken. Stranden är lite isolerad och ger en paradiskänsla. Det finns inget i närheten, varken toalett, dusch, man/dryck eller annat, så kom dit förberedd.
Dole plantation, passerar du så stanna och köp en annanasmjukglass, men betala inte för att vandra i labyrinten eller åka med tåget.
Maunawili trail, en väldigt fin naturupplevelse! Det är en vandringled som följer bergssidan vilken gör att det inte blir så mycket upp och ner. Går att vandra utan problem med små barn och vanliga sneakers. Allt som behöver är några flaskor vatten och en kamera, det är riktig regnskog!