Norwegian DY4321 har nödlandat i Köpenhamn

Designator skrev:Ska vi slå vad?Klicka för att utvidga...
Jag vet ingenting om detta specifika ärende, vet du? Vad jag vet är att flygbolag har bevisbördan för att något är en extraordinär händelse och att den ribban är satt skyhögt. Praxis under de senare åren talar för detta - händelser de flesta av oss säkerligen trodde var extraordinära har visat sig inte vara det. Om Norwegian inte kan visa att detta var extraordinärt förlorar de caset.
 
Jag har ingen insider information till den här flighten, nej.

Men jag vet att brand eller rökutveckling ombord inte hör till dina normala förseningar, utan är en nödsituation och i allra högsta grad unforeseen.
 
Designator skrev:Jag har ingen insider information till den här flighten, nej.Men jag vet att brand eller rökutveckling ombord inte hör till dina normala förseningar, utan är en nödsituation och i allra högsta grad unforeseen.Klicka för att utvidga...
Eftersom du har fel så får jag väl hjälpa dig på traven. Här kan du till och med se vad EU-utkastet säger om brand. Detta är alltså vad som gäller, sedan kan du förstås få leva i din egen värld.





upload_2016-7-1_16-55-27-png.53881





http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb-extraordinary-circumstances-list.pdf
 
Designator skrev:Ok.Du har rätt och jag har fel.Norweigan ger säkert passagerarna ersättning....Klicka för att utvidga...
Nej, du har helt rätt i att Norwegian kommer att vägra. Det gör bolaget (liksom många andra bolag) alltid. Däremot har du, som visats, fel i sakfrågan.
 
DY4321 verkar snart vara på väg från Kastrup!




//uploads.tapatalk-cdn.com/20160701/920dcf14afb5aa73b765f0c8813891b5.jpg
 
En smula OT:



Min känsla är att flygbolagen börjar bli sämre att boka om till andra bolag. Särskilt inrikes (DY, SK och TF).

De erbjuder istället återbetalning, buss eller ombokning till egna bolaget senare.



Någon med samma känsla?

Det står ju i strid med EG261/2004 där det står ombokning till liknande färdmedel..
 
Norwegian "nödlandar" 2 November 2015 , 27 Mars 2016 , 1 Juli 2016 pga av rök i kabinen , kanske dags att tekniker kontrollerar "brödrosten" oftare
 
Här kan man läsa en berättelse från den person som upptäckte "branden" i ugnen. Bränd plast, luktar 261/2004 lång väg här.



Källa: Norwegians svenska Facebook.



Från nödlandning till kaos.



Den 1 juli skulle vår efterlängtade semester börja. Jag och min pojkvän hade bokat två flygbiljetter med Norwegian morgonen den 1 juli som skulle ta oss 09.35 från Arlanda för att landa kl 12.40 i Nice, Frankrike. Vi hade förbokat våra sittplatser längst fram i planet på rad 1. Efter 1h i luften då maten hade börjat serveras känner vi en stark lukt, det luktar riktigt illa. Några minuter senare reser jag mig upp och går in i det obemannade köket i främre delen av planet, där känner jag lukten av bränd plast och ser vit rök komma från en ventilation. Jag springer snabbt till flygvärdinnan som serverar mat i mitten av planet och säger att det brinner och kommer vit rök ur ugnen. Flygvärdinnan handlar snabbt och springer in i köket, kallar på de andra flygvärdinnorna och allt vi hör är brandsläckaren som används bakom skynket. Lukten av bränd plast har nu spridit sig i hela planet och det gick knappt att andas in (den giftiga) luften. Vi nödlandar i Köpenhamn, brandkåren går in i planet och undersöker saken, piloten tar beslutet av utrymma planet och väl i en väntsal på Köpenhamns flygplats sitter vi alla, barn, föräldrar och äldre i en väntsal - tacksamma! Vi hade stor respekt för er flygpersonal som handlade snabbt, tänkte "safety first" och tog oss alla i säkerhet. Nu var vi strandsatta på CPH flygplats, flygpersonalen hade flugit så många timmar att Norwegian var tvungna att hitta ett nytt crew och flygplan till oss resenärer. Vi blir kvar på flygplatsen från kl 11.30 tills vi återigen efter lång ovisshet och ändrade flygtider lyfter kl 20.45. Väl i planet frågar många oroliga resenärer om bagaget verkligen är med i planet, flygpersonalen säger "ja självklart är bagaget med!". Vi landar kl 23.30 på Nice flygplats i Frankrike, här var det många trötta småbarn, äldre och resterande 150+ personer som var totalt utmattade, vi hade alla haft en 12 timmars resa. Nu var vi äntligen framme, jag och min pojkvän springer från planet till bagagebandet, så redo att äntligen komma fram och sova. Vi alla står i mer än 30 minuter vid bagagebandet, inget händer. Längre bort öppnar Menzies Aviation sin reception och vinkar dit oss, alla samlas runt desket och stämningen är låg, barn gråter och de äldre sitter kvar då de inte orkar resa sig. En Menzies-anställd delar ut papper där vi får kl 12 på natten fylla i detaljer om vårt bagage dom borde varit här. Alla fyller i papperna och det bildas en lång kö, där ska den anställde gå igenom manuellt en efter en , med EN dator, alla 180 papper. Det hela tar så lång tid att vi självklart låter de äldre och småbarnsfamiljerna gå före. De sa aldrig till oss vart bagaget tagit vägen, de sa däremot att bagaget skulle levereras nästkommande dag. Detta var i fredags. Idag är det måndag kväll och vi har ännu inte fått vårt bagage, många av resenärerna hade viktiga mediciner i bagaget- hur kan ni låta det ta så lång tid?! Jag kan bara tänka på småbarnsfamiljerna som varken har barnvagn, blöjor och andra nödvändigheter. Det jag vill säga är att ni hade vår respekt i Köpenhamn, verkligen, ni tog oss alla i säkerhet. Men det minsta vi bekymrade oss för var att ni skulle få med bagaget, ni fick inte det. Vi blev lovade att få bagaget nästkommande dag, det har gått 3,5 dagar. Många av oss har ringt och ringt er bagageservice på Norwegian, men den har ni stängt ned på helgen. Jag tror att det inte bara är jag som är väldigt besviken på er. Tack Norwegian för att ni förstört 3 dagar av era trogna resenärers semester.
 
Kunden i centrum är inte Norwegians, starka sida.

Dessvärre, så är det så få personer som minns/vet om denna sorgliga händelse när det nästa gång skall boka en resa.

Denna historia och de 18 inställda avgångarna i helgen och passagerarna fick omboka sina biljetter själva, bättre helg hade nog Norwegian önskat sig.
 
011430121 skrev:Denna historia och de 18 inställda avgångarna i helgen och passagerarna fick omboka sina biljetter själva, bättre helg hade nog Norwegian önskat sig.Klicka för att utvidga...


+ 4 timers forsinkelse på kveldsfly OSL-EVE (STA 22.30, ATA 02.30) pga teknisk

+ mye delay ut/inn fra OSL pga tordenvær søndag

+ mye delay i kveld ut/inn fra OSL pga stengt luftrom over hele sør-norge mandag formiddag (Avinor mistet all radardekning slik som i Juni).



En generelt dårlig periode for Norwegian og norsk luftfart generelt. Noe nytt hver dag.
 
Jag förstår inte riktigt ibland folk. Man vet om att bagage försvinner eller försenas någon gång ibland. Ändå så lägger man essentiella grejer som nycklar, mediciner, identitetshandlingar och liknande i det incheckade bagaget? Varför?



Jag råkade checka in mina hemnycklar en gång (låg i en jackficka), höll på att få lite lagom panik eftersom jag på vägen dit fått mitt bagage försenat.
 
Back
Top