Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

USD har passerat under 8kr nu, för första gången på mycket länge. Vågar man hoppas på en fortsatt trend nedåt så USA blir drägligt igen?
Framförallt har siffrorna trillat in "rätt" den senaste tiden. USAs ekonomi går trögare och Sveriges urstarkt. Räntehöjningarna som är att vänta i USA skjuts framåt-> SEK stärks. Kanalen som funnits i USD/SEK det senaste 1.5 åren ca 8.03-8.85 är bruten. Finns goda möjligheter att den fortsätter stärkas.

Jag skulle säga att den ytterst sällan doppat ner under 8,15, och nu är vi nere på 7,93 - så hoppas trenden håller i sig!

2016-05-03_0929.png

Ett resmål där valutan har droppat en del det senaste året är Polen, Polska zloty kostar 2,08SEK, nog för att Polen har varit billigt innan men nu är valutan riktigt låg.

Jag gillar trenden men sett i perspektivet 2,5 år, så är det en bit kvar till bra nivåer.
USD-20131101.png

För alla Hongkong-resenärer på forumet, börjar det också bli trevligare när det nästan är 1-1 förhållande mellan kronan och hongkong-dollaren.

Jag gillar trenden men sett i perspektivet 2,5 år, så är det en bit kvar till bra nivåer.
Visa bifogad bild 52134

För alla Hongkong-resenärer på forumet, börjar det också bli trevligare när det nästan är 1-1 förhållande mellan kronan och hongkong-dollaren.
Ja, med tanke på att HKD och USD har fast växelkurs (nästan). 1 USD är ca 7,75 HKD.
Så, när USD faller mot SEK, faller HKD också.

Visa bifogad bild 52134

Jo så är det, vi ska ner en krona till för att hamna på historiskt rimliga nivåer så det är bara att hoppas att dett är början på en angenäm resa och inte bara något tillfälligt.

Sen kanske ska tilläggas att man i Sydafrika är beredda på att priserna kommer börja gå upp för att kompensera för växelkursen, vilket väntas ske inom ett halvår eller så. På väg hem mellanlandade vi på JNB där de enl personalen redan kompenserat för växelkursen, vilket gjorde att man satte i halsen lite. En 33 cl dryck som normalt kostar ca 10R kostade istället 25-30R. Så ska man åka dit för växelkursen är det nog läge just nu och inte om ett halvår.
Hemkommen från Stellenbosch sedan ett par veckor tillbaka och randen låg runt 0,56, idag 0,55. Det var min fjärde resa och kursen tidigare varit mellan 0,95-0,75.
Fick också indikationer på prisjusteringar då vissa vingårdar aviserade c:a 15% prisökning från september.

Japanska yen (JPY) har legat mellan 14 - 15 SEK per 100 JPY men det ligger nu ca 13,40 SEK per 100 JPY.

Under den här veckan gått JPY upp till 13,13 SEK per 100 JPY och om den fortsätter kan det bli 12 SEK per 100 JPY snart.

Visa bifogad bild 48110
Japanska yenen (JPY) har blivit ännu dyrare efter svängning av opinionssiffror kring Brexit.

Ett år sedan kostade 1 SEK ca 15 JPY. Idag är 1 SEK värd ca 12,50 JPY.Ca 16% minskning mot JPY.

Screenshot20160617 06 XE.png

Last edited:
Toppen