Senaste nytt

Open jaw bonusresa med Eurobonuspoäng

Det som jag kan se i reglerna är att SAS EuroBonus tillåter endast Single Open Jaw.
Dvs Stockholm-Köpenhamn-Beijing // Shanghai-Köpenhamn-Stockholm är OK. Men Stockholm-Köpenhamn-Beijing // Shanghai-Köpenhamn-Göteborg är inte OK (Double Open Jaw).
Man kan dock boka det som två enkelbiljetter = det krävs 20% mer poäng än vanliga poängtabell.
Tack för svaret! Det betyder att våra planer att flyga ut Chicago och hem Houston funkar. Tack än en gång!
 

SvartMjolk

Medlem
Det som jag kan se i reglerna är att SAS EuroBonus tillåter endast Single Open Jaw.
Dvs Stockholm-Köpenhamn-Beijing // Shanghai-Köpenhamn-Stockholm är OK. Men Stockholm-Köpenhamn-Beijing // Shanghai-Köpenhamn-Göteborg är inte OK (Double Open Jaw).
Man kan dock boka det som två enkelbiljetter = det krävs 20% mer poäng än vanliga poängtabell.

Detta stämmer av vad jag själv upplevt. Jag har en bokning Stockholm-Tokyo // Surabaya-Stockholm. När jag försökte ändra bokningen till Göteborg-Tokyo // Surabaya-Stockholm blev det stopp. I så fall var jag tvungen att boka det, precis som Dr. Miles skriver, som två enkelbiljetter.
 
Svarade med en länk till det officiella information som finns. För övrigt går det bra att ta reda på info själv först och sedan informera istället för att bara fråga och låta andra göra jobbet. För det tredje kan det mycket väl vara så att de justerat sitt regelverk. Ibland måste man jobba själv också och inte förlita sig på caddyn hela tiden.
Ok, då vet jag att du tycker att jag är sådan. Jag undrar dock lite försynt om du hade behandlat Jacob på samma sätt (han ställde ju faktiskt frågan först).
 

Morgan

Medlem
Är det fortfarande så att 2-för-1 vouchern inte går att använda på open jaw, d.v.s. inte OK för Stockholm-Köpenhamn-Beijing // Shanghai-Köpenhamn-Stockholm
 

Dr. Miles

Expert
Den går alldeles utmärkt att använda på open jaw.
Amex 2-4-1 voucher fungerar dock inte på SAS.se vid bokning av Open Jaw bonusresa.

Screenshot20160318_03 SK.png



Det skulle vara 40.000 poäng med Amex 2-4-1 voucher men sidan kräver 80.000 poäng även med vouchern.
 

Ubbe

Medlem
Fungerade för mig när jag åkte GOT - NRT och hem PVG - GOT julen 2014. Inga frågor inga problem :)
 

mha321

Medlem
Väcker upp en gammal tråd för en fråga till om Open Jaw på EB. Visste vi om man får boka open jaw om hemresan sker från annan zon? Jag äre ute efter att åka ARN-NRT // NRT-YVR // YVR-ARN, och funderar på om det går att boka som en resa ARN-NRT // YVR-ARN, och sedan boka en enkel NRT-YVR. Men då är ju returen från helt annan zon.

Alternativet är ju att boka ARN-NRT som en t/r och sedan NRT-YVR som en annan t/r, men då måste man ju ta "långa vägen tillbaka"...
 

Dr. Miles

Expert
Om du vill flyga Stockholm-Tokyo, Vancouver-Stockholm open jaw, avståndet mellan Tokyo-Vancouver får inte vara längre än Stockholm-Tokyo eller Vancouver-Stockholm.

Det spelar inte någon roll om faktiska resväg ( t ex Stockholm-Frankfurt-Tokyo, Vancouver-London-Stockholm), kontrollen sker endast som om det fanns direktflyg mellan A-B (Stockholm-Tokyo) och B-C (Vancouver-Stockholm).


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

I detta fall är avsåndet mellan Stockholm-Tokyo längre än Tokyo-Vancouver, därför är det tillåtet att ha den som Open jaw.
Däremot måste du betala för dyraste zonens poäng enligt SAS EuroBonus reglerna. I detta fall behöver du att betala för Europa-Centraladien&Norra Asien.
 

mha321

Medlem
Utmärkt svar, tackar!

Det räcker alltså med att den "ena" är längre, det var det jag var mest osäker på. Alltså om det faktum att Tokyo-Vancouver är längre än Vancouver-Stockholm skulle skapa ett problem. Men Stockholm-Tokyo är ju isärklass längst av dem.

Värt att försöka åtminstone, får hoppas att EB-folket håller med. Nu gäller det bara att säkra datumen först...
 
Toppen