Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Tåg känns inte som ett alternativ. Jag kan förstås ta bilen men känns väl sådär att köra 10 timmar. Speciellt när jag åker fram och tillbaka hela sommaren samt redan har en bil på plats vid lantstället. Det är ett i-landsproblem men behöver lösas. Sitter just nu och väntar på att prata med kundtjänst hos Folksam för att höra vad de säger.

Om de var så långt ifrån varandra under förhandlingarna i slutet av veckan så löser man nog inte detta på någon timme nu på förmiddagen när man sätter sig i förhandlingar igen. Säg att de blir klara vid midnatt så kommer det att ta ett bra tag innan trafiken kommer igång igen, och till helt ordinarie trafik upp till 48 timmar. Det vi kommer att märka efter strejken och några veckor framåt att det är mycket färre passagerare på SAS flygen, passagerarna har bokats om till andra bolag, avbokat och få nya bokningar o.s.v.
Att man är överens inom 24 timmar tror jag. Svensk Pilotförening måste inse att SAS skulle ha gjort en förlust på. Ca 500 miljoner SEK om inte hade oljepriset fallit så kraftig , SAS hade återfört EU återbetalningen det senaste kvartalet.
Just nu säger man på Ekots 10 sändning att det är osäkert om Svensk Pilotförening kommer till dagens möte
Alla avsnitt - Ekot | Sveriges Radio

Last edited:
Tåg känns inte som ett alternativ. Jag kan förstås ta bilen men känns väl sådär att köra 10 timmar. Speciellt när jag åker fram och tillbaka hela sommaren samt redan har en bil på plats vid lantstället. Det är ett i-landsproblem men behöver lösas. Sitter just nu och väntar på att prata med kundtjänst hos Folksam för att höra vad de säger.
Ta Nextjet till Arvidsjaur och en freerider med Hertz till Kallax

Pratade precis med Folksam. De säger att jag eventuellt kan få del av resan betald om jag köper en biljett med Norwegian. Kanske man ka fät något av SAS också. Känns överlag inte som ett bra alternativ. Får nog vänta ett par dagar till och hoppas att det löser sig. Jag hoppas verkligen jag någon gång träffar representanten för Svensk Pilotförening en mörk kväll.

Det är väl en fullt rimlig lön med tanke på ansvar etc de har.

Lönerna ligger för övrigt rätt lika bland de större flygbolagen, som SAS, Norwegian, Ryan mfl. Villkoren i övrigt skiljer sig dock mkt åt.

Jag ska inte ge mig in alltför mycket i denna debatt men en sak vill jag få ur mig.

Rimlig lön kopplat till ansvar? Hur värderar man ansvar? Blanda inte in ansvarsfrågan i lönefrågan. Det är mer rimlig att prata om att behålla den "statuslön" som "statusyrket" anser sig vara värd.

Det finns hur många jobb som helst därute som innebär ansvar (för andras och eget liv). Varför ska dessa nöja sig att ha slutlöner under 35.000?

Dyrkar man piloter från SAS så självklart ska de ha samma löner som Zlatan... Men det är inte rimligt med dagens konkurrens.

Hur stor är ingångslönen/slutlönen på Nextjet? BRA? Osv.

Flyg som trafikeras av Cimber är inte påverkade av denna strejk va?

SK443 från GOT till CPH är det jag har i åtanke. Vi ska visserligen inte flyga förrän den 17/6 men det känns ändå som om man bör vara beredd och kolla på alternativ.

Tåget ner är alternativet och då är vi på CPH vid 9:15 och SK935 går 12:25 så det bör fungera inte sant?

Toppen