Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Synd att det ska behöva dras på det sättet i media, från båda håll. Men det är ju svårt för part nr 2 att inte svara. Och det tyder ju på att parterna tyvärr står väldigt långt ifrån varandra.

Även om båda sidor säkert överdriver sina poänger i media, tror jag knappast det är pilotfacket som tjänar på det här.
 
De vill också avtala rätten till att sitta i ”business class” vid tjänsteresor

Underbart krav! Jag skall nog bli fackligt aktiv och kämpa för ett liknande avtal!
Det måste ju bli väldigt svårt. Det handlar ju om 737-piloterna, och de åker väl knappast på tjänsteresor i longhaul speciellt ofta. Och SAS har inte "business class" på någon sträcka med 737 (om man inte räknar privatair-kärran). Visserligen skulle de kunna flyga lufthansa business till tyska destinationer osv, men det verkar inte helt rimligt :)
 
Enligt SAS har piloterna det så här dåligt:

Ingångslönen för styrmän är mellan 32 000 och 34 000 kronor i månaden. Slutlönen för en kapten är mellan 92 000 och 96 000 kronor i månaden.
Snittlönen ligger på cirka 78 000 kronor per månad. Därutöver kommer olika typer av tillägg som vanligtvis uppgår till flera tusen kronor i månaden för normal arbetstid. Piloterna arbetar som mest 185 arbetsdagar per år.

Detta kommer garanterat att öka gemene mans förståelse för strejken.
 

Därtill kräver pilotfacket att förmånen på 6 500 kronor till skor och solglasögon ska gälla alla oavsett behov. De vill heller inte längre att kvitton ska behöva redovisas utan i stället få det utbetalat som ett schablonbelopp.

Persol steve mcqueen sunglasses och Armani skor för manliga piloter

för kvinnliga piloter jimmy choo skor och Dior Split 1 Aviator Sunglasses Dior "Dior Split 1" Sunglasses at Barneys.com

Fast när de inte behöver visa kvitton....
 
Därtill kräver pilotfacket att förmånen på 6 500 kronor till skor och solglasögon ska gälla alla oavsett behov. De vill heller inte längre att kvitton ska behöva redovisas utan i stället få det utbetalat som ett schablonbelopp.

Persol steve mcqueen sunglasses och Armani skor för manliga piloter

för kvinnliga piloter jimmy choo skor och Dior Split 1 Aviator Sunglasses Dior "Dior Split 1" Sunglasses at Barneys.com

Fast när de inte behöver visa kvitton....
 
...jeg tenkte jeg skulle skrive noe om hvordan, hvorfor og hvilken - men jeg innser at når folk har de holdningene de har? Det er iallefall et enkelt bevis på hvorfor det er krig og vold i verden - når man klarer å polarisere andre på den måten som gjøres her. Nedlatende er bare forbokstaven :rolleyes:
 
Därtill kräver pilotfacket att förmånen på 6 500 kronor till skor och solglasögon ska gälla alla oavsett behov. De vill heller inte längre att kvitton ska behöva redovisas utan i stället få det utbetalat som ett schablonbelopp.

Persol steve mcqueen sunglasses och Armani skor för manliga piloter

för kvinnliga piloter jimmy choo skor och Dior Split 1 Aviator Sunglasses Dior "Dior Split 1" Sunglasses at Barneys.com

Fast när de inte behöver visa kvitton....

Detta gillar säkert revisorerna och skatteverket utbetalning som skall redovisas som lön

Oj, nu får jag ännu mer sympati för dessa "statsanställda" människor.
 
De två sista punkterna som nämns i debattartikeln (business class + kvittofria utlägg) ökar inte min sympati. Visst är SAS beroende av piloterna men man måste jobba mot samma mål, dvs långsiktig lönsamhet och stabilitet. Det jag uppfattar som kommer hända nu är att så fort SAS fått näsan ovanför vattenytan så vill piloterna nu och därefter kommer övrig personal öka sina krav. Då kommer SAS hamna där de var 2012 igen. Kanske saknas orken från ägarna att driva detta vidare då.
 
Ad business class, dette handler overhodet ikke om å sitte i business class på long haul. Men PLUS-klasse intra Norden.
Særlig relevant for OSL-ARN-CPH-triangelet, hvor mange sendes passivt for posisjonering.

Per dags dato er det kun kapteiner som får fly PLUS, mens styrmenn må i GO.
 
Toppen