Senaste nytt

GPS/Navigations-app Offline

Jag har kört totalt 5,5 timmar på Oahu och 4 timmar kring San Francisco, allt med Google maps, bara vektor, inga satellitbilder. Under den tiden har jag förbrukat 74,8 MB och då ingår all tid jag suttit och letat restauranger, affärer och sevärdheter. Med tanke på att datapaket som täcker hela EU eller hela USA numer går att köpa för ett par hundralappar och täcker mellan 500MB och 1GB ser jag ingen anledning att strula med något offline. Är man i länder där data är betydligt dyrare är det en annan femma...
Självklart funkar det i vissa länder. Det är ju i princip gratis i Danmark nuförtiden t.ex. USA är kanske ett sådant land för dig. Jag har dock ingen möjlighet att lägga på några datapaket individuellt, så för mig blir det genast väldigt dyrt så fort det är utanför EU. För mig är det inte att strula med något, i USA använder jag hellre Co-Pilot än Google Maps när jag kör, oavsett om jag har uppkoppling eller inte.

75mb x25kr (slumpvis utvalt pris hos slumpvis utvald operatör på deras billigaste abonnemang) = 1875kr. Såklart inte jättedyrt, men dyrare än en gratisapp.

Dessutom är mitt största problem inte priset, utan att USA har sämre uppkoppling än Afrika.
Öh, du kanske inte läste vad jag skrev alls? Datapaket för USA 500MB kostar 245kr hos Tele2. 1GB i hela EU 179kr. Liknande paket, både billigare och dyrare, finns för i princip hela världen, och för de flesta operatörer. Då får du också uppkoppling för alla andra aktiviteter på köpet och inte bara navigering.

Självklart funkar det i vissa länder. Det är ju i princip gratis i Danmark nuförtiden t.ex. USA är kanske ett sådant land för dig. Jag har dock ingen möjlighet att lägga på några datapaket individuellt, så för mig blir det genast väldigt dyrt så fort det är utanför EU. För mig är det inte att strula med något, i USA använder jag hellre Co-Pilot än Google Maps när jag kör, oavsett om jag har uppkoppling eller inte.
Då är en 4G router ett alternativ, med ett lokalt SIM. Jag föredrar online även för att jag tycker det är smidigt att klicka direkt på t.ex. en sevärdhet eller restaurang, kolla kommentarer och betyg, menyer etc. och det funkar inte offline.

Toppen