Jag har för mig att just kartor och navigering drar ganska mycket datatrafik. 1 Mb kan fortfarande kosta en hel del i andra länder, att då använda sig av 100-tals Mb är inget alternativ för mig.Skippa offline är mitt tips. Det går att köpa till datapaket nu till de flesta abonnemang för en väldigt låg peng, och speciellt kartor och navigering drar väldigt lite. Har man inte möjlighet att köpa till datapaket funkar det minst lika bra att ha med en 4G router. Min Huawei från ICA Maxi för 499kr gör ett strålande jobb.
Så länge det är vektor-kartor blir det inte mycket data, och det är de flesta (alla?) idag. På den tiden det var raster-kartor som användes var det betydligt värre med datamängden.Jag har för mig att just kartor och navigering drar ganska mycket datatrafik. 1 Mb kan fortfarande kosta en hel del i andra länder, att då använda sig av 100-tals Mb är inget alternativ för mig.
Google Maps fungerar väl inte i området där Google inte har avtal med lokala kartografer eller förbjudet av lokala lagar?Update.
Google maps fungerar utmärkt med offlinekartor att uppdatera via maps.google.se på datorn och sedan uppdatera offlinekarta i mobilen.
Använder då gmail i vanliga fall mobilen och datorn är ju synkad oavsätt. Alla sparade punkter finns sparade i flygläge.
Jag använder Opera Max (ungefär som Firewall) och där kan jag se vilken app har använt hur mycket datasurf.Så länge det är vektor-kartor blir det inte mycket data, och det är de flesta (alla?) idag. På den tiden det var raster-kartor som användes var det betydligt värre med datamängden.
Google Maps fungerar väl inte i området där Google inte har avtal med lokala kartografer eller förbjudet av lokala lagar?
Jag använder Opera Max (ungefär som Firewall) och där kan jag se vilken app har använt hur mycket datasurf.
Som datainput, Google Maps använde 2,3 MB under första minuten och den använde totalt 42 MB för 24 minuters användning i Stavanger.
Ja, säkert men det ändå bevisar att det KAN kosta med roaming när man använder olika kartprogram i mobilen.Det hjälper säkert att bläddra igenom rutten på wifi på hotellet innan...
Det var ungefär den användningen jag tänkte. Att då köra 2 timmar och betala en massa kronor per MB gör det inte billigt med onlinekartor som någon påstod.Google Maps fungerar väl inte i området där Google inte har avtal med lokala kartografer eller förbjudet av lokala lagar?
Jag använder Opera Max (ungefär som Firewall) och där kan jag se vilken app har använt hur mycket datasurf.
Som datainput, Google Maps använde 2,3 MB under första minuten och den använde totalt 42 MB för 24 minuters användning i Stavanger.
Jag har kört totalt 5,5 timmar på Oahu och 4 timmar kring San Francisco, allt med Google maps, bara vektor, inga satellitbilder. Under den tiden har jag förbrukat 74,8 MB och då ingår all tid jag suttit och letat restauranger, affärer och sevärdheter. Med tanke på att datapaket som täcker hela EU eller hela USA numer går att köpa för ett par hundralappar och täcker mellan 500MB och 1GB ser jag ingen anledning att strula med något offline. Är man i länder där data är betydligt dyrare är det en annan femma...Jag har för mig att just kartor och navigering drar ganska mycket datatrafik. 1 Mb kan fortfarande kosta en hel del i andra länder, att då använda sig av 100-tals Mb är inget alternativ för mig.
Jag har kört totalt 5,5 timmar på Oahu och 4 timmar kring San Francisco, allt med Google maps, bara vektor, inga satellitbilder. Under den tiden har jag förbrukat 74,8 MB och då ingår all tid jag suttit och letat restauranger, affärer och sevärdheter. Med tanke på att datapaket som täcker hela EU eller hela USA numer går att köpa för ett par hundralappar och täcker mellan 500MB och 1GB ser jag ingen anledning att strula med något offline. Är man i länder där data är betydligt dyrare är det en annan femma...