Senaste nytt

Stockholm - Tokyo biljetter sökes

1)
Ser att OZ542 flygs varierande med B777 och B747.... har ju aldrig suttit uppe på B747 så av den anledningen hoppas man ju att just denna avgång trafikeras av den flygplansmodellen men annars, vad hoppas man på?

2)
Dras det first-poäng för hela resan även fast nästan alla leg är business? Om ja, kanske man "sparar" en del poäng på att endast köra business på alla leg?

3)
Om jag bokar imorgon, kan man avboka och få 100% refund OM jag av någon anledning inte kan åka? Lite osäkert pga väldigt mycket jobb just nu här på hemmaplan.

4)
Kan jag skippa ARN-GOT och föreslå valfri ARN-FRA flight istället eller hänger hela den här resan ihop på så vis som du beskrivit @Hylve?

5)
Just det... maten. Jag äter egentligen inte sjömat och sånt (kaviar m.m) så ska man behöva välja flygbolag efter menyn eller finns det lite varierat? Har ju flugit SAS Business och då var det ju väldigt god och bra meny! :)
1. Deras 777 har väl inte F? Och deras F på 747 är på nedervåningen.
2. Ja du betalar hela resan för dyraste klassen.
3. Ja det kan man, fram till 24h innan avgång tror jag det är.
4. Du kan föreslå vilka flighter du vill mellan ARN-FRA som har tillgång på awardplatser.
5. I first Finns det fler alternativ, även i businessclass, går ju alltid lägga specialbeställning om det är väldigt specifikt.

Tack @palmen

Ännu större anledning att kanske boka business eftersom avgångarna verkar variera såpass med 777 och 747.
För en annan som sover kanon i ekonomiklass så kommer business hela vägen duga bra.

Tack @palmen

Ännu större anledning att kanske boka business eftersom avgångarna verkar variera såpass med 777 och 747.
För en annan som sover kanon i ekonomiklass så kommer business hela vägen duga bra.
Jo men det är också väldigt stor chans att lufthansa öppnar upp F på FRA - HND, det finns i stort varje dag, kombinera det med ANA F hem och du har bland det bästa du kan testa i F. Överlägset bästa för Eurobonus poäng iaf

Just Japan (Tokyo) är lätt att hitta F awards till. Om du får in det på bägge håll är det lätt värt de extra poängen. Skatter och YQ är ändå nästan samma oavsett kabinklass.

Bokat enligt ovan! Tack alla för hjälpen!
Tänkte att jag fortsätter ställa frågor här och inte i den andra tråden...Har jag tur så kanske @Dr. Miles har gjort några snygga artiklar med info och bilder från respektive flygplanstyp och bolag? :)

1) Om det inte varit lite tidspressad resa, kunde jag ha bokat tex GOT-FRA med LX i Business (GOT-ZRH-FRA)? Eller HND-BKK-LHR-ARN (för att få flyga TG A380 First). Antar att priset inte blivit 3067kr då utan ökat något? Kan man säga hur mycket eller ska jag ringa och fråga för nyfikenshets skull?

2) Är fortfarande vädigt sugen att flyga upper deck på B747 innan de försvinner från marknaden, hur bra är OZ First i förhållande till deras Business?

3) Om jag bokat Business hela vägen, vad är det för poäng för resan då och skiljer sig summan (skatt/avgift) från det jag redan bokat?
Det är ju inte dyrt utan enda anledningen till min fråga är för att jag EVENTUELLT behöver lite mer poäng i september till mig och min fru... vill inte "slösa" på First även om det blir min firsta First och helt säkert en riktigt nice upplevelse.

• Gilla
Reactions: Gus
Just det.... tjejen jag pratade med frågade om jag ville boka platser direkt vilket jag var tveksam till först då jag skulle iväg och inte riktigt hade tid att kolla seatguru. Men orolig för att fönsterplatserna skulle försvinna så bokade jag:

ARN-GOT B737 1F
GOT-FRA A320 2A
FRA-ICN B747 3A
ICN-NRT A321 2F
HND-LHR B777 1K
LHR-ARN B737 1F

Åsikter om detta eller ska jag behålla de?

2) Är fortfarande vädigt sugen att flyga upper deck på B747 innan de försvinner från marknaden, hur bra är OZ First i förhållande till deras Business?
Hittade en tråd om just detta, OZ Business vs First och det verkar vara väldigt bra i First så tror jag behåller den (om inte LH släpper något).

Nu börjar resten av det roliga arbetet. Eftersom jag inte vågar ta mig till Seoul City så ska jag börja plöja igenom alla trådar om bästa lounger i ICN.
Tänker mig en lounge hopping med så många lounger som möjligt.

Sedan får jag väl leta lite vad som gäller när man flyger First vad gäller ankomstservice och saker att göra på ICN, NRT, HND och LHR.
Vill inte missa något! :)

Bokat enligt ovan! Tack alla för hjälpen!
Tänkte att jag fortsätter ställa frågor här och inte i den andra tråden...Har jag tur så kanske @Dr. Miles har gjort några snygga artiklar med info och bilder från respektive flygplanstyp och bolag? :)

1) Om det inte varit lite tidspressad resa, kunde jag ha bokat tex GOT-FRA med LX i Business (GOT-ZRH-FRA)? Eller HND-BKK-LHR-ARN (för att få flyga TG A380 First). Antar att priset inte blivit 3067kr då utan ökat något? Kan man säga hur mycket eller ska jag ringa och fråga för nyfikenshets skull?

3) Om jag bokat Business hela vägen, vad är det för poäng för resan då och skiljer sig summan (skatt/avgift) från det jag redan bokat?
Det är ju inte dyrt utan enda anledningen till min fråga är för att jag EVENTUELLT behöver lite mer poäng i september till mig och min fru... vill inte "slösa" på First även om det blir min firsta First och helt säkert en riktigt nice upplevelse.
1: Att byta ut ANA First mot Thai First på A380 låter som ett väldigt stort nedköp i min bok, skulle aldrig komma på tanken att ens överväga det (om det inte var sista flighten ever på en A380 eller liknande). Skatterna hade blivit ungefär desamma i och med att SAS debiterar ca 1000 kronor per väg du flyger plus lite avgifter. Det hade gått bra att flyga både via ZRH ut och via BKK hem om du skulle vilja.

2: Kan bara jämföra intra asia business mot longhaul First på Asiana. Det är ljusårs skillnad, Asianas mjuka produkt är den bästa jag upplevt av Lufthansa, Thai, Asiana, ANA. Deras stol är dock den sämsta utav dessa och är lite gammal. B747 kommer finnas kvar rätt länge, du kan framöver flyga med Lufthansa eller annat bolag som har den nya 747-8 modellen, de lär inte pensioneras de närmsta 10 åren.

3: Skatter och avgifter blir mer eller mindre samma, skiljer kanske någon hundring. SAS debiterar ett fast pris per riktning oavsett klass. Prisskillnaden i poäng är 140k för business och 190k för first (mao bara 25k skillnad med en voucher).

Nu har du en grym resa och jag skulle gissa på att du har 90% chans att få till LH F på utresan också från Frankfurt till Haneda, då har du det bästa som går att få tag på och det är bara att njuta.

Nu har du en grym resa och jag skulle gissa på att du har 90% chans att få till LH F på utresan också från Frankfurt till Haneda, då har du det bästa som går att få tag på och det är bara att njuta.

Om jag försöker boka LH First nu så finns det 3 platser kvar säger sökmotorn. Men detta är alltså inte det samma som att jag kan ringa Tallin och boka poängresan redan nu? Nackdelen med att boka om (vilket det lutar åt att jag INTE kommer göra) är att man tappar ett leg vilket kan vara kul att ha om man vill testa nya bolag, flygplatser och upplevelser. :)

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen