Senaste nytt

Första gången på A380

Har åkt SQ Eco med a380 några gånger. Tyckte det var ganska tyst både övre och nedre plan. Första gången jag flög med a380 var jag dock lite orolig, tyckte det tog så låååång tid innan det lyfte vid take off! Om man jämför med de lite mindre planen som accelererar ganska snabbt, så satt jag och funderade på när vi skulle nå slutet av banan och om vi skulle hinna upp i luften innan. Det gick dock bra :)

• Gilla
Reactions: Gus
Har åkt SQ Eco med a380 några gånger. Tyckte det var ganska tyst både övre och nedre plan. Första gången jag flög med a380 var jag dock lite orolig, tyckte det tog så låååång tid innan det lyfte vid take off! Om man jämför med de lite mindre planen som accelererar ganska snabbt, så satt jag och funderade på när vi skulle nå slutet av banan och om vi skulle hinna upp i luften innan. Det gick dock bra :)
Beroende på loadfactor så lättar 380 på runt 45-58 sekunder vilket är fullt jämförbart med en 777a .
En 737 på 37 sekunder och en 747-8 lätt lastad innan jul lyfte på 31 sekunder, då var det skoj att sitta på 1K!

Beroende på loadfactor så lättar 380 på runt 45-58 sekunder vilket är fullt jämförbart med en 777a .
En 737 på 37 sekunder och en 747-8 lätt lastad innan jul lyfte på 31 sekunder, då var det skoj att sitta på 1K!

Det var säkert tungt lastat. Eller så är det bara känslan som var annorlunda. Aldrig flugit 747, måste testa nån gång :)

Vet du hur lång tid det tar för en fullastad 747-400 att lätta? Jag upplever att A380 lyfter snabbare än 747-400, men har aldrig klockat tiden själv.

Vet du hur lång tid det tar för en fullastad 747-400 att lätta? Jag upplever att A380 lyfter snabbare än 747-400, men har aldrig klockat tiden själv.
Hmm..Helt ärligt så har jag aldrig klockat en 400 men har två flygningar inplanerade med den modellen samtidigt som två A380 i juli/augusti så då kan jag utföra mer empiriska studier!
747-8i är dock grönjävligt bra i accelerationen.
Drar mig till minnes en TG 747 som jag flög från ARN där kaptenen började gasa redan i kurvan upp till runway och var i luften löjligt snabbt

Åkt SQ (SYD-SIN), TG (BKK-HKG) och LH (ICN-FRA) med 380, LH i C övriga i ekonomi. Jag föredrog på Thai främre kabinen (nosen) då det dessutom verkade vara glesare där (folk kanske vill sitta på övervåningen?). Fick en hel trea H-K för mig själv. Kolla på din avgång och se var det verkar glesast skulle jag säga. Hellre seat block än speciell våning. Jag tycker själv 380 är lite busskänsla i ekonomi. Föredrar mindre plan.

Flög A380 med thai på upper deck i ekonomi förra månaden. Upplevde den som ganska rymlig i jämförelse med LX och LH ekonomi, som jag vanligtvis åker med.

Ljudnivån beror naturligtvis också på var du sitter. På övre däck, framförallt långt fram, på 380 är det väldigt tyst, betydligt mer än på main deck en bit bak...

Sitter du på övre däck på 787 så drar det nog rejält om öronen så du inte alls hör motorerna ;-)

Sitter du på övre däck på en Dreamliner så är du nog unik

Åkte själv A380 mellan FRA och JFK förra veckan (övre våningen långt fram, dock inte F). Tyckte ljudnivån var väldigt behaglig.

Edit: Ironi är svårt på nätet :)

Toppen